התרעת בועה: 950 מ' ד' מקופת גרופון עברו לבעלי המניות

חברת הקופונים הגישה תשקיף לקראת גיוס בוול סטריט של 750 מיליון דולר לפי שווי מוערך של 25 מיליארד דולר ■ מכה על הברזל החם של הנפקות הרשתות החברתיות באינטרנט

הנתונים הכספיים שפרסמה חברת גרופון (Groupon) בסוף השבוע האחרון מעלים תהייה ברוח הקופונים שהחברה מציעה ללקוחותיה: האם הייתם רוכשים קופון למסעדה, שאמנם באים אליה הרבה לקוחות והכנסותיה גבוהות, אבל היא מפסידה הון? האוכל שם טעים והיא אחד המקומות הכי טרנדיים בעיר, אבל האם אפשר להיות בטוחים שהקופון יהיה תקף בעתיד או שהמסעדה תיכשל?

גרופון לא עומדת בפני סגירה, ההפך, אבל התשקיף שפרסמה לקראת ההנפקה הציבורית שלה בוול סטריט, במסגרתו היא מתכננת לגייס 750 מיליון דולר לפי שווי המוערך ב-20-30 מיליארד דולר, מעלה שורה של נורות אזהרה באשר להתנהלות החברה. סימנים שצריכים להטריד את המשקיעים הפוטנציאלים עוד לפני ההתחבטות בשאלה אם גרופון מייצגת כלכלת בועה או לא.

גרופון הייתה החברה הראשונה שזיהתה את הצורך של אנשים בעולם לרכוש שוברי הנחה למסעדות, לטיפולי ספא, לספורט אקסטרים או אפילו למוצרי מטבל. החתמים מורגן סטנלי, גולדמן זאקס וקרדיט סוויס יובילו את ההנפקה.

מהתשקיף עולה כי לחברה נתוני צמיחה מרשימים: כמות המנויים מזנקת משנה לשנה ועומדת על 83.1 מיליון איש - אם כי רק 19% מהם באמת רוכשים קופונים. במקביל, ההכנסות הגיעו ל-644.7 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה - קפיצה אדירה של 1,350% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ב-2010 כולה היו הכנסות החברה 713.4 מיליון דולר.

אך לצד הצמיחה נרשמו גם הפסדים כבדים. גרופון משקיעה מאות מיליוני דולרים בשנה בפרסום ובשיווק החברה באלפי אתרים ברחבי הרשת - והוציאה על כך 180 מיליון דולר רק ברבעון הראשון של 2011, מה שאומר כי הסכום שהיא משלמת לגיוס כל מנוי הוא אדיר. זאת, לצד עשרות מיליוני דולרים שהיא מוציאה על רכישת אתרי קופונים מובילים במדינות שונות בעולם על מנת להתרחב גלובלית - ובהם 10 מיליון דולר ששילמה תמורת הבעלות על גרופר הישראלית בינואר.

נורת האזהרה הגדולה באשר להתנהלותה של החברה קשורה לשימוש בכספים. החברה הבטיחה בתשקיף: "נשתמש בכספי ההנפקה לצורכי הון חוזר ומטרות כלליות אחרות, כמו רכישת עסקים נוספים, מוצרים או טכנולוגיות". אלא שעד היום היא השתמשה במרבית הכספים שגייסה לצורך רכישת מניות ממייסדיה ומשקיעיה.

גרופון נדחקת לפינה

מאז נוסדה החברה ב-2008 היא גייסה 1.1 מיליארד דולר ו-946 מיליון דולר מתוכם חזרו ישירות לכיסם של המשקיעים המוקדמים בחברה, שגזרו קופון של עשרות מיליוני דולרים (ראו פירוט במסגרת). התנהלות זו אינה אופיינת כלל לחברה בת שנתיים וחצי.

נוסף על כך, החברה מפסידה - את הרבעון הראשון של 2011 סיימה גרופון עם הפסד של 114 מיליון דולר ובתשקיף היא מזהירה שההפסדים יימשכו גם בעתיד. ההפסדים הצבורים שלה הם 522 מיליון דולר, אך למרות זאת היא הצליחה לייצר תזרים מזומנים חיובי מפעילות. ב-2010 היא ייצרה 68.9 מיליון דולר וברבעון הראשון של השנה הוא היה 17.9 מיליון דולר. לחברה יש היום 208.7 מיליון דולר בקופה, טרם היציאה להנפקה.

הגשת המסמכים לרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) לקראת ההנפקה בבורסה הייתה צעד מחויב המציאות מצד גרופון. מצד אחד, היא מנסה לרכוב על הגל של ההתעניינות העזה סביב חברות אינטרנט צעירות. אחרי ההנפקות המוצלחות של רןרן הסינית, לינקדאין האמריקנית ויאנדקס הרוסית, גרופון רצתה גם להכות בברזל בעוד חם.

סיבה נוספת שדחקה את גרופון לפינה הייתה המתחרות הרבות. המודל שעל-פיו בנויה גרופון כבר הועתק במאות אתרי קופונים אחרים מסביב לעולם. הרעיון להציע דיל יומי בהנחה של עשרות אחוזים ולגזור ממנו עמלה אמנם היה חדשני בזמנו, אך מאז הפך השוק לתחרותי במיוחד. עם ההצלחה של גרופון, צצו העתקים דומים במהרה ברחבי העולם.

בגרופון ידעו שאם יחכו עם ההנפקה עוד כמה חודשים, המתחרים עלולים לכרסם בהצלחה שלה. מתחרים צעירים יכולים להציע חדשנות בתחום בקלות יתרה מזו של חברה עם למעלה מ-7,000 עובדים.

את המלחמה הרצינית ביותר בגרופון נותנת livingsocial, חברה אמריקנית שפועלת על מודל דומה של קופונים. החברה אמנם נמצאת הרחק מאחור מבחינת מספר מנויים - 26 מיליון - אך היא ניצבת במקום השני בשוק. בדצמבר אשתקד היא גייסה לשורותיה את ענקית הקמעונאות אמזון, שהשקיעה בה 175 מיליון דולר. אמזון אף השיקה בסוף השבוע האחרון אתר קופונים משלה, שמתבסס על הדילים של livingsocial.

עם שווי כמו שכעת גרופון מכוונת אליו, די ברור מדוע דחתה הצעת רכישה מצידה של גוגל על סך 6 מיליארד דולר. בגרופון טענו בחורף שעבר כי ההצעה אינה משקפת נאמנה את שווי החברה אך בגוגל לא ישבו בחיבוק ידיים. בשבוע שעבר השיקה ענקית האינטרנט באופן רשמי את Google Offers, שירות דילים יומי שיפעל בצורה דומה לזו של גרופון, וגם גרופון עצמה מציינת בתשקיף שהתחרות בגוגל עשויה להשפיע עליה לרעה.

גם פייסבוק נכנסה לאחרונה לתמונה עם שירות משלה בשם Deals, שקושר לשירות עדכון המיקום (צ'ק אין) של הרשת החברתית הפופולרית Facebook Places. כך, יכולים המשתמשים לקבל הצעות לקופונים על בסיס מיקומם הגיאוגרפי. כניסה של גוגל ופייסבוק לשוק שבו שולטת גרופון היא תמרור אזהרה נוסף, שעלול להדאיג לא רק את המשקיעים הפוטנציאליים בחברה אלא גם את בכיריה.

אחת הדרכים לנסות ולבסס את מעמדה מול שלל המתחרים, כמו גם להיאבק בשוק שמתחיל לגלות סימני רוויה מהמרדף היומיומי אחר קופונים, היא דרך השימוש בחדשנות. גרופון השיקה לאחרונה את השלב הבא של אתרי הדילים: קופונים מבוססי מיקום וזמן.

תחת השם Groupon Now, מציעה החברה קופונים בסלולרי לפי מיקום המשתמש ובהתאם למועד שבו הוא עובר ליד עסק מסוים. כך, למשל, מסעדה שסובלת מהיעדר לקוחות בשעות הערב, יכולה לפרסם קופון בדיוק באותן שעות למשתמשים שנמצאים בסביבה. livingsocial, יש לציין, השיקה גם היא שירות מתחרה.

על שאלה אחת גרופון לא ענתה בתשקיף שלה - אם החברה כל-כך מוצלחת ושווה 25 מיליארד דולר, מדוע בעלי המניות מוכרים את האחזקות שלהם בקצב מסחרר? מה הם יודעים שהציבור עוד לא יודע?

גרופון במספרים
 גרופון במספרים

מי המרוויחים מגרופון
 מי המרוויחים מגרופון

סימני אזהרה שעולים מהתשקיף של גרופון
 סימני אזהרה שעולים מהתשקיף של גרופון