אנליסט: "קרטל אופ"ק מאבד שליטה על שוק הנפט ומחירו"

סטיבן לואיס, אנליסט בכיר בבית ההשקעות Monument Securities, מעריך שתם עידן ההגמוניה של אופ"ק בשוק הנפט

קרטל אופ"ק בדרך לאבד את השליטה בשוק הנפט ובמחירו - כך טוען סטיבן לואיס, אנליסט בכיר בבית ההשקעות Monument Securities, בסקירה שהפיץ ללקוחותיו אשר מתפרסמת באתר רשת CNBC. זאת, עקב המחלוקת שנתגלעה השבוע בין המדינות החברות בקרטל שרוצות להגביר את התפוקה (כמו סעודיה) לבין אלו המתנגדות כי בכוונתן לשמור על מחיר הנפט גבוה באופן מלאכותי.

"אופ"ק לא התפרק השבוע, אך המרירות בין המדינות החברות בו מראה שהוא לא יוכל להמשיך לווסת את היצע ומחירי הנפט לאורך זמן", טוען לואיס.

קרטל אופ"ק מורכב בעיקר ממדינות ערב והחברות בו מספקות כ-40% מתפוקת הנפט העולמית. הקרטל החליט השבוע שלא להעלות את תפוקת הנפט - בניגוד לציפיות - אם כי ההחלטה לא התקבלה פה אחד והחברות בקרטל היו חלוקות בדעתן. מוקדם יותר השבוע דיווחה CNBC כי סעודיה העלתה בחשאי את תפוקת הנפט שלה ב-200 אלף חביות ביום, וכי היא מתכוונת להעלות באותה כמות את תפוקת הנפט גם החודש.

"הייתה תקופה שבה לאופ"ק הייתה שליטה על מחירי הנפט. התקופה הזו הסתיימה", כותב לואיס. "אופ"ק מאבד שליטה על השוק. עוד לפני פגישת אופ"ק בווינה השבוע, סך תפוקת המדינות החברות בקרטל הייתה גבוהה יותר מהמכסות שהן הציבו לעצמן בפגישה הקודמת".

סעודיה ומדינות המפרץ מעוניינות להגדיל את תפוקת הנפט אולם שאר המדינות באופ"ק - ובכללן ונצואלה ואיראן, מתנגדות ורוצות לשמור על מחיר הנפט גבוה. לואיס מעריך שבמחיר הנפט הנוכחי - כ-100 דולר לחבית - סעודיה עשויה לפעול לבד ולהגדיל את התפוקה מבלי לקבל את הסכמת אופ"ק.

"מהלך זה ירגיע את מחירי הנפט", הוא טוען.