טבע תובעת את אפוטקס על הפרת פטנט לתרופה לפרקינסון

‎‎אזילקט היא תרופה לטיפול בפרקינסון, שנמכרה ב-318 מיליון דולר ב-2010, וברבעון האחרון רשמה מכירות שיא של 90 מיליון דולר‏

‎‎חברת התרופות טבע אמנם עוסקת בעיקר בגנריקה, אך במקביל היא נאבקת בחברות גנריות מתחרות בניסיון להגן על התרופות המקוריות שלה מפני תחרות גנרית. בנוסף להליכים המשפטיים נגד החברות שמפתחות גרסה גנרית לקופקסון - תרופה לטיפול בטרשת נפוצה שנמכרת ביותר מ-3 מיליארד דולר בשנה - טבע מנסה להגן גם על תרופת האזילקט מפני הגנריקה.

אזילקט היא תרופה לטיפול בפרקינסון, שנמכרה ב-318 מיליון דולר ב-2010, וברבעון הראשון של 2011 רשמה מכירות שיא של 90 מיליון דולר. באחרונה הגישה טבע תביעה נגד חברת התרופות הקנדית אפוטקס (‏Apotex‏), שהגישה לרשות המזון והתרופות של ארה"ב (‏FDA‏) בקשה לאישור גרסה גנרית לאזילקט.

בתביעה שהוגשה בבית המשפט המחוזי בניו ג'רזי, טוענת טבע שבכך מפרה אפוטקס פטנט שתקף עד פברואר 2017. הפטנט נרשם בארה"ב ב-1995 על-ידי ממציאי התרופה, ובעקבות הסכם עם הטכניון, טבע היא כיום בעלת הזכויות על הפטנט.

אפוטקס היא לא חברת התרופות הראשונה שנתבעת על-ידי טבע בטענה להפרת הפטנט הזה. לפני שמונה חודשים תבעה טבע את החברות ווטסון, מיילן ו-‏Orchid‏, שהגישו בקשה לאישור גרסה גנרית לאזילקט. בהתאם לחוק האמריקני, החברות הנתבעות לא יכולות להשיק את הגרסה שלהן לתרופה עד לסיום תקופה מסוימת, ובמקרה של שלוש החברות הללו עד נובמבר 2013, אלא אם תהיה פסיקה חיובית לפני כן. כך שניתן לומר שהשקת תחרות גנרית לאזילקט עדיין רחוקה.

בדיוק לפני שלוש שנים, ביוני 2008, דיווחה טבע על פריצת דרך, כשניסוי קליני באזילקט השיג את כל יעדיו, ואף הראה שהתרופה יכולה לעכב את התפתחות מחלת הפרקינסון. התרופות שנמכרות כיום, כולל אזילקט, מיועדות רק לטיפול בסימפטומים של המחלה. בעקבות תוצאות הניסוי, הגישה טבע בקשה ל-‏FDA‏ לשנות את התוויית התרופה. אם וכאשר יאושר השינוי, האזילקט תהפוך לתרופה הראשונה שתאושר כטיפול המעכב פרקינסון, והדבר עשוי להתבטא גם בעלייה במכירות. אולם למרות הזמן הרב שחלף מאז תחילת התהליך של טבע מול ה-‏‏FDA‏, עד כה לא דווח על שינוי בהתוויה.‏

טבע, בניהולו של שלמה ינאי, נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 43.8 מיליארד דולר. ‏‎‎