"לשופטים הכלכליים יש סמכות לדון בתיקים שאינם כלכליים"

השופטת רות רונן: לשופטים מחוץ למחלקה הכלכלית במחוזי בת"א אין סמכות לדון בתיקים כלכליים - אבל לשופטי בית המשפט הכלכלי יש סמכות לדון גם בתיקים שאינם כלכליים

לשופטים מחוץ למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב אין סמכות לדון בתיקים כלכליים - אלא שמצד שני, לשופטי בית המשפט הכלכלי יש סמכות לדון גם בתיקים שאינם כלכליים.

כך קובעת השופטת רות רונן מבית המשפט הכלכלי בתל-אביב, בפסק דין תקדימי העוסק בגבולות סמכותה של המחלקה הכלכלית. ואולם לדבריה, יהיו מקרים שבהם יפסלו עצמם שופטי בית המשפט הכלכלי מלדון בתיקים לא-כלכליים, ויעבירו אותם לשופטים ה"רגילים" בבית המשפט המחוזי.

החלטתה של השופטת רונן ניתנה במסגרת דיון בתביעה של חברת "עגיב ייעוץ וניהול", שבבעלות רפי עגיב, שהיה בעבר מבעליה של קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב, כנגד שמעון הראל וחברת "הראל אחזקות", שבבעלות מוני הראל, וכן אלי טביב וחברת האחזקות שבבעלותו - בעליה הנוכחיים של הפועל תל אביב. עגיב תבע, באמצעות עו"ד ברוך כצמן ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, חלק ממניותיה של הפועל תל אביב, בין היתר, לאור טענתו שהעברת מניות מקבוצת סמי סגול (הבעלים לשעבר של הפועל ת"א במושתף עם עגיב - י"ע) להראל נעשתה בניגוד לזכות סירוב ראשונה שהייתה נתונה לעגיב. במסגרת הסכם העברת נכסים לחברות "הפועל החדשה" ב-2008, הצהיר הראל כי יעניק לעגיב זכות לקבל מניות בחברה שתקלוט את הנכסים.

התיקון לחוק בתי המשפט, שבעטיו הוקמה המחלקה הכלכלית בבית המשפט בתל אביב לפני כחצי שנה, מגדיר "עניין כלכלי" כ"עניין אזרחי בקשר לזכויות או חובות של בעלי מניות בחברה ככאלה, המוסדרים בתקנון החברה או בחוזה אחר". בעניין זה נטען על-ידי הראל כי דרישותיו של עגיב אינן מהוות סכסוך בין בעלי המניות ככאלה, מאחר שקבוצת עגיב לא טענה לבעלות במניות של אף אחת מהחברות שבדיון - וכי יש להעביר את התיק לבית המשפט המחוזי ה"רגיל".

סכסוך מניות

השופטת רונן קבעה כי גם "בהנחה שהעניין איננו כלכלי, אין כל מניעה כי מותב זה של בית המשפט יוסיף לדון בתובענה, בפניי, כשופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב. שופטי המחלקה הכלכלית אינם מנועים מלדון בעניינים אזרחיים רגילים". ועם זאת, קובעת רונן כי יש טעם לקבוע את גבולות סמכותה של המחלקה הכלכלית, ולא נכון יהיה לפטור כל בקשה להעברת תיק בתשובה שגם לשופטים הכלכליים יש סמכות לדון בתיקים רגילים, כי אז תוצף המחלקה הכלכלית בתיקים לא-כלכליים.

גם לגופו של המקרה, קבעה השופטת רונן, כי יש לבית המשפט הכלכלי סמכות לדון בתיק. לדבריה, דרישותיו של רפי עגיב במקרה זה מסתמכות על הסכם שנחתם בשנת 2008 ושמכוחו היה אמור לקבל מניות בחברות שבבעלות הראל, וכתוצאה מכך להיות בעל מניות ביחד עם הראל. "אני סבורה כי הסכסוך הוא בעל מאפיינים של המחלקה הכלכלית", קבעה רונן, "מדובר בסכסוך הקשור בחלוקת המניות בחברה, ובזכותו הנטענת של עגיב לקבל מניות אלה".

ביהמ"ש הכלכלי נחנך בדצמבר אשתקד ומונו אליו שלושה שופטים: רונן, חאלד כבוב ודניה קרת-מאיר. לפי החוק, בביהמ"ש הכלכלי נדונים כתבי אישום בגין עבירות על חוק ני"ע, וכמו כן גם יגיעו אליו מרבית התיקים האזרחיים בתחום דיני חברות ודיני ני"ע, לרבות תביעות נגזרות וייצוגיות. בית המשפט דן גם בעתירות מינהליות נגד החלטות רשות ני"ע, הבורסה ורשם החברות וכן בערעורים על ועדת משמעת לפי חוק הייעוץ. עם זאת, הוגדר כי ביהמ"ש הכלכלי לא ידון בהליכי פשרה, שמטרתם הבראת חברות, בהליכים הקשורים לחברות לתועלת הציבור, בעניינים כלכליים בתחום דיני משפחה, בעניינים בעילה של הרמת מסך ובערעור על החלטת רשם בעניין קנס כספי. (ה"פ 21643-01-11).