רשות ני"ע: לפקח על מדיניות התגמולים למנהלי השקעות

הרשות לניירות ערך: על הדירקטורים של מנהלי הקרנות, מנהלי תעודות הסל ומנהלי התיקים להיות מעורבים בקביעת מדיניות התגמול של מנהלי ההשקעות שלהם

הרשות לניירות ערך פרסמה עמדה לפיה על הדירקטורים של מנהלי הקרנות, מנהלי תעודות הסל ומנהלי התיקים להיות מעורבים יותר בקביעת מדיניות התגמול של מנהלי ההשקעות שלהם. הדברים פורטו בחוזר שהוציאה הרשות לגורמים אלה, ושפורסם בעקבות הפקת לקחים מביקורות שביצעה הרשות בתחום זה בשנים האחרונות.

הסדרי תגמול בלתי הולמים נתפסים כאחד הגורמים שהובילו למשבר הפיננסי בשנת 2008, בעיקר משום שעודדו לעיתים נטילת סיכונים חסרת פרופורציה, ללא התחשבות בשיקולים ארוכי טווח, ואף ביצוע פעולות בניגדו עניינים.

לפיכך, קיימת חשיבות עליונה שמבנה התגמול של מנהלי ההשקעות יגובש בהלךי מבוקר, לטובת בעלי היחידות. במסגרת ביקורת שערכה הרשות בין אוגוסט 2009 למארס 2010, עלו ממצאים מדאיגים.

בין היתר, עלה כי בחלק מהמקרים הדירקטוריון של חברה מנהלת לא קבע בפועל מדיניות תגמולים, כמו גם מקרים בהם שיטת התגמול כללה בונוס ביחס ישיר לתשואת התיקים המנוהלים, מבלי לקחת בחשבון פרמטרים כמו רמת הסיכון ופרמטרים מאקרו-כלכליים.

לאור ממצאי הביקורת, קבעה הרשות עמדה לפיה על דריקטוריון החברות לקבוע את מדיניות השכר, וכן להיות מעורב בגיבוש מדיניות התגמול של נושאי המשרה. לדעת סגל הרשות, קיימת גם חשיבות עליונה לכך שמבנה התגמול של נושאי המשרה ומנהלי הנוסטרו יגובש בהליך מבוקר.