שלמה אליהו בשיחה עם "גלובס": "אני לא טרבל-מייקר"

בעל המניות היחיד הגדול ביותר בבנק לאומי: "אין קשר בין מה שהיה שלשום לבנק ישראל; אנו עובדים על פי החוק הקיים, עם כל הכבוד"

"אסיפת בעלי המניות בחרה את מי שראוי לתפקיד דירקטור מטעם בעלי המניות. המדינה הציעה מועמדים, אני הצעתי מועמדים, והאסיפה בחרה. אני שמח על הבחירה ומברך עליה", כך אמר אתמול (ד') שלמה אליהו, בעל המניות היחיד הגדול ביותר בבנק לאומי, בשיחה עם "גלובס". אליהו מצהיר מעל לכל במה שברצונו לגבש גרעין שליטה בבנק רגע אחרי שהמדינה תמכור את יתרת מניותיה.

נבחרו אמש שני מועמדים שאתה הצעת לדירקטוריון הבנק. יש הרואים בכך התרסה כנגד בנק ישראל, המוביל תיקון לחוק שאם כבר היה מתקבל, לא היית יכול להציע יותר ממועמד אחד.

"אין קשר בין מה שהיה אמש לבנק ישראל. בנק ישראל הוציא היום הודעה ובה נאמר שהוא רוצה לתקן את החוק, אבל אנו עובדים על פי החוק הקיים, עם כל הכבוד.

"אני העמדתי מועמדים, ומי שבחרו הם בעלי המניות, לא רק אני. בנק ישראל צריך לאשר את המועמדים שנבחרו או לדחות ולנמק מדוע. אין לבנק ישראל דרך אחרת".

- ובכל זאת, בבנק ישראל מעוניינים לפעול בהתאם לרוח מראני כבר היום.

"דנים רבות בחוק מראני, אבל הוא לא רלוונטי לאסיפה הזאת. בנק ישראל פועל על פי החוק הקיים ואני לא הצעתי מועמדים שהחוק לא מאפשר לי".

- יש הרואים בכניסתם של שני דירקטורים מטעמך סממני שליטה, בעוד שאין לך היתר שליטה בבנק.

"אחרי שמאשרים את הדירקטורים החדשים, הם חותמים על סודיות ועל נאמנות לבנק, כך שאין כאן שליטה או נאמנות למי שהציע אותם. מה גם שאין קשר ביני לבין המועמדים הראויים שהצעתי, ואני כמציע לא מעוניין בנאמנות שלהם אלא מעוניין שהבנק ינוהל כראוי וכחוק. זהו בנק מפוקח".

"יש פה בלבול"

אליהו מוסיף ומסביר מדוע תוצאות הבחירות אמש לא יהיו אמצעי שליטה דה-פקטו בבנק לאומי מבחינתו. "יש פה בלבול, ולמעשה צריך לחשוב פשוט. איזו שליטה יש לאליהו שהעמיד מועמד ויתר בעלי המניות בחרו בו? איזו שליטה? הצעתי מועמדים ראויים כדי לשמור על הבנק ועל ההשקעה שלי".

עוד אמר אליהו, בהתייחסו להערכות שנשמעו היום ביחס לאפשרות שבנק ישראל יערים קשיים בעקבות ההתפתחויות, כי "בנק ישראל צריך לפקח על יציבות הבנק, הלימות ההון, נושאי משרה ועוד, אבל הוא לא אמור לנהל את הבנק. אם בנק ישראל ינהל את לאומי, אז מי יפקח? מינוי דירקטורים זה לא תפקיד של בנק ישראל".

כך או אחרת, אליהו, המעיד על עצמו "אני לא טרבל-מייקר", אמר בכמה הזדמנויות בעבר שבכוונתו לגבש גרעין שליטה לבנק ולהגישו לאישור, לאחר שהמדינה תמכור את מניותיה בבנק.