"כשירגישו שמחירי הדירות מתחילים לרדת - תהיה מפולת"

אליעזר פישמן: "לא תהיה ירידת מחירי דירות כי לא יהיה כסף לבנות" ■ הרצל חבס: "שוק הנדל"ן הישראלי משעמם"

בכירי ענף הנדל"ן בישראל דנים בכנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג ושטיינמץ הרינג גורמן ושות', במחירי הדיור ובשוק הנדל"ן בישראל. בפאנל מגמות ותחזיות בשוק הנדל"ן התייחסו הדוברים לדברי אקשטיין על בועה בשוק הנדל"ן ועל איך בכירי הנדל"ן רואים את השינויים בשוק בתקופה הקרובה.

רונן אשכנזי, מנכ"ל גזית גלוב, אמר בפאנל כי "כדי שתהיה ירידת מחירים בדירות צריך לראות ירידת מחירים בכמה תחומים - מסים, עלויות הבנייה שעדיין גבוהות ולא צפויות לרדת, ובקרקעות. בקרקעות יכולה להיות ירידת מחירים ואולי משם תבוא הישועה, אבל זה לא נראה כי זה הולך לקרות. אני לא רואה את המקור לירידת מחירי הדירות".

הרצל חבס, יו"ר קבוצת חבס, אמר כי "אנחנו לא רואים את התמורה העודפת שאנחנו אמורים לקבל עבור הסיכון שאנחנו לוקחים. מבחינתנו השוק משעמם ונטול הזדמנויות ליזם - לא תהיה פעילות דרמטית בקרוב. אנחנו רואים טיפה התמתנות בביקושים וזה אולי ישפיע על המחירים".

אליעזר פישמן, ראש קבוצת פישמן, אמר כי "אנחנו לא נראה ירידות מחירים בקרוב. סופרטנקר, שמופרטנקר (תוכנית האצת הבנייה של נתניהו - י.נ) הבנקים לא יכולים לשאת את הגודל של הענף. לא תהיה ירידת מחירים כי לא יהיה כסף לבנות. אנחנו הולכים לתקופה קשה בענף הנדל"ן. נתניהו רוצה לבנות דירות אבל אם הן לא ייבנו בסוף, אף אחד לא ישלם ליזמים. אל תחכו לאטיאס שיעזור לכם, אל תחכו לבניית עוד דירות - פשוט תיזהרו", אמר.

רמי לוי אמר בפאנל: "הממשלה והמנהל הם אלו שאחראיים על עליית מחירי הדירות. מחירי הקרקעות עלו ב-500% וזה לא מאפשר ירידת מחירים".

נתן חץ מנכ"ל קבוצת אלוני חץ, אמר כי "ברגע שתתחיל הרגשה שהמחירים מתחילים לרדת - מיד תהיה מפולת. בארץ לא מתמחרים סיכונים ובכלל לא מתייחסים אליהם". הרצל חבס הסכים עם דבריו של חץ באשר לתמחור הסיכונים, והזהיר מפני ההשפעות של זה על השוק, על היזמים ועל המחירים.

*אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"