"הרחקת הסלולר מהאוזן ב-2 ס"מ מורידה את הקרינה לגמרי"

‎‎ראש אגף קרינה במשרד להגנת הסביבה: "האמצעי היעיל ביותר להפחתת הקרינה הוא מדבקות ספוג שמרחיקות את המכשיר מהאוזן" ■ בישראל יש 126 מנויי סלולר לכל 100 איש

"הרחקת מכשיר הטלפון הנייד ב-2 ס"מ מהאוזן מורידה את רמת הקרינה לרמת אפס" - כך בישר היום (ג') ראש אגף הקרינה במשרד להגנת הסביבה, ד"ר סטליאן גלברג, בדיון של ועדת הבריאות, העבודה והרווחה של הכנסת במסגרת יום איכות הסביבה שצוין במשכן.

לדבריו, "אנחנו מתעדכנים מדי יום עם ארגון הבריאות העולמי על עמדותיו בנושא הקרינה הבלתי מייננת, והאמצעי היעיל ביותר להפחתת הקרינה הוא מדבקות ספוג שמרחיקות את המכשיר מהאוזן".

הדיון היום התקיים על רקע ריבוי הדיווחים וביניהם הודעתו של ארגון הבריאות העולמי, המתריעים על קשר בין שימוש נרחב במכשירי טלפון ניידים לסיכוי מוגבר לתחלואה בסרטן.

פרופ' סיגל סדצקי מהיחידה לאפידמיולוגיה של בית-החולים שיבא בתל-השומר, שחוקרת את נושא הקרינה שנפלטת ממכשירי הטלפון הניידים, אמרה בסקירה שהעבירה לחברי הוועדה כי עד כה, מדינת ישראל לא מימנה ולו מחקר אחד בתחום: "זה אבסורד מוחלט שהמדינה לא מקצה משאבים ותקציב לקיום מחקרים בנושא סכנות הקרינה מהטלפונים הניידים. כל המחקרים שביצעתי בנושא היו במימון של גורמי חוץ", אמרה. ‏

ח"כ רחל אדטו, רופאה בהשכלתה, העירה במהלך הדיון כי על רקע אי-הבהירות לגבי ההשפעות של הקרינה הסלולרית, יש לנקוט בצעדים של זהירות מונעת ולאסור הכנסה של טלפונים ניידים לבתי-ספר ולמוסדות חינוך. זאת בין השאר על רקע נתון שהוצג לחברי הוועדה, ולפיו כ-50% מהילדים ובני-הנוער בישראל מחזיקים בטלפונים ניידים.

פרופ' סדצקי הסתייגה מהדברים ואמרה: "אין לאסור הכנסת טלפונים ניידים למוסדות חינוך כי זו גזירה שהציבור יתקשה לעמוד בה. עם זאת, יש לעבוד על מסרים חיוביים בנושא ולהדריך את התלמידים כיצד לעשות במכשירים האלה שימוש נכון".‏

נתונים שהציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת לחברי הוועדה מעלים כי השימוש בישראל בטלפונים ניידים נרחב יחסית למדינות אחרות בעולם ועומד ביחס של 126 מנויי סלולר ל-100 איש. ברחבי העולם יש כ-5.3 מיליארד מנויי סלולר - עלייה של פי 7 בתוך עשור.