ב"י מתנגד להפרטת בנק הדואר; "הולך כמו ברווז"

המפקח על הבנקים מציב תנאים לתמיכתו בחוק בנק הדואר: הון עצמי, שינוי מבנה החברה וגיבוש מתווה להפרטה

בנק ישראל מטיל וטו על חקיקת חוק בנק הדואר. עמדת הבנק הובהרה למשרד התקשורת ולמשרד האוצר על ידי המפקח על הבנקים, דודו זקן. החוק החדש יאפשר לבנק הדואר לקיים פעילות סמי בנקאית ולכן מציב בנק ישראל שורה של תנאים לבנק הדואר. "אם זה הולך כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז אז זה ברווז", אומרים בבנק ישראל ומתכוונים לכך שאי אפשר להגדיל פעילות של גוף פיננסי עד לרמה של פעילות בנקאית מבלי שאותו גוף יימצא תחת פיקוחו של בנק ישראל ויעמוד בסטנדרטים בנקאיים.

ההערכות הן כי תנאי בנק ישראל אינם מקובלים על משרד התקשורת וקשים ליישום בחברת הדואר. לאור זאת צפויה החקיקה, שבה דנים כבר ארבע שנים, להתעכב.

התנאים שהציב בנק ישראל כדי לתמוך בחקיקה הם העמדת הון עצמי מינימלי לבנק הדואר בהיקף 150 מיליון שקל; העברת הפיקוח על בנק הדואר ממשרד התקשורת לבנק ישראל; גיבוש מתווה להפרטת בנק הדואר, מגובה בלוח זמנים קשיח; שינוי מבנה האחזקות של חברת הדואר - מחברה אם המחזיקה בבנק הדואר לחברת אחזקות שבבעלותה שתי חברות בנות אחיות: חברת הדואר ובנק הדואר; מינוי דירקטוריון, ועדת ביקורת וביקורת פנימית, לפי סטנדרטים מקובלים במערכת הבנקאית.

דרישת ההפרטה היא תנאי מרכזי מבחינת בנק ישראל מאחר שמבחינת זקן אין סיבה שהמדינה תשלוט בבנק. אמנם ייתכן מצב שבו המדינה תתניע מהלך של הקמת בנק, בייחוד כזה שאמור לתת מענה לעשירונים הנמוכים, אך יש לסכם מראש איך ומתי יופרט הבנק.

בבנק ישראל מדגישים כי התנאים שהוצבו אינם חדשים וכי רובם ככולם הוצגו במכתב ששלח כבר ביוני 2007 רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים דאז, לחשב הכללי במשרד האוצר. זקן הבהיר למשרד האוצר כי בהיעדר עמידה בתנאים, יסרב בנק ישראל לקבל על עצמו את הפיקוח על בנק הדואר.

מבחינת שר התקשורת משה כחלון, שני תנאים שהציב בנק ישראל קשים לבליעה. כחלון אינו מעוניין להוציא את בנק הדואר מפיקוחו, אך מבין כי אין אפשרות אחרת להפוך אותו לבנק מן המניין. כחלון גם מתנגד להפרטה, בעיקר מסיבות פוליטיות, וחושש מהתנגדות העובדים. יו"ר הדואר, ששי שילה, הפועל מתחילת כהונתו לקידום תזכיר החוק, מנסה כעת למצוא פשרה.

הרחבת השירותים הפיננסיים

תזכיר חוק בנק הדואר, שהופץ ביוני 2010, יאפשר להפוך את בנק הדואר לחברה, להרחיב את השירותים הפיננסיים של בנק הדואר בצורה משמעותית וליצור תחרות מול הבנקים המסחריים, תוך קידום מטרות כמו הגדלת נגישות העשירונים התחתונים לשירותים פיננסיים. לאחר כניסת החוק לתוקף, יוכל הבנק, המנוהל כיום על ידי יואל נוה, לשלם ריבית ללקוחות ולהעניק אשראי תוך הסתמכות על הון שיתקבל מגופים חיצוניים ולא מכספי הפיקדונות או מהונו העצמי.

בנק הדואר אינו נחשב כיום לבנק במובן המקובל של המילה. מאגר לקוחותיו מונה 350 אלף איש, בכל שנה נפתחים כ-60 אלף חשבונות חדשים והיקף יתרות העו"ש עומד על מיליארד שקל, אך הוא אינו מפוקח על ידי בנק ישראל ואינו רשאי לבצע פעולות בנקאיות בסיסיות - כך, לדוגמה, אסור לבנק לתת אשראי או הלוואות באמצעות כספי הפיקדונות של הלקוחות או לאפשר ללקוח להיכנס ליתרת חובה. בנוסף, אסור לבנק הדואר לתת ריבית ללקוח.