גייתנר: "קשה להבין מה האסטרטגיה של האיחוד האירופי"

שר האוצר האמריקני דיבר היום באירוע של הוול סטריט ג'ורנל בוושינגטון ■ "החוק הראשון בניהול משבר הוא ייצירת אסטרטגיה גלויה וברורה"

בעוד עיני המשקיעים מסביב לעולם נשואות ליוון, גם שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר התייחס היום (ג') לחדלות הפרעון האפשרית של יוון. "זה מאוד יעזור אם אירופה תדבר בברור על אסטרטגיה אחת", אמר גייתנר באירוע של הוול סטריט ג'ורנל בוושינגטון. "מאוד קשה למי שמשקיע בבורסות באירופה להבין מה האסטרטגיה של האיחוד. החוק הראשון בניהול משבר הוא יצירת אסטרטגיה גלויה וברורה".

"גורמים באירופה כמו גרמניה, צרפת והבנק המרכזי הציגו לעיתים טעונים מנוגדים בנוגע לפתרון המשבר ביוון", הוסיף גייתנר. דבריו של גייתנר נאמרים על רקע התנגדותה של קרן המטבע הבינלאומית לשלם את תשלום הסיוע בסך 12 מיליארד אירו כיוון שיוון לא עמדה בתנאי הקיצוצים שלה, בעוד הערב תתייצב ממשלת פפנדריאו להצבעת אמון גורלית בפרלמנט.

אם תזכה בתמיכת הפרלמנט, יעמיד פפנדריאו להצבעה בשבוע הבא את תוכנית הקיצוצים, בהיקף של 6.5 מיליארד אירו השנה, קיצוצי תקציבי של 28 מיליארד אירו עד 2015 ומכירת נכסי מדינה בשווי 50 מיליארד אירו.

נוסף על יוון, התייחס גייתנר למחלוקת בין הרפובליקנים לדמוקרטים בנוגע לקיצוצים בתקציב האמריקני. גייתנר אמר שהרפובליקנים והדמוקרטים הגיעו להסכם דו-מפלגתי עם מטרות כלליות על מנת להפחית את הגירעון המדיני ב-4-5 טריליון דולר במשך 10 שנים וציין כי נרשמת התקדמות בנושא הגדלת תקרת החוב האמריקני שעומד כרגע על 14.3 טריליון דולר.

"ברגע שיש הסכמה על המטרות הכלליות נשאר רק להחליט מה יהיו השינויים", אמר גייתנר והוסיף כי הוא בטוח שארה"ב לא תגיע לתקרת החוב. "אני מצפה שהמחוקקים ואובמה יסכימו על תוכנית קיצוצים לטווח ארוך שטובה גם למשקיעים וגם מתמקדת בחינוך".