רבוע כחול הוציאה חיובים לספקים באופן חד-צדדי

הרשת נימקה את החיובים ב"שחיקה ברווחיות" ■ רבוע כחול: "הספקים מעלים מחירים ללא הצדקה, ועכשיו, כשהחל לחץ ציבורי נגדם, הם מנסים להסיט את האש לכיוון הרשתות"

רשת רבוע כחול הוציאה חיובים חד-צדדיים לספקים בסכומים של מיליוני שקלים - כך נודע ל"גלובס". בשבועיים האחרונים קיבלו תנובה, שטראוס, החברה המרכזית למשקאות קלים, יוניליוור וחוגלה-קימברלי, חיובים חד-צדדיים מרשת רבוע כחול, שנימקה את החיובים ב"שחיקה ברווחיות הרשת".

לדברי הספקים, מדובר בחיובים של יותר מ-1.5 מיליון שקל לכל ספק. הספקים טוענים גם כי אין מדובר בפעם הראשונה שהרשת נוהגת בדרך זו, וכי הם קיבלו חיובים דומים גם על שנת 2010.

"קיבלנו חיובים גם על השחיקה ברווחיות הרשת וגם על הבונוס השנתי, עם שינוי חד-צדדי של שיטת הבונוס. יש הסכמים מסחריים מפורטים עם הרשת. זה לא לחץ לגיטימי של קמעונאי על ספק אלא הודעה חד-צדדית, מבלי שהדבר מעוגן באיזשהו הסכם אלא פשוט מכתב להנהלת חשבונות", אומר אחד הספקים.

לדבריו, "רשת רבוע כחול היא לקוח גדול ואסטרטגי, ולכן המלחמות לא מתחילות מיד. כשדבר כזה הופך לנורמה, מתעוררים הרבה חששות לגבי מידת הלחץ שיש ברשת, כי כולנו הרי קוראים דוחות כספיים".

ספק אחר אומר ל"גלובס": "קיבלנו בתחילת השנה הנוכחית חיוב חד-צדדי בגין שנת 2010 כתוצאה מתוצאות לא טובות של הרשת. זה לפחות מה שהם טענו בעל-פה. במהלך החודשיים האחרונים אנחנו נמצאים בבדיקות ארוכות בגין מה שלקחו לעצמם שנה קודמת, ותוך כדי קיבלנו לפני שבועיים חיוב נוסף בגין שחיקת רווחיות של הרשת. הם חייבו לעצמם סכום נאה.

"שני החיובים מייצרים סיטואציה בלתי אפשרית ובלתי סבירה. זה לא מקובל עלינו. לא הכרחנו אותם לקנות. הם קנו מרצונם החופשי על-פי תנאים מסחריים שהוסכמו, ולא יכול להיות שהרשת תזכה את עצמה חד-צדדית בגין שחיקת הרווחים שלה".

אחד הספקים מעריך כי מדובר במדיניות של הרשת שהוכתבה מההנהלה הבכירה. "סיטואציה שבה מתחילים לריב עם כל הספקים היא לא דבר שמתקבל ברמה של פחות ממנכ"ל הרשת. יכול להיות שזה 'שיטת מצליח', כי לחיוב כזה יש השפעה מאוד משמעותית. במקרה הזה אין לנו אפילו ארכה לנהל איתם משא-ומתן, כי עוד שבועיים נגמר חציון, ויכול להיות שזו המטרה שלהם, בגלל הדוחות", אומר ספק אחר.

אחד הספקים הגיב ל"גלובס" באדישות. "אני אפילו לא מתייחס, והם לא יראו מהחיוב הזה אפילו גרוש", הוא אומר.

גורמים ברבוע כחול, לעומת זאת, טוענים כי הספקים מנסים להסית את האש שיש לעברם בגין עליית המחירים. "כל נושא החיובים הוא מהלך עסקים רגיל בין הרשת לספקים. גם רשתות אחרות עושות מהלכים מהסוג הזה, ואין בכלל שום סיבה לדון בכך מעל דפי העיתון, הגם שהגענו לסיכום עם חלק מהספקים. הספקים נוקטים מדיניות מתמשכת של עליות מחירים ללא הצדקה, ועכשיו, כאשר התחילו לחץ ציבורי ומחאה נגדם, הם מנסים להסיט את האש לכיוון רשתות השיווק".

עוד נטען ברשת כי "הספקים מיתממים. ספקים נותנים הרבה כסף לרשתות שלא קשור לשום דבר רק כדי להחדיר מוצרים חדשים לשוק, וזאת כדי לפגוע במתחרים ולתפוס נתח שוק בקטגוריה".