"בא בזמן": אתר חדש רוצה לעשות מהפכה בשוק הקופונים

אתר קופונים חדש מציע רכישה של שובר אחד שמקנה זכאות למימוש מספר קופונים במקביל ■ "האתר נותן לצרכן אפשרות לבחור באילו מוצרים הוא רוצה הנחה - ונותן לו כמה כאלה במקביל"

שוק הקופונים בישראל מגלגל מיליוני שקלים בשנה, כשעשרות אתרי קופונים מתחרים מדי יום על ליבו של הצרכן הישראלי. אבל השוק הזה רווי וצפוף, והאתרים השונים נלחמים על בסיס יומיומי כדי לחדש ולמשוך את הצרכנים לבחור דווקא באתר אחד על פני השני - והמלחמה קשה, מלחמת הישרדות.

כל אתר מנסה להביא משהו שונה וחדש, משהו שלא חוזר בעשרות אתרים דומים וגורם לצרכן לשאול את עצמו 'מה הביג דיל?'. החידוש הזה עשוי להבדיל בין התמודדות ראויה בקרב השחקנים הגדולים בשוק, לבין מה שקורה לא מעט בשוק רווי - פשיטת-רגל.

אתר חדש שעלה לאוויר בימים האחרונים מתיימר להביא את השינוי והחידוש המיוחל, ובעצם רוצה לעשות מהפכה בשוק הקופונים הישראלי.

"אני מציג מודל חדש ומשתלם לצרכן, וגם לבעל העסק. במקום לקנות קופון אחד שמעניק הנחה במוצר אחד קבוע, אני שם בידי הצרכן את האפשרות לבחור באילו מוצרים הוא רוצה הנחה - ונותן לו כמה כאלה במקביל". כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" יאיר קרן, שהקים יחד עם אחיו רמי קרן את האתר "בא בזמן" (www.babazman.co.il).

"בא בזמן", או "באבא" לפי שם המותג, הוא אתר קופונים חדש המציע רכישה של שובר אחד, שמקנה את הזכאות למימוש מספר קופונים במקביל. הצרכן רוכש את השובר מ"באבא" ומקבל מספר הנחות למוצרים בקטגוריות שונות - חלקן למימוש מיידי וחלקן למימוש בטווח זמן של כחודש-חודשיים. למייסדי האתר יש ניסיון במדיה, שיווק, פרסום וניהול מסעדות.

"דיל הפתיחה" של "באבא", דיל ראשון וגדול שמציג האתר, מציע קופון במחיר של 199 שקל שמקנה לרוכש 12 קופונים, או הנחות ב-12 מוצרים שונים המפורטות באתר. דיל הפתיחה זמין לתקופה של כחודש וחצי ומורכב מהנחות בקטגוריות השכרת רכב, חופשה ונופש, אופטיקה, טיפולי ספא, מוצרי חשמל והלבשה, וכמובן, איך לא - הנחות למסעדות. ההנחות ניתנות למימוש בכל התקופה בה מוצג הדיל באתר.

"הרעיון החדש והמקורי שלנו נועד להוזיל לצרכן את העלויות בקנייה של מוצרים יומיומיים. אני לא רואה סיבה לרכוש קופון אחד או הנחה אחת, אם אפשר באותו מחיר לקבל הנחות למספר מוצרים", אומר קרן. "'באבא' נותן לצרכן מספר קופונים למימוש מיידי במחיר של קופון ממוצע אחד באתרי הקופונים האחרים. במקום הנחה אחת של כ-50% בכל האתרים, ב'באבא' הצרכן מקבל כמה הנחות שבמימוש מלא עשויות להגיע לכ-100% מערך השובר שרכש - למעשה הצרכן מחזיר לעצמו את כל ההשקעה", טוען קרן.

פרסום חינמי לבתי העסק

קונספט חדש ש"באבא" מבקש להציג כדי לבדל את עצמו מאתרי הקופונים האחרים, היא "הגרלה יוקרתית" שתתבצע אם יושג מינימום רוכשים של דיל הפתיחה. לפי הפרסום באתר, אחרי רכישה מצטברת של 500 דילים יוגרלו בין הרוכשים 5,900 שקל לרכישת אופניים חשמליים, כל 3,500 רכישות יוגרלו 60 אלף שקל לרכישת מכונית, וכל 18 אלף רכישות של דיל הפתיחה יוגרלו מיליון שקל לרכישת דירה מהיצע הדירות שמופיעות באתר Nadlan.com.

מי שתערוך את ההגרלות היא חברת אל.אס.קיי קומיוניקיישן בע"מ, שהיא גם הבעלים של האתר, והן יתבצעו בפיקוח עו"ד בהתאם לחוק.

"אם נצליח לתרום קצת לפתרון מצוקת הדיור בישראל - מה טוב", אומר קרן בהומור. "מדובר במהפכה, אתר קופונים שמגריל דירה זה משהו שהצרכנים בישראל לא שמעו עליו".

לדבריו, האתר מנהל מגעים עם פעילים חברתיים מובילים בניסיון להרחיב את הקונספט של הגרלת דירות בישראל, כדי לנסות ולתרום במשהו לאזרחים שמתקשים לרכוש דירה בתנאי השוק הקיימים. קונספט יומרני ושאפתני בלשון המעטה - אך מעניין לא פחות.

בסיום דיל הפתיחה, "באבא" יציע דילים שבועיים - שוברים שיקנו הנחות לכ-6 מוצרים בממוצע, בקטגוריות שונות ובמחירים של עשרות שקלים כל אחד.

היבט נוסף בקונספט של "באבא" מתקשר לבתי העסק. לפי חלוקת הכנסות ממוצעת, כ-80% מערך כל קופון שנרכש באתרי הקופונים בישראל מגיעים לבית העסק, ו-20% לאתר הקופונים עצמו בניכוי עמלת סליקה, עמלת שיווק והוצאות אחרות.

"הפרסום באתר של 'באבא' הוא חינמי לבתי העסק - ההוצאות שחלות עליו מוגבלות אך ורק להנחה שהוא מעניק ללקוח - ממש כמו עסקה רגילה של רכישה בבית העסק", לדברי קרן.

"זה בדיוק לאן שאנחנו מכוונים - אחרי שהוא רוכש את הקופון אצלי, ההתקשרות העסקית של הצרכן נעשית ישירות מול בית העסק. זה מגביר את הנאמנות של הצרכנים לעסק, בניגוד לרכישת קופון באתרים האחרים בה בית העסק רואה בצרכן כקוד מבצע בלבד ולא שוקל בכלל את הפוטנציאל הגלום בקנייה חוזרת שלו", הוא אומר.

"'באבא' מבקש לפנות לבתי העסק, שחלקם מאס במעורבות באתרי הקופונים בשל העובדה שברוב המקרים זה מחייב אותם לתת הנחות בשיעורים גבוהים כדי להיות אטרקטיביים מספיק (לעיתים גם בשיעורים לא כלכליים - י.נ) - ולהציע להם פלטפורמה פרסומית חינם ללא עמלות תמורת הנחה אטרקטיבית - אך עם זאת שפויה", לדבריו.

עסקה רגילה, בתנאים טובים יותר

לפי הקונספט של האחים קרן, "באבא" מפגיש בין הצרכן לבין בית העסק, לטובת עסקה רגילה בתנאים טובים יותר. ההתקשרות הישירה של הצרכן עם בית העסק, בתיווכו של "באבא" כמובן, פועלת לדברי קרן לטובת שני הצדדים: "בית העסק מרוויח כניסה של לקוחות חדשים שנהנים מהנחות שהוא נותן על מוצרים שונים - וזה עשוי להוביל לרכישה חוזרת אצל אותו בית עסק ולהגדיל לו את קהל הלקוחות. הצרכן, מצידו מקבל כתובת ישירה לפניות, יחס אישי ואוהד, ולא מתייחסים אליו כקוד מבצע חד-פעמי", לדברי קרן. "באבא", מצידו, מעניק ללקוחותיו שירות לקוחות אישי וממוקד - באמצעות כתובת מייל ישירה.

בנוסף, בכל רכישה של דיל באתר, "בא בזמן" מתחייב להעביר כ-5% מערך העסקה כתרומה לעמותות ולארגונים חברתיים. בדיל הפתיחה "באבא" יתרום 5 שקלים בגין כל רכישה לעמותת "לתת".

לקוח שהפנה רוכשים חדשים לאתר בא בזמן, ואלה ירכשו את הדיל שהציע להם, יקבל 10 שקלים המכונים "באבא מאני" עבור כל רכישה. מדובר בכסף וירטואלי לרכישה עתידית באתר של "באבא". ה"חבר מביא חבר" מציע לדבריו גם טוויסט - אם 20 חברים ירכשו את הדיל, יצטברו בחשבון האישי של המשתמש 200 שקל "באבא מאני", שניתנים להמרה לכרטיסי קנייה אמיתיים בשווי 100 שקל ברשת "טיב טעם".

"לדעתנו, אתרי הקופונים הרגילים פיספסו את המטרה. בקנייה של קופונים חד-פעמיים בעל העסק לא מגדיל את מעגל הלקוחות שלו - הוא פשוט מקבל מבול הזמנות עבור מוצר או שירות מסוים, אבל לא מרוויח את הנאמנות של הלקוח", אומר קרן. "ניתן לראות בתחום חוסר רצון מצד בתי עסק לשתף פעולה עם כל אתרי הקופונים, כי זה פשוט לא כלכלי להם ונדיר שהלקוחות חוזרים. אמנם זה לא מחייב שלקוחות 'באבא' יחזרו ביוזמתם לאותם בעלי עסק, אבל אצלנו הנאמנות בהחלט קיימת", לדבריו.

"אני לא מבקש להתחרות באתרי הקופונים הרגילים - הם לא מציעים את מה שאני מציע. להיפך, אם לקוח בכל זאת מעוניין בשובר אחד תמורת קופון אחד, האינטרנט הישראלי רווי באתרי קופונים - ואני אפנה אותו אליהם", אומר קרן לסיכום.

נציין כי הרעיון הכללי של "באבא", על פניו, נשמע מעניין וחדשני, אך צריך לציין גם את הרגלי הצריכה הממוצעים של הצרכן הישראלי. רוב הישראלים, כך לפי התנועה באתרי הקופונים השונים, מחפשים כמה שיותר הנחה כאן ועכשיו, וייתכן שלא יעדיפו לרכוש מספר מוצרים מראש.

אם "באבא" יצליח עם קונספט ההגרלות וכן יצליח להתגבר על הראש הישראלי שברוב המקרים לא מוכן לדחות סיפוקים - הרי שנכונו לו ימים יפים. נחכה ונראה.