איגוד קרנות הנאמנות עתר לבג"ץ נגד חוק האכיפה המינהלית

טוען: "החוק החדש פוגע שלא לצורך ובמידה העולה על הנדרש בחופש העיסוק" ■ העתירה מכוונת נגד שר האוצר שטייניץ, רשות ני"ע בראשות פרופ' שמואל האוזר וכנסת ישראל

הביקורת וההסתייגויות של גופים בשוק ההון כלפי חוק האכיפה המינהלית, עולות מדרגה: איגוד קרנות הנאמנות עומד להגיש לבג"ץ עתירה למתן צו על-תנאי, בו הוא מבקש לבטל או לדון מחדש בהסדר הכלול בחוק לפיו לא ניתן לבטח או לשפות עובדים בגין קנסות שיוטלו עליהם. כך עולה מהצו שהגיע לידי "גלובס" ושמתוכנן להיות מוגש בתחילת השבוע הבא.

"ההסדר שנחקק במסגרת החוק החדש מגביל ופוגע שלא לצורך ובמידה העולה על הנדרש בחופש העיסוק ובזכויות יסוד קנייניות של העוסקים כמו גם בזכותם לשוויון אל מול עוסקים בתחומים אחרים", נכתב בעתירה שמכוונת נגד שר האוצר יובל שטייניץ, רשות ניירות ערך בראשות פרופ' שמואל האוזר, וכנסת ישראל.

העתירה עוסקת בין היתר בסמכויות הנרחבות שניתנו לוועדת האכיפה המינהלית שתפקידה לדון בהפרות השונות ולהטיל קנסות ועיצומים. "הסנקציות אותן מוסמכת הוועדה המינהלית להטיל הן חריפות ביותר ומפליגות בחומרתן. בכוחן של סנקציות קשות אלו להמיט חורבן כלכלי (פשוטו כמשמעו) על מפר", נכתב.

לעתירה צורפו פרוטוקולים של הדיונים בחוק החדש שנערכו בוועדת הכספים, ובהם בולטים דבריו של נציג איגוד הבנקים: "קנס של מיליון שקל יכול לגרום לאדם פרטי העובד בבנק פשיטת רגל, מכירת הבית הפרטי שלו ונזקים שלפעמים הם יותר חמורים מעבודות שירות. קנס כזה יכול להיות חורבן אישי ומשפחתי וכאשר מדובר על יועץ בסניף ולא על כריש בשוק ההון, צריך לקחת בחשבון שהדבר הזה לא מידתי... דברים כאלה בלי הליך משפטי מינימלי, זה דבר דרקוני". הוא הוסיף עוד כי "לא יהיה יועץ, אף אחד לא יעבוד בתחום הזה. שמענו את זה מאנשים".

כאמור, אחת הטענות המרכזיות של האיגוד נוגעת לסעיף בחוק האוסר על ביטוח ושיפוי. האיגוד טוען כי למרות שנציגי הגופים השונים עליהם חל החוק העלו את הבעייתיות בסעיף כבר בשלבים הראשונים, לא נערך דיון מעמיק ומקצועי בו, וממילא הוא עומד בניגוד לזכויות היסוד של העוסקים בתחום, ביניהן חופש העיסוק. "ההוראה יוצרת מעין מחסום בפני נושאי משרה ובעלי תפקידים שונים מלעסוק במקצועות מסוימים ומלכהן בתפקידים מסוימים".

חוק האכיפה המינהלית אותו יזמה רשות ניירות ערך, נכנס לתוקפו בחודש פברואר האחרון. החוק מאפשר לרשות להטיל קנס של 5 מיליון שקל על תאגיד, קנס של מיליון שקל על יחיד, ו-25 אלף שקל על יועץ השקעות, כאשר לפי החוק אסור ביטוח או שיפוי על הקנסות. כן מקנה החוק לרשות סמכות להדיח מנכ"ל מתפקידו, לשלול רישיונות ולהעביר מעיסוק, וכל זאת, בהליך מינהלי מהיר מאוד.