המשקיעים מחוררים את בועת ההיי-טק בוול סטריט, בינתיים

חשבתם שמתגבשת בועת אינטרנט בוול סטריט? חשבו שוב ■ יש חורים בבועה: האנג'לים זהירים, המשקיעים סקפטיים, ומכפילי הרווח של חברות הטכנולוגיה ברמה הכי נמוכה מאז מארס 2002

עבור חלק מאיתנו, התקופה האחרונה מתחילה להרגיש כמו פלאשבק לשנת 1999. חברות אינטרנט רבות - חלקן רווחיות, וחלקן בכלל לא - מרגישות שיש להן הזדמנות נדירה לצאת להנפקה ולגרוף רווחים השנה.

אבל הנה משהו ששווה לזכור כשהחששות מבועת דוט.קום נוספת צפות: אנחנו אפילו לא קרובים לימי החמדנות של בועת האינטרנט, אז משקיעים קנו מניות טכנולוגיה כמו כרטיסי לוטו. כיום, מניות הטכנולוגיה נסחרות בערכן הזול ביותר מזה 9 שנים.

מנגד, השנה אנו עשויים לחזות בכמות ההנפקות הגדולה ביותר של חברות טכנולוגיה מאז שנת 2000. אולם, קרנות הון סיכון ואנג'לים לא ממהרים לשפוך כסף על חברות האינטרנט כפי שעשו פעם - אפילו חברות המציגות גידול קונקרטי, דוגמת לינקדאין ופנדורה, איבדו את הברק לאחר שיצאו להנפקה בשבועות האחרונים.

נכון לשנת 2011, 28 מתוך 74 ההנפקות שהושלמו בארה"ב התבצעו על ידי חברות טכנולוגיה. במידהו יתבצעו עוד 31 הנפקות טכנולוגיות כאלה עד סוף השנה, מספר שלא רחוק מהצפי, תהיה זו כמות ההנפקות הגדולה ביותר מאז שנת 2000.

ההתלהבות הגוברת סביב חברות המציעות שירותים אינטרנטיים משקפת כמה מים זרמו בשווקים מאז התפוצצות בועת הדוט.קום. ליותר מ-2 מיליארד אנשים ברחבי העולם יש גישה לאינטרנט, כמעט פי 8 מהכמות שהייתה בשנת 2000. חיבורים לגלישה מהירה נעשו נפוצים, והפכו את הרשת למרכז בידור ומידע. גם המכשירים הסלולריים התפתחו, ומאפשרים לנו להיאשר מחוברים בכל מקום ובכל זמן.

"אני לא רואה בועה", אומר האנג'ל מארק אנדרסון ל-CNBC. אנדרסון היה מהמשקיעים בנטסקייפ, ובחברות אינטרנט רבות - חלקן אפילו הצליחו להציג בסופו של דבר רווחיות. "אני חושב שאנשים מתבלבלים בין המונח 'הצלחה' למונח 'בועה'. אולי הדברים פשוט באמת עובדים בשוק".

בשורה התחתונה: חברות הטכנולוגיה נסחרות ב"זול" יחסית

אבל למרות כל זאת, חברות הטכנולוגיה עדיין מרגישות שהן מופלות לרעה - גם הגדולות שבהן, שעיצבו והפכו את האינטרנט למה שהוא היום. כדי שנוכל לשפוט עד כמה, שווה לבחון את מכפיל הרווח (P/E), המייצג את חלוקת שווי החברה ביחס לרווח שלה.

ככל שמכפיל הרווח גבוה יותר, כך יותר סביר שהחברה "סובלת" מהערכת יתר בשוק. וכשמתבססים על הדיווחים הפיננסים השנתיים של שנת 2010, מניות הטכנולוגיה במדד ה-S&P500 מציגות מכפיל רווח ממוצע של 14.1, הנמוך ביותר מאז מארס 2002. בדצמבר 2007 אותו הנתון עמד על 25.4, ולפני פיצוץ הבועה - 66.4.

אפילו חברה כמו גוגל , חברת האינטרנט הרווחית ביותר, לא מקבלת אהבה יתרה מהמשקיעים. למרות שהכנסותיה עולות מדי תקופה, מניית החברה צנחה ב-18% מתחילת שנת 2011.

מנגד, ניתן לראות את הרשת החברתית-מקצועית לינקדאין , שסימנה את תחילתה האפשרית של בועה חדשה - כשיצאה להנפקה לפי שווי של 9 מיליארד דולר, הגבוה ביותר שהציגה חברת אינטרנט כלשהי מאז הנפקת גוגל ב-2004. גם ספקית המוזיקה ברשת פנדורה, הכפילה את שוויה במהלך הנפקתה עקב ביקושים גבוהים - בסיום יום ההנפקה מניותיה נסחרו לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר.

הנפקות נוספות שצפויות להתרחש, הינן של ספקית הקופונים גרופון - שתחזיות רבות בשבחה וברעתה של ההנפקה המדוברת כבר נכתבו. גם הנפקתה של זינגה צפויה לרכז עניין בשוק, וכמובן של הרשת החברתית הגדולה בעולם - פייסבוק.

עוד בנושא:

בועה ברשת: החברות מנפיקות 10% מהמניות - וערכן מזנק

רוצים להרוויח? צפו להנפקות ב-37 מיליארד ד' בארה"ב