ישראל עינב: "תאגידי המים מטפלים במחדל של 60 שנה"

עינב, הממונה על התאגידים בכנס חירום בנושא: "התאגידים לא יחזרו לעיריות! דבר לא ישתנה במעמד התאגיד" ■ שר התשתיות עוזי לנדאו: "קורא לצמצום מספר התאגידים לכ-19-20"

"תאגידי המים לא יחזרו לעיריות! מבחינתנו דבר לא השתנה ולא אמור להשתנות במעמדו של התאגיד", אמר ישראל עינב, הממונה על התאגידים ברשות המים.

"יהיה קשה לקבל החלטות נטו לדרכו של התאגיד כאשר בתאגיד יישבו ראש העיר והגזבר. אבל אי אפשר להתעלם מכך שמתחת לאדמה יש מחדל של שישים שנה - מחדל שצריך לטפל בו וזה מה שהתאגידים עושים". עינב אמר את הדברים בכנס חירום בהשתתפות שר התשתיות עוזי לנדאו, שעסק בסוגיות הבוערות של הפרק נוכח תחקיר כלבוטק ומהלכים שמתבצעים בתחום תאגידי המים. את הכנס ערכה חברת "עלמא", המתמחה בהקמה וניהול של תאגידי מים.

"רפורמת התאגידים יצאה לדרך לפני עשור והושקעו בה מיליארדים רבים מתקציב המדינה", אמר לנדאו. "אי אפשר לעצור את ההתקדמות בפיתוח תשתיות המים, אסור לנו לסגת אחורה. אני קורא גם להבטחת המשך התאגוד וצמצום מספר התאגידים לכ-19-20 תאגידים אזוריים - באמצעותם נוכל להבטיח את המשך הפורמה החשובה, בצד צמצום בעלויות תפעול ושכר".

הדברים בכנס נאמרו בהמשך להסכם שגובש בין האוצר לשלטון המקומי, כי תאגידי המים ינוהלו במתכונת של חברה עירונית תחת פיקוח ראש העיר: "העירייה תחזור להיות הכתובת עבור הציבור בנושא מים", ציינו במרכז השלטון המקומי ובירכו על ההישג.

"התיאום בין העיריה לתאגיד יביא לשיפור ברמת השירות לאזרח ולא נראה יותר את התופעות הקשות של חיובי שווא, אנדרלמוסיה בחיובי הצריכה המשותפת, תהיה אוזן קשבת לבעיות רווחה שונות ויופסקו המראות הקשים של ניתוקי מים באופן שרירותי", כך מעריכים בשלטון המקומי. עוד מציינים בארגון כי רווחי התאגיד יוחזרו לציבור - להשקעות בתשתיות, להשקיית גינות ציבוריות ועוד. כך יוחזרו לאזרח המיסים שהוא משלם ולא יועברו רק לקופת התאגיד.

על פי עיקרי ההסכם שנחשף - יחולו שינויים מבניים בתאגידים; התאגידים ינוהלו במתכונת חברות עירוניות בהשתתפות גורמים עירוניים. עוד על פי תנאי ההסכם, יבוטלו תפקידים מיותרים ובעלי תפקידים ברשויות המקומיות יוכלו לעסוק גם בעבודה בתאגיד, כדי לחסוך בתקציבים. בנוסף, יוקטנו ההוצאות בשכירויות, תהיה התייעלות באופן ניהול התאגיד. מוקדי השירות של העירייה והתאגיד - יאוחדו.