אברם גרנט: הרבה קשרים, מעט כישורים

יש סיבה אחת מהותית לעונה הגרועה של ווסטהאם: המאמן שלה ■ העובדה שבעלי המועדון לא הפנימו את זה מוקדם יותר, תפגע בהם חזק מבחינה כלכלית ■ ואברם? כמו תמיד: ינחת על הרגליים

"עם פיטוריו של אברם גרנט עשתה ווסטהאם את המהלך הכי נכון מבחינתה, רק שזה קרה באיחור של ארבעה חודשים". ג'ייקוב סטיינברג מ"הגרדיאן" כתב הבוקר (ב') את מה שדייויד סאליבן ודייויד גולד, אנשי העסקים האנגלים המחזיקים ב-60% מ"הפטישים", סירבו להפנים במהלך העונה החולפת: המנג'ר הישראלי מוביל את הקבוצה שלהם אל התהום. גם טוני קסקרינו, שחקן העבר ופרשן "הטיימס", הסכים היום עם הקביעה שסאליבן וגולד, שרכשו את ווסטהאם בינואר 2010, פשוט נרדמו בשמירה: "פיטורי גרנט היו הדבר הכי אלמנטרי שצריך היה לעשות עוד בחודש דצמבר. אבל הנהלת ווסטהאם פשוט לא לחצה על ההדק".

אתמול, אחרי ההפסד 3-2 בוויגאן שהוריד באופן סופי את ווסטהאם (וקבע כי בכל סיטואציה היא תסיים אחרונה בטבלה), גולד וסאליבן דווקא לחצו על ההדק במהירות הכי גדולה ובדרך הכי משפילה שאפשר לחשוב עליה: הם ניגשו מיד לאחר המשחק לדייב ווילאן, הבעלים של וויגאן, וביקשו ממנו להקצות להם חדר פרטי באצטדיון, על מנת שיוכלו להעביר באופן מיידי לגרנט את בשורת האיוב שבפיהם.

מי שקצת בקיא בכדורגל האנגלי לא מופתע מהסבלנות יוצאת הדופן שהפגינו סאליבן וגולד כלפי גרנט במהלך העונה. השניים האלו פשוט לא אוהבים לפטר מאמנים, וזו תכונה שאפיינה אותם גם בקבוצה הקודמת שבה החזיקו, בירמינגהאם סיטי: במהלך 16 השנים שלהם במועדון הם העסיקו חמישה מנג'רים שונים בלבד. את אותם הרגלי עבודה הם ניסו להקנות גם לווסטהאם חסרת היציבות, שהתברברה בעשור הקודם עם שישה מאמנים שונים.

הפעם הסבלנות של סאליבן וגולד תעלה להם ביוקר רב: הנזק הכלכלי של ירידה מהפרמיירליג מוערך ב-40 מיליון ליש"ט של הכנסות אבודות. "הלוואי שהייתי עושה דברים אחרת", כתב גולד אמש בטוויטר שלו ברגע נדיר של הודאה בטעות.

הדבר האחרון שווסטהאם היתה צריכה כרגע מבחינה פיננסית הוא ירידת ליגה: בעונת 2012/13 היא אמורה לעזוב את אצטדיון "אפטון פארק" המיושן שבו היא משחקת מאז 1904, ולעבור לאצטדיון האולימפי החדש בלונדון. היא תצטרך להוציא כ-95 מיליון ליש"ט על מנת להתאים את המגרש למשחקי כדורגל ולהקטין את תכולתו, ותצטרך למצוא את הרזרבות כדי לעמוד בהתחייבות הזאת. וכל זה מבלי להזכיר את החובות העצומים שלה, שמוערכים ב-80 מיליון ליש"ט.

בכל מקרה, גולד השתדל להרגיע את האוהדים, כשאמר בשבת האחרונה: "התכוננו לירידת הליגה מבחינה פיננסית. שמרנו רזרבות בצד, ואני בטוח שנצליח לחזור בתוך עונה אחת לפרמיירליג".

הבעלים של ווסטהאם יונייטד דייויד סאליבן ודייויד גולד / צלם: רויטרס
 הבעלים של ווסטהאם יונייטד דייויד סאליבן ודייויד גולד / צלם: רויטרס

סאליבן וגולד. נרדמו בשמירה (צילום: רויטרס)

***

הוצאה נוספת שצריכה עכשיו לקחת ווסטהאם בחשבון היא הפיצויים של גרנט. אף אחד לא באמת יודע כמה תשלם הקבוצה למאמן עבור הפרת החוזה שלו, שהיה אמור להסתיים רק בתום עונת 2013/14. הדיווחים נעים בין מיליון ליש"ט בלבד ("הסאן"), 3.5 מיליון ("הטלגרף") ו-5 מיליון ("הגרדיאן").

כך או כך, גרנט שישב העונה על משכורת של כ-1.3 מיליון ליש"ט נטו, ממשיך לסדר את עצמו כלכלית מבלי לעבוד יותר מדי: כשפוטר מצ'לסי בתום עונת 2007/08, קיבל מרומן אברמוביץ' (אחרי מאבק שכמעט ונגרר לבית המשפט) פיצויים בשווי 2.5 מיליון ליש"ט.

***

עד כמה גדול הכישלון של גרנט? שחקן העבר ופרשן "הטלגרף" וה-BBC, אלן האנסן, אומר כי "בחיים לא היית מצפה מקבוצה עם כל כך הרבה שחקנים בינלאומיים, דוגמת קרלטון קול, סקוט פארקר, רוברט גרין ומתיו אפסון, להשיג תוצאות כל כך גרועות". האנסן טוען שמשהו מאוד מהותי השתבש בווסטהאם השנה, "כי זה לא מועדון לא מבוסס שרק עלה לראשונה אחרי עשרות שנים לפרמיירליג. זה מועדון עם מסורת, עם מצב פיננסי יציב יחסית, עם סגל טוב מאוד, שעל הנייר שווה מקום 10 ומעלה". המשהו המאוד מהותי הזה שהשתבש חייב להיות אברם, זה שהצליח לנצח רק 7 משחקי ליגה מתוך 37 העונה.

הנהלת ווסטהאם יכולה להאשים רק את עצמה: מה הסיבה שגרמה להם להחתים מאמן שירד בעונה הקודמת מהפרמיירליג? לפורטסמות' של גרנט אמנם הפחיתו בעונה שעברה 9 נקודות עקב אי-סדרים כספיים, אבל גם אם הנקודות האלו היו נשארות בחזקתה - היא עדיין היתה נושרת מהמקום האחרון. הירידה הנוכחית עם ווסטהאם לא רק שוברת עבור גרנט "שיא" לא מחמיא בעידן הפרמיירליג (המאמן הראשון שמוריד שתי קבוצות שונות ליגה שתי עונות רצופות), היא גם קובעת עובדה מצערת עבורו: הוא נכשל בכל מקום שבו דרך כמאמן באנגליה.

אפילו בצ'לסי, למרות הפנדל המוחמץ בגמר הצמ'פיונס, השורה התחתונה ברורה - אפס תארים. משהו בלתי מתקבל על הדעת עבור מועדון עם תקציב כזה.

הלקח מהסיפור של גרנט: קיצורי דרך לא עובדים בכדורגל. מאמן עם רזומה מרשים בכדורגל הישראלי עדיין לא בהכרח יכול להתאים לרמה של הפרמיירליג. קשרים, כמו במקרה של אברם, לא יכולים להוות תחליף לכישורים.

***

אז מה יהיה עכשיו עם אברם? "הפרמיירליג מיצתה את גרנט וגרנט מיצה את הפרמיירליג", מעריך כתב "האינדיפנדנט" טים ריץ'. מצד שני, אסור לשכוח שני דברים חשובים בהקשר הזה: לגרנט עדיין יש באמתחתו כסוכן את הסופר-אייג'נט פיני זהבי. הדבר השני, שקשור באופן מהותי לדבר הראשון, הוא הקשר המיוחד של גרנט עם אברמוביץ' (ושל אברמוביץ' עם זהבי): בשבועות האחרונים עלו שוב שמועות כי אברם עשוי לחזור בפגרה לצ'לסי, בתפקיד "המנהל ספורטיבי" המוכר לו כל כך.

ויש גם את הסצנריו הבא: נבחרת ישראל לא מעפילה ליורו 2012. לואיס פרננדז מפוטר. אבי לוזון מרים טלפון לאברם.