גרינספן מפחד מחוב הענק: תומך בחזרה לרמת מיסוי גבוהה

בראיון ברשת CNBC אמר יו"ר הפד הקודם: "לקונגרס אין ברירה אלא לאשר העלאת תיקרת החוב, מאחר וארה"ב תסתכן בקטסטרופה אם לא תעמוד בהתחייבויותיה" ■ "לומר לפנסיונרים של ארה"ב שזכויותיהם בביטוח לאומי ומדיקר ישרדו ללא שינוים משמעותיים - זה לא הוגן"

בעיית החובות והגירעון בארה"ב כל כך קשה עד שיו"ר הפדרל ריזרב הקודם, אלן גריספן, מצא עצמו בעמדה התומכת בהעלאת רמת המיסוי לרמה הגבוהה ביותר מזה עשור. במסגרת ראיון ברשת CNBC אמר גרינספן כי "למרות זאת, הוא מאמין כי על מנת להגדיל את הכנסות המדינה ולצמצם את הגירעון התקציבי, יש לשוב לרמות המיסוי שהיו נהוגות בשנות ה-90'".

"העובדה שאני בעד חזרה לרמת המיסוי שהיתה נהוגה בזמן ממשל קלינטון, מהווה אינדיקציה - עד כמה אני מפחד מבעיית החוב הזו ומהיקפה" אמר גרינספן.

נציין כי גרינספן זכור אמנם בתור נגיד אגדי שאיפשר את פריחתה של וול סטריט בכך שהוריד את רמות הריבית, אך הוא גם נחשב לנגיד שהתנגד לרגולציית יתר בשווקים ובעת כהונתו שיכללו הגופים הפיננסים את המכשירים הפיננסים השונים, אשר נחשבים למאיצי המשבר הפיננסי העולמי שהחל עם פקיעת בועת הסאב פריים והובילו לכאוס שנוצר במערכת הבנקאית האמריקנית בפרט והעולמית בכלל עם קריסתו של ליהמן ברדרס, שהיה רק סממן בולט במשבר אדיר.

שולי המס בארה"ב ירדו במהלך שנות ה-2000 בשנות נשיאותו של ג'ורג' בוש הבן, אשר מיסד פטורים מקיפים ממס, אותם פטורים חודשו בסוף שנת 2010 ע"י ממשל אובמה במסגרת עסקה שאליה הגיע עם הרפובליקנים בקונגרס. אך שיעור המיסוי, במיוחד המס שמשלמים האמריקנים האמידים יותר אשר הכנסתם עולה על 200 אלף דולר לשנה, נמצא במוקד המחלוקת וצפוי להשתנות (תלוי במה שיקרה בשנה הבאה בבחירות). הדמוקרטים בקונגרס רואים בהעלאת רמות המס כגורם מפתח בהגדלת הכנסות המדינה וצימצום הגירעון.

גרינספן הביע את דאגתו ביחס לרוח הדברים שנשמעים במהלך המו"מ בוושינגטון. הוא גם הביע את תמיכתו בהצעת הקיצוץ התקציבי שהגיש הסנטור הרפובליקני מוויסקונסין, פול ראיין, אשר זכתה להתנגדות חזקה בשל היותה מכוונת כנגד הרפורמה במערכת הבריאות.

"אם הייתי צריך לבחור את הדרך שלי, היתי מעדיף את הצעת התקציב של ראיין מכל הבחינות ואני חושב שזה חיוני - היתי מצביע בעדה. אך הבעיה היא שההצעה הזו לא תקבל את הצבעת הרוב בקונגרס ולא תיחתם על ידי הנשיא. השאלה היא מה תהיה ברירת המחדל שלי".

גרינספן הוסיף כי "לומר לאוכלוסיה המבוגרת של ארה"ב שזכויותיהם בתוכניות כגון ביטוח לאומי ומדיקר ישרדו ללא שינוים משמעותיים - זה לא הוגן. העניין הוא שלא נכון לומר שיש לנו איזושהי ברירה - אין לנו את המשאבים הפיזיים לכך. הממשל אומר לאזרחים כי הם מובטחים ויקבלו את השירותים הרפואיים, ואני חושב שזה לא מדוייק. אנו לא יכולים להבטיח את זה כשחסרים לנו המשאבים".

עם זאת גרינספן אמר כי "לקונגרס אין ברירה אלא לאשר את העלאת תיקרת החוב, מאחר וארה"ב תסתכן בקטסטרופה אם לא תעמוד בהתחייבויותיה". לדבריו, "הבעיה היא שכולנו מתמרנים סביב סביב וככל שהימים נוקפים אנו הולכים ומתקרבים לתיקרת החוב". גרינספן קרא למדינות ההליכה על החבל הדק בה נוקט הממשל בעניין זה "בעיה מסוכנת באופן יוצא דופן למדינה". "מה שקורה כעת הוא שישנה התפכחות והבנה עד כמה הבעיה היא רצינית וכולם רוצים לדבר - אבל עושים הכל חוץ מלהתפשר".