סאקסו בנק: "סטנלי פישר - מועמד מוביל ליו"ר קרן המטבע"

סטין ג'ייקובסן, הכלכלן הראשי של סאקסו בנק, בראיון ל"גלובס" על פרשת האונס של יו"ר קרן המטבע: פרשת האונס תשפיע לרעה על משבר החוב באירופה ■ בבנק ישראל מסרבים להגיב

מעצרו של יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF), דומיניק שטראוס-קאהן, הטיל צל גדול על כינוסם של שרי האוצר האירופיים השבוע בבריסל, אשר דנים בתוכניות החילוץ המתגבשות לכלכלות אירופה המתקשות. גורמים בכירים בכלכלה העולמית, סוברים כי פרישתו הצפויה של שטראוס-קאהן מתפקידו תוביל בסופו של דבר למינויו של יו"ר לא-אירופי בראש הקרן, אשר יגרור שינוי אסטרטגי במדיניות הפרו-אירופית של קרן המטבע עד כה. קרן המטבע הייתה שותפה מרכזית בהלוואות שניתנו עד כה ליוון, אירלנד ופורטוגל.

"מאז שקרן המטבע נוסדה, תמיד עמד בראשה יו"ר ממוצא אירופי", אומר ל"גלובס" סטין ג'ייקובסן, הכלכלן הראשי של סאקסו בנק בדנמרק. "קרן המטבע נקטה בשנים האחרונות במדיניות פרו-אירופית והתמודדה עם משבר החוב באירופה, יחד עם שני הגופים המרכזיים הנוספים שמטפלים במשבר - האיחוד האירופי והבנק המרכזי של האיחוד".

ג'ייקובסן מאמין כי העובדה שמחליפו של שטראוס-קאהן לא יהיה ממוצא אירופי, תשפיע על מדיניות קרן המטבע ביחס למשבר החוב באירופה, שנקטה עד כה במדיניות אקטיבית במיוחד וכיסתה שליש מחובותיהן של הכלכלות המתקשות ביבשת.

- האם מינויו של מחליף ממוצא לא-אירופי ישפיע על תוכניות החילוץ לפורטוגל, יוון ואירלנד?

"אני לא חושב שיהיו שינויים בתוכניות החילוץ לכלכלות המתקשות הללו - רובן ככולן כבר התגבשו. אבל בראייה קדימה, אני צופה שמינוי שכזה ישפיע על נכונות קרן המטבע להתערב במשבר החוב באירופה, אשר עד כה לקחה על עצמה כשליש מהחובות.

"זה אירוע שהשלכותיו הן בעיקר פוליטיות. כשקרן המטבע מעניקה מכספיה סיוע כה נרחב למדינות אירופה, המשמעות היא שגם כלכלות מאסיה ואמריקה משתתפות בסיוע. מה יקרה כשמדינות מחוץ לאירופה יזדקקו לסיוע?.

"נשיא חדש צפוי לשאול: האם עלינו להתמודד באותה הדרך עם משבר החוב באירופה, או שיש לנו סיבות טובות להוציא עליהן את הכסף שלנו? להבדיל משטראוס-קאהן, שהאמין באירופה חזקה ויציבה, יו"ר שאינו ממוצא אירופי צפוי לשנות את הדינמיקה של פיתרון משבר החוב באירופה".

- אתה חושב שנגיד בנק ישראל סטנלי פישר הוא מחליף מתאים?

"אני חושב שסטנלי פישר הוא המועמד המוביל, בגלל העבר והרקורד המרשים שלו. מקצועית אני חושב שהוא בהחלט מתאים".

פישר מכהן כנגיד בנק ישראל משנת 2005. בשנה שעברה נבחר לקדנציה שנייה בתפקיד, אך רמז כי ייתכן שלא יסיים את מלוא הקדנציה הנוכחית כיוון שהוא מעוניין לחזור למשפחתו בארה"ב. כדאי לציין כי פישר כבר שימש בעבר כמשנה ליו"ר קרן המטבע הבינ"ל, בין ספטמבר 1994 ועד סוף אוגוסט 2001. ב-2007 הוצע לפישר להחליף את יו"ר הבנק העולמי במקום פול וולפוביץ, שהסתבך גם הוא בפרשייה והודח מתפקידו. בבנק ישראל סירבו להגיב לדברים.

"מדובר באירוע פוליטי", הוסיף ג'ייקובסן להתייחס ליחסה של קרן המטבע על רקע חילופי הגברי הצפויים בראשות קרן המטבע. "אמנם כשיגיע מחליף לשטראוס-קאהן, סביר שייקח לו זמן לתפוס את המושכות ולקבל החלטות, אבל בסופו של דבר - קרן המטבע צפויה לעבור ממדיניות פרו-אירופית למדיניות נייטרלית. זה צפוי להשפיע באופן שלילי על ההתמודדות עם משבר החוב ביבשת".

כאשר נשאל ג'ייקובסן האם הוא הופתע כששמע על מעצרו של שטראוס-קאהן, הוא ענה בזהירות ונמנע מלהתייחס לשערוריית המין של שטראוס-קאהן באופן אישי: "אני מכיר את שטראוס-קאהן רק מתפקידו כיו"ר קרן המטבע", אמר. "העובדות על מה שקרה ידועות. אם אם אשם או לא - נצטרך לחכות ולראות".