רוצים יותר כסף? תכבשו יותר, שתפו יותר ישראלים, ותהיו "הוגנים"

הסכם השיווק החדש המתגבש בין ההתאחדות לכדורגל לטוטו עשוי להגיע באופן תיאורטי לכ-80 מיליון שקל בעונה. אלא שהוא זרוע "מוקשים" וקריטריונים מחמירים

ההתאחדות לכדורגל והטוטו מנהלים בימים אלו מו"מ על חידוש הסכם השיווק ביניהם לשלוש העונות הבאות. לידי "גלובס" הגיעו פרטי ההסכם ותנאיו.

הבשורות הטובות עבור ההתאחדות: אם תעמוד בכל תנאי ההסכם, כפי שדורש הטוטו, יוכל אבי לוזון להעמיד סכום יוצא דופן של כ-240 מיליון שקל לקבוצות ליגת העל והלאומית. הבשורות הפחות טובות: ההסכם זרוע "מוקשים", והוא מחולק לסעיפים שעבור כל אחד מהם יקזז הטוטו כספים במידה והקבוצות או ההתאחדות לא יצליחו לעמוד בסטנדרטים הנדרשים. אז על כמה כסף ייסגר החוזה? מפרטי ההסכם עולה, כי מבחינה מעשית אין סיכוי להתאחדות להגיע לסכום המקסימום של 80 מיליון שקל בעונה. יחד עם זאת, היא תוכל להגיע להרבה מעבר ל-60 מיליון שקל שקיבלה מהטוטו בעונה האחרונה.

כחלק מההיערכות ליישום ההסכם, ניהל הטוטו מכרז לשכירת חברה שתקבע בין היתר את הסטנדרטים ומרכיבי הבונוסים ותבצע מעקב שבועי האם ההתאחדות והקבוצות עומדים בכל סעיפי ההסכם. החברה שזכתה במכרז היא זניט מדיה (בשיתוף עם חברה אנגלית), אחרי שגברה על הצעתה של פרומרקט (בשיתוף חברה משווייץ).

קיבלת כרטיס אדום? תקבל פחות כסף

הקריטריונים שכבר נקבעו על-ידי הטוטו יתנו דגש על הנראות של הליגה, עם התמקדות בחוויית הצפייה בטלוויזיה ומיתוג האצטדיונים. לדוגמה, ייקבע מפרט שיכלול את מספר המצלמות שיצלמו כל משחק, את הדקות המלאות שחייב להכיל טקס הפתיחה שבו יוצג המנון הליגה ("ליגת ווינר") וכו', כאשר כל חריגה מהסטנדרט תבוא לידי ביטוי בהפחתת הסכום שתקבל ההתאחדות.

ל"גלובס" נודע כי בהסכם השיווק יסומנו ארבעה קריטריונים שיאפשרו לקבוצות להשיג בונוסים: הישגיות, הגינות, נוער וישראליות.

כך למשל, נקבע כי בסעיף "ההישגיות" יקבע רף ממוצע לכיבוש שערים, כאשר קבוצות שיחצו אותו יתחילו לקבל בונוסים על כיבושים. קבוצות שלא יגיעו לסטנדרט לא יקבלו כספים עבור הישגיות; יקבע סכום של "כמה מיליוני שקלים", לפי גורם המעורה בפרטי ההסכם, שיוקצה לסעיף הגינות: קבוצה תוכל לקבל בסוף העונה כספים עבור צבירת "נקודות הגינות" - הניקוד יקוזז על כל צבירת של כרטיסים אדומים או צהובים של שחקני הקבוצה, ובנוסף על התנהגות חריגה של הקהל או בעלי תפקידים בקבוצה. גם כאן קבוצה שלא תעמוד ברף הנקודות המינימלי עבור הגינות לא תתוגמל מכספי הטוטו לסעיף זה; "סעיף הישראליות" קובע כי הטוטו יתגמל כל קבוצה שתשתף פחות שחקנים זרים מהמכסה המקסימלית המותרת (5 זרים לקבוצה); "סעיף נוער" קובע בונוסים כספיים שיועברו ישירות למחלקות הנוער של הקבוצות, כאשר לצורך זה יצטרכו קבוצות ליגת הנוער למתג עצמן מבחינת לבוש בדומה למיתוג שנהוג במשחקי הבוגרים.

אחד מ"המוקשים" שיעמדו בפני ההתאחדות כתנאי לקבלת כספים הוא שיפור השילוט והנראות של הספונסרים באצטדיונים: בטוטו יתגמלו את ההתאחדות במידה ותצליח להשיג ספונסרים גלובליים לליגה על חשבון ספונסרים קטנים וארעיים.

גביע הטוטו יוביל לאירופה?

בטוטו מעוניינים לפתור באמצעות הסכם השיווק גם את נושא גביע הטוטו, כאשר הכוונה היא להגדיל את הסכום לקבוצה שזוכה במפעל ושעמד העונה על 1.1 מיליון שקל, ובנוסף לאפשר לה להתמודד על כרטיס לליגה האירופית. מאחר שבהתאחדות מעוניינים להשאיר את הכרטיס לליגה האירופית לקבוצה שמסיימת במקום השלישי, על מנת לשמור על עניין בצמרת, הפשרה שיציע הטוטו היא משחק פלייאוף בין זוכת גביע הטוטו לבין הקבוצה שתסיים במקום השלישי - שהמנצחת בו תקבל את הכרטיס לאירופה.

"אנו לא עומדים להמציא את הגלגל", מסביר ל"גלובס" יו"ר הטוטו, צחי פישביין. "רוב הסטנדרטים והרעיונות הם כאלו שמיושמים בכדורגל האירופי והעולמי. הרבה חברות בארץ עברו ממצב של התנהלות חאפרית להתנהלות מקצועית, ואנחנו רוצים שגם מבחינת הכדורגל בארץ נהפוך למדינה מקצועית. הגיע הזמן שנחתור להיות טובים ושיפסיקו לנגן לנו על העניין של 'מדינה קטנה'. יש מדינות עם אוכלוסייה קטנה כמו אורוגוואי, קרואטיה, או יוון אפילו, שהגיעו לשיאים בכדורגל. אנחנו הולכים קדימה עם ההסכם הזה, וזה מתחיל עם הדברים הקטנים".