בורות המשקיעים הפשוטים

השחקנים המתוחכמים עדיין בשוק, הם לא הביאו לירידות, ולכן יש פה הזדמנות נדירה

מדד ת"א 25, מאז שהעפיל לשיאו בכל הזמנים ב-21 באפריל, נפל בתחילת השבוע ב-10.5%, תוך פחות מחודשיים. מסתבר שכל מה שצריך כדי להוציא לאחרוני האופטימיים שבינינו את האוויר זה 10.5% בלבד.

ובכל זאת, לפני שמספידים את מדדי המניות בבורסה בת"א, כדאי לנסות להבין את מקור התנודה, ולחשוף את זהותם של אלה העומדים מאחורי פקודות ה"מכירה בכל מחיר", כדי להסיק האם בכוחם לשמר את המגמה השלילית גם בתקופה הקרובה.

האמת שמאחורי המחזורים

מחזורי המסחר יכולים ללמד אותנו רבות על חוסנה של מגמה: ירידות שערים חדות בליווי מחזורי מסחר נמוכים יעידו על קיטון יחסי של הקונים למול יציבות בכמות המוכרים, בעוד שמחזורי מסחר גדולים יעידו על גידול בהיצע למול רמה יציבה של ביקוש באופן יחסי.

מתחילת השנה ועד לקביעת השיא ההיסטורי במדד ת"א 25, עמד מחזור המסחר השבועי הממוצע במניות המדד על 5.04 מיליארד שקל, ואילו במהלך החודשיים האחרונים, שהתאפיינו בירידות שערים חדות, צללו מחזורי המסחר השבועיים בממוצע ל-3.21 מיליארד שקל בלבד - צניחה של 36% בהיקף המסחר השבועי בממוצע.

היעלמותם של הקונים בירידות האחרונות מספרת לנו את סיפורם המצער של העשבים השוטים, המשקיעים הפשוטים וקצרי הרואי המצטרפים בגאות ונוטשים בשפל, אלו שמשאירים מאחוריהם הפסדים כואבים ומבטיחים לעצמם שלעולם לא עוד, נדר שבוודאי יפרו בתקופת הגאות הבאה במדדים.

משיכת הכספים (פדיונות נטו) בקצב שבועי של 1.5 מיליארד שקל מקרנות הנאמנות המעורבות במניות במהלך החודשיים שחלפו, יצרו את הקיטון היחסי בביקוש והביאו ללחץ על המחירים.

לאן נעלם הפחד?

כמו כל דבר בשוק ההון, גם את מידת הפחד אפשר לתמחר, והמשקיעים סוחרים בה באמצעות האופציות על המדדים. על-פי מודל בלק ושולס לתמחור שווי אופציות, שוויה הנוכחי של אופציה מושפע מחמישה פרמטרים, כאשר ארבעה מהם קבועים וידועים (ריבית, שווי נכס הבסיס, מחיר המימוש והזמן לפקיעה) ומשתנה אחד פתוח למשא ומתן ומגולם במחיר האופציה - סטיית התקן העתידית.

מחיר האופציה בשוק נקבע על-פי ביקוש והיצע, ולמעשה סטיית התקן היא זו שמתקבלת כפועל יוצא ממחיר האופציה שנקבע במסחר. רכישת אופציה מהווה ביטוח למקרה של תנודה חריפה בשוק המניות, וכשהפחד גואה וגדל החשש מצניחה אפשרית של המדדים, מתייקרת פרמיית הביטוח וכך עולה סטיית התקן הגלומה.

בשנים של שוק שורי נעה סטיית התקן הגלומה באופציות המעו"ף בין 10% ל-20%. היסטורית, ירידות שערים חדות במדד ת"א 25 לרוב מלווה בקפיצה של האופציות אל מעבר לרמה של 20%, נוכח החשש של המשקיעים המתוחכמים המעוניינים לבטח עצמם מקריסה אפשרית וכך לגדר את הסיכון.

באופן מפתיע לכאורה, ירידות השערים האחרונות נדנדו בקושי רב את סטיית התקן הגלומה עד לרמה של 17% לזמן קצר, ועתה היא שבה לערך נורמאלי בשיעור 14% בלבד.

החשש של המשקיעים הפשוטים שפדו את יחידות קרנות הנאמנות שברשותם והפילו את המדדים, לא חלחל לשכבות המתוחכמות יותר של מחזיקי המניות, ומסתבר שאלה שיודעים לגדר עצמם למקרה של קריסה לא מהרו הפעם להגיב ולפעול.

את הנפילה האחרונה בבורסה בת"א הובילו בעלי הידיים החלשות, אלה שנשברו לאחר תקופה ארוכה של חולשה בשוק האג"ח ודשדוש מורט עצבים בשוקי המניות. אין בכוחם של אלה לשמר את המגמה השלילית לאורך זמן. רמת המחירים כעת מהווה הזדמנות נדירה.

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד