אל-אריאן: "יוון עשויה להוביל אותנו לעשור של קריסה כלכלית"

מנכ"ל פימקו: "אירופה נמצאת ברגע האמת" ■ גם נוריאל רוביני, חושש: "יוון ופורטוגל עשויות לעזוב את האיחוד האירופי בחמש השנים הקרובות, אם הכלכלה במדינות אלה לא תתאושש"

"יוון ופורטוגל עשויות לנטוש את האיחוד האירופי בחמש השנים הקרובות, אם הכלכלה לא תתאושש", כך אמר פרופ' לכלכלה נוריאל רוביני, המכונה גם "נביא הזעם", בריאיון ל-I1 Sole.

"אני לא פוסל את האפשרות שיוון ופורטוגל, במידה ולא יצליחו לעודד את התחרותיות במשק ולהחזיר את הצמיחה לשווקים, יחזרו להשתמש במטבעות המקומיים שלה כחלק מהצעדים הפופוליסטיים שינקטו הממשלות שם", אמר רוביני.

רוביני כבר התייחס בעבר למשבר החוב באירופה, באומרו כי יוון חייבת "לארגן מחדש בצורה מסודרת" את חובותיה, כאשר שאר מדינות גוש האירו "מתחננות" לכך.

"יוון עשוייה להאריך את מועד פירענות האג"ח שלה ולהוריד את הריבית על אג"ח עתידיות", אמר רוביני, והוסיף כי "פיתרון כזה ימתן את הסיכון לאירופה, ויקטין את ההפסדים שהמוסדות הפיננסיים יספגו במצב של חדלות פירעון יוונית", דברי רוביני.

גם המנכ"ל המשותף קרן פימקו, מוחמד אל-אריאן, מזהיר מ"עשור של קריסה כלכלית במידה והמשבר ביוון ישתבש". לדבריו, "אירופה נמצאת ברגע האמת. ככל שהיא תבין מוקדם יותר שזה המצב, כך גדולים הסיכויים שנעבור לתוכנית ב'".

אל-אריאן הסביר כי "יש שלוש מדינות זקוקות לחילוץ - והן עלולות להוביל את הכלכלה הגלובאלית לקריסה של עשור. המשימה המרכזית עכשיו היא לבחון את המדינת שקרובות לפשית רגל - דוגמת ספרד - ולשמור על היציבות בגוש האירו. הזמן לפעול אוזל במהירות".

ביום ראשון ושני הקרובים, צפוייה ועדת שרי האוצר של גוש האירו, בראשות ראש ממשלת לוקסמבורג יאן-קלוד יונגר, לדון בתוכנית החילוץ הקיימת של יוון (110 מיליארד אירו), וכן באפשרות להעניק לה תוכנית חילוץ נוספת, אפשרות שכבר נוסחה לפרטים בשבועות האחרונים. זאת, כהכנה לדיונים רשמיים שצפויים להתקיים בנושא ב-11 ביולי.