"יש עצבנות רבה בשווקים; זה דומה לתקופות דומות בעבר"

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון: טראומת ליהמן עדיין מהדהדת ותוביל לקניית זמן נוספת במשבר החובות האירופאי

"התקופה הנוכחית מתאפיינת בעצבנות רבה בשווקים אך היא לא שונה במהותה מתקופות דומות בעבר. תמיד קיים גורם משתנה שמוביל לחשש בין אם מהאטה ובין אם מגלישה למשבר פיננסי. כמובן שתמיד קיימת הסתברות להחרפה משמעותית במצב, אך השוואה למקרים דומים בעבר מסייעת להבין את עוצמת השינויים ואת הדינמיקה שלהם", כך מציין רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, בסקירתו השבועית.

התיקון הנוכחי של מדד ה-MCSI של המדינות המפותחות נע סביב ממוצע התיקונים השליליים של השנים האחרונות. בהנחה שהכלכלה העולמית אינה צועדת לעבר מיתון, סביר כי חלק ניכר מהתיקון כבר בוצע. בנקודה זו מגיעה בד"כ תנודתיות גבוהה (אופטימיות המתחלפת בפסימיות) תוך בחינה חוזרת של רמת השפל.

גם התמונה לגבי מדד ת"א 25, אומר גוזלן, אינה שונה באופן מהותי, אם כי בניגוד לשווקים המפותחים המדד המקומי נע נמוך מהממוצע, בסביבה של תיקונים חדים יותר. תיקונים אלו הגיעו לכ-15% , וגם כאן בדומה למדד המדינות המפותחות עשויה להתרחש בחינה נוספת של רמת השפל שלאחריה מגיע מהלך חיובי במדד.

לגבי ההתבטאות האחרונה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהזכירה את היציאה משליטה לאחר קריסת ליהמן ברדרס, אומר גוזלן כי היא חשובה כיוון שהשוואה בין המקרים מלמדת על חומרת המצב בעיניה ולכן מקטינה את הסיכון לדיפולט קרוב ביוון. עם זאת, הסוגיה המהותית שבה נמנעים מלדון היא שאלת המבנה הפיסקאלי של הגוש המוניטארי המאוחד. סביבת הצמיחה בתקופה הקרובה תמשיך להצביע על דשדוש אך לא צפויה להפתיע באופן אבסולוטי כלפי מטה, כפי שאירע בחודשיים האחרונים. ירידת מחירי הנפט מהווה גורם נוסף התומך בהאטה זמנית בפעילות.

אם תירשם רגיעה במשבר היווני יחזור הפוקוס לעוצמת ההאטה בצמיחה הגלובלית. "סביבת הצמיחה בתקופה הקרובה תמשיך להצביע על דשדוש, אך הנמכת התחזיות האחרונה תוביל לכך שהיא לא תפתיע באופן אבסולוטי כלפי מטה כפי שאירע בחודשיים האחרונים".

בכל אופן, "בהיעדר תרחיש של משבר פיננסי התנאים הנוכחיים בכלכלה הגלובלית לא צפויים להוביל להאטה ממושכת. אמנם המעבר לצמיחה בקצבים גבוהים יותר אינו צפוי לקרות במהירות שבה שוקי ההון היו מעוניינים שיקרה, אך הנגזרת השנייה חשובה יותר כלומר סימני בלימה בקצב ההאטה. הגורמים העיקריים שבגינם אנו מעריכים כי צפויה התאוששות בפעילות במהלך הרביע השלישי הם סביבת הריביות הנמוכה, התאוששות בפעילות התעשייתית שנפגעה בעקבות נזקי הטבע ביפן ובארה"ב ובנוסף גם הירידה הניכרת במחירי הנפט לאחרונה שתקל על הצרכן האמריקני".

לגבי התחזקות השקל מעריך גוזלן כי התמתנות הכוחות הבסיסיים תחליש את עוצמת התחזקות השקל אך תגביר את התנודתיות בו: "היחלשות הכוחות הבסיסיים התומכים בשקל מגבירה את חשיבותן של תנועות הון הפיננסיות ולכן צפויה להגביר את התנודתיות בשקל. מכיוון שהשוק ביצע לאחרונה עדכון משמעותי כלפי מטה של תוואי הריבית לשנה -שנתיים הקרובות, אנו מעריכים כי פוטנציאל התחזקות השקל מנקודה זו גבוה למדי".

עוד מציין גוזלן כי נתוני המאקרו האחרונים ממשיכים להצביע על סגירת פער התוצר בישראל - "למרות ההאטה הצפויה בקצב הגידול של הייצוא, העלייה החדה בייבוא מספקת אינדיקציות חיוביות להמשך התרחבות של הכלכלה המקומית".

לגבי הריבית לחודש יולי מעריך גוזלן כי היא צפויה להישאר ללא שינוי, "אך מדובר באתנחתא בלבד": ההתפתחויות האחרונות ובעיקר הירידה בציפיות לאינפלציה ואי הוודאות בעולם יתמכו בצעד זה. מנגד, "הריבית הריאלית הנמוכה, על רקע סגירת פער התוצר, תתמוך בהמשך העלאת ריבית בחודשים הקרובים".