טבע הגיעה לפשרה בתביעת הענק שהגישה פייזר

המשפט התנהל בין השתיים במשך שנים ארוכות ■ הערכות: ההסדר לא יעלה לטבע יותר מ-100 מיליון דולר ■ הסיכסוך היה על גירסה גנרית לתרופה שנמכרה בכ-2 מיליארד דולר בשנה

סוף טוב: חברת טבע דיווחה ערב (ג') כי תביעת הפרת הפטנט שמוערכת ביותר מ-1 מיליארד דולר שהגישה כנגדה חברת פייזר , במשפט ושהתנהל בין השתיים כבר שנים ארוכות, נדחתה על ידי בית המשפט הפדרלי בניו ג'רזי לאחר ששתי החברות הגיעו להסדר ביניהן.

החברה לא מסרה את סכום ההסדר הכספי אליהן הגיעו שתי החברות אך על פי הערכות ניתן להניח שמדובר בסכום הנמוך מ-100 מיליון דולר.

הסיכסוך בין ענקית הגנריקה הישראלית לבין חברת התרופות הגדולה בעולם קשור לתרופה Neurontin, או Gabapentin בשמה הגנרי. לפני השקת הגנריקה, התרופה שמיועדת למניעת פרכוסים אפילפטיים נמכרה ביותר מ-2 מיליארד דולר בשנה.

הגרסה הגנרית הושקה בסיכון על-ידי טבע ועל-ידי Ivax שטבע רכשה מאוחר יותר, כבר לפני כ-7 שנים. פייזר טענה שהפטנט על התקופה תקף עד 2017 אך בית המשפט קבע ב-2005 שאין הפרת פטנט. אלא שערכאה גבוהה יותר מצאה שהיו עובדות שנויות במחלוקת, וקבעה שיש לערוך משפט מלא.

בתחילת יוני היה צפוי המשפט בעניין זה להסתיים ולקבוע האם טבע הפרה פטנט, והאם היא וחברות גנריות נוספות יצטרכו לשלם פיצויים לפייזר, אך הדיווח היום מביא את הסאגה ארוכת השנים לסיום.

פייזר טענה כי מאז השקת הגרסאות הגנריות היא הפסידה "מיליארדי דולרים", וכאשר חברה גנרית מפסידה במשפט על השקה בסיכון, היא עלולה לשלם פיצויים שיכולים להגיע עד פי 3 מהרווח שאיבדה יצרנית התרופה המקורית.

מנגד, טבע טענה שפייזר נהנתה ממכירות גדולות של התרופה שהושגו באופן לא חוקי: חברת Warner-Lambert שפיתחה את התרופה ונרכשה על-ידי פייזר שיווקה אותה באמצעות הטבות לרופאים ומסירת מידע מוטעה.