"שמידט הציע לי לעבוד איתו - הוא מנטור בשבילי"

דרור ברמן שכנע את יו"ר גוגל לממן את תוכניתו לקרן השקעות, ועכשיו הוא המנהל שלה

קרן Innovation Endeavors של אריק שמידט השקיעה כבר בארבע חברות הקשורות לישראל, ובקרוב תכריז על השקעה חדשה. מאז הקמתה של הקרן לפני כשנה היא השקיעה בעשר חברות, בעיקר באלה הממוקמות בעמק הסיליקון ובישראל. בראשה של הקרן עומד דרור ברמן, שהיה זה ששכנע את שמידט להקים את הקרן, לא פחות.

"כשלמדתי לתואר שני במנהל עסקים בסטנפורד, נחשפתי למרצים יוצאי דופן. שמידט היה אחד המרצים ולימד יזמות והון סיכון", אומר ברמן ל"גלובס" בביקור בישראל. "בכירים רבים מהתעשייה מבקשים ללמד שם ולתרום לדור הצעיר".

ברמן גם ייעץ לחברות סטארט-אפ במהלך הלימודים. "עבדתי מספר חודשים ביאהו כמתמחה וקיץ אחד הייתי חלק גם בפרויקט נדל"ן גדול בתאילנד. הבנתי שמה שאני רוצה הוא להתמקד בעבודה עם חברות סטארט-אפ".

בשנת 2009, שנה לא קלה לתעשייה, ברמן יצא לשוק: "שמידט הציע לי לעבוד איתו בעסקים הפרטיים שלו, ושמחתי על ההצעה. הוא מנטור יוצא דופן, הוא מסתכל קדימה ומצייר עולם חדש. יש לו סגנון ניהול יוצא מהכלל ויכולת להעצים את האנשים שעובדים איתו. זה יצר אצלי תחושת אחריות ורצון חזק להצלחה".

אחרי כמה חודשים של עבודה משותפת, ברמן התחיל לעבוד על הרעיון של קרן השקעות והציג אותו לבוס: "הרצון ליצור משהו שישנה את העולם, שיתמוך ביזמים ויסייע להם היה המניע המרכזי, ולא הרצון לנהל ולשלוט באנשים".

באותה שנה שמידט הקים גם את Tomorrow, קרן הון סיכון המשקיעה בחברות סטארט-אפ, אך הוא אהב את התוכנית של ברמן והחליט לממן גם אותה.

"הרעיון מאחורי Innovation Endeavors דומה למודל ההשקעות של סופר-אנג'ל - לסייע ולהשקיע בצוותים שמקימים חברות בשלבים הכי מוקדמים. אנחנו לא מוגבלים בשום פורמט מוכתב מראש, לא חייבים להגיע לאקזיטים ענקיים כדי להחזיר את הקרן, וגם לא להגיע לאחזקות משמעותיות בכל חברה. האסטרטגיה היא להשקיע בצוותים עם הרעיונות הכי טובים ולסייע להם לממש את הרעיון".

* מה מידת המעורבות של שמידט בקרן?

ברמן: "הוא מעורב בחזון ובחשיבה האסטרטגית, ופחות בקבלת החלטות של השקעה חדשה. יש לנו קבוצה של יועצים שמסייעים בקבלת ההחלטות, ויותר מזה - הם מסייעים לחברות עצמן".

לפי ברמן, Innovation שמה דגש על סיוע לחברות בשלבים המוקדמים ועל איתור המנטור המתאים לכל חברה: "אני לא חייב לשבת בכל דירקטוריון של כל חברה, במיוחד אם יש מישהו שמתאים יותר ויכול לסייע. מסייעת לנו שורה של בכירים בעמק הסיליקון כמו סקוט בריידי, יזם סדרתי שבנה חברות, או ריימונד נאסר, שהיה יועץ התקשורת של גוגל עד הנפקתה. התפקיד שלנו הוא לחבר אותם אל האנשים הכי מתאימים בתעשייה או אל השוק שאליו הם פונים".

* איך אתם בוחנים השקעה?

"אנחנו מחפשים חברות שלא יזדקקו לעשרות מיליוני דולרים, לכן חברות פארמה או קלינטק לא יתאימו. אנחנו מחפשים חברות שכבר עשו משהו, שכבר התחילו לרוץ עם הרעיון. לא נשקיע ביזם בודד, כי אנחנו מאמינים בצוות שמשלים זה את זה".

* באילו תחומים אתם מעוניינים להשקיע?

"בחברות שמסתכלות הצידה או קדימה. כלומר, רואות משהו שיוכל להיות משמעותי בעתיד או לוקחות בעיה מוכרת ומטפלות בה בכלים חדשים. אנחנו מחפשים את החברות עם היתרון התחרותי הברור, ולא בהכרח רשתות חברתיות או שירותים מבוססי מקום".