שעון הקיץ הוארך בחודש; עדיין קצר מהנהוג במערב

(עדכון) - שעון הקיץ יחל בסוף מארס ויסתיים בתחילת אוקטובר ■ השר שלום: "תיקון חלקי בלבד"

שעון הקיץ יוארך, כך הודיע היום (ב') שר הפנים, אלי ישי, שהחליט לאמץ את מסקנותיה של ועדה שמונתה לבדוק את הנושא. לפי המלצת הוועדה, תבוטל הצמדתו של שעון הקיץ ללוח השנה העברי, ומעתה יימשך שעון הקיץ 193 יום בשנה, מסוף מארס ועד תחילת אוקטובר.

כיום נמשך שעון הקיץ כ-163 יום. ישי יעלה את הצעתו לאישור ועדת השרים והוא יובא לאישור הכנסת במושב הנוכחי. "מדובר בוועדה מקצועית שלראשונה הסדירה את אחד הנושאים השנויים במחלוקת", אמר היום ישי. "המצב היה חוסר ודאות לגבי תחילת השעון וסופו. הוועדה הסדירה את הנושא והוסיפה 20% למספר ימי השעון שהיו נהוגים".

ישי הוסיף כי "חשוב להדגיש שמדובר בוועדה שהורכבה מנציגי תעשיינים, הסתדרות, משרדי ממשלה, אקדמיה, ואת מסקנותיה קבעה פה אחד, והן יחולו כבר השנה". לפי נתונים שהוצגו לחברי הוועדה, הוחלט כי מדי שנה יתחיל שעון הקיץ ביום שישי הקודם ליום ראשון האחרון בחודש מארס בשעה 2:00 בלילה, ויסתיים בתחילת יום ראשון בשבוע בשעה 2:00 שאחרי הראשון באוקטובר. כך ששעון הקיץ בישראל יחל לפני תחילת שעון הקיץ באירופה ויסתיים לפני תום שעון הקיץ באירופה. במידה שסיום שעון הקיץ יחול בחג מחגי ישראל, הזזת השעון תדחה למוצאי החג.

המלאכה לא נשלמה

מסקר דעת קהל שערכו חברי הוועדה, עולה כי הציבור חלוק בדעותיו בנושא: 50% תומכים בהארכת משך שעון הקיץ, לעומת 46% המתנגדים לכך ותומכים בהשארת המצב הקיים, ואף בקיצור משך שעון הקיץ. עוד נמצא, שבמגזר היהודי יש העדפה להארכת שעון הקיץ (55% מול 46%), ואילו בציבור הערבי יש העדפה להשארת שעון הקיץ כפי שהוא, או לקיצורו.

ככל שהקרבה לדת עולה, כך קטן חלקם של התומכים בהארכת שעון הקיץ (מ-67% בקרב חילוניים, ל-54% בקרב מסורתיים, ל-42% בקרב הדתיים ול-13% בקרב החרדים.)

הוועדה בחנה מחקרים שנערכו בעולם לגבי יתרונות שעון הקיץ מבחינת פריון עבודה, חיסכון באנרגיה, מניעת תאונות דרכים, מניעת תחלואה והתרחבות שעות המסחר. הממצאים אינם חד משמעיים, אולם לא ניכרים יתרונות כלכליים להנהגת שעון קיץ. מחקרים שנערכו באוסטרליה ובאינדיאנה, בה הונהג רק לאחרונה שעון קיץ, מצביעים על כך שחלה עלייה בצריכת האנרגיה בעקבות שעון הקיץ, בשל הפעלת יתר של מזגנים במשך שעות הערות.

השר סילבן שלום, בירך על ההחלטה להאריך את שעון הקיץ, אך הדגיש כי יש לפעול להארכתו עד נובמבר, כפי שמקובל בעולם המערבי. "אני שמח שהמאבק שניהלתי, עם מאות אלפי אזרחים ופנייתי לשר הפנים הניבו פרי. כשהציבור אינו אדיש, הוא יכול לשכנע את מקבלי ההחלטות. המלאכה נעשתה באופן חלקי ולא הושלמה, יש לפעול להארכת השעון עד תחילת נובמבר, כדי להביא לסנכרון עם העולם המערבי כולו".