מיום ו': ילדים בני 8-10 יזכו לטיפולי שיניים בסל הבריאות

עד שנת 2014 גם ילדים בני 14 ייהנו מהתוכנית שהוביל סגן שר הבריאות ליצמן ■ לפי נתוני משרד הבריאות ילד ממוצע בן 8 זכה לטיפולים בעלות של 935 שקל בזכות התוכנית

החל מיום שישי הקרוב גם ילדים בגילאים 8-10 יהיו זכאים לטיפולי שיניים משמרים במסגרת סל הבריאות הממלכתי, ללא צורך בביטוחים משלימים. הממשלה אישרה היום (א') פה אחד החלטה בעניין, על פי סיכום מוקדם בין משרד האוצר לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שהוביל את המהלך.

על פי אותו סיכום, התוכנית תורחב באופן מדורג, כך שבשנה הבאה היא תכלול ילדים עד גיל 12, ואילו עד 2014 היא תכלול ילדים עד גיל 14. יצוין כי טיפולי השיניים במסגרת התוכנית ניתנים על ידי קופות החולים בכפוף להשתתפות עצמית של עד 20 שקלים לכל היותר, והם כוללים בין היתר סתימות, עקירות, צילומים, בדיקות ועוד. עלות ההרחבה הנוכחית של התוכנית עומדת על 80 מיליון שקל בשנה.

לפי נתוני משרד הבריאות, מאז שהופעלה התוכנית ביולי 2010 ועד מארס השנה, כ-190 אלף ילדים זכו לטיפולי שיניים במסגרת הסל. במשרד מעידים על היענות גבוהה לתוכנית בזמן קצר יחסית, ומציינים כי ילד ממוצע בגיל 8 קיבל טיפול בעלות של 935 שקל. "לו אותו ילד היה מבצע טיפולים אלו במסגרת השוק הפרטי, עלות הטיפולים הייתה גבוהה פי 4", מציינים במשרד הבריאות. "הודות לתוכנית, עשרות אלפי ילדים שלא יכלו לממן עבורם טיפולי שיניים, זוכים לקבל זאת היום", הוסיפו במשרד.

קופות החולים נדרשות כעת לשנות את פוליסות הביטוחים המשלימים שלהן כך שלא יכללו עוד טיפולים לילדים עד גיל 14 (בהתאם להתקדמות הרחבת התוכנית). הקופות תתבקשנה להפחית את הפרמיות שלהן או להעניק שירותים חלופיים לילדים. ליצמן ציין היום בישיבת הממשלה כי המגמה העקרונית היא להרחיב את תוכנית טיפולי השיניים בחינם לצעירים עד גיל 18. "אין כל סיבה שטיפולי השיניים לא ייכללו בסל הבריאות ואנו נפעל להגיע לכך", הוא אמר.

רופאי השיניים העצמאיים נותרו בחוץ

בשנה שעברה קבעה הממשלה כי גם רופאי השיניים העצמאיים יוכלו להשתתף בתוכנית אם הם יתאגדו תחת תאגיד הפועל שלא למטרות רווח, אולם טרם הוקם תאגיד שכזה. רופאי השיניים העצמאיים טענו כי התנאים שקבע משרד הבריאות נועדו לכאורה כדי למנוע מהם את ההשתתפות בתוכנית, ולהותיר את ההובלה שלה בידי קופות החולים. המשרד דרש למשל הון עצמי של 15 מיליון שקל מהגוף שיבקש להקים את התאגיד, ולאחר הביקורת הפחית את הדרישה לכדי 10 מיליון שקל.

במשרד סבורים כי העובדה שטרם הוקם התאגיד נובעת מכך שאותם גופים לא מעוניינים לעבוד תחת ההגדרה "ללא מטרת רווח". לפי פרסומים קודמים, בהקמת התאגיד התעניינו בעבר הסתדרות רופאי השיניים, חברת הביטוח כלל, חברת מדנס והאגודה לבריאות הציבור.

הכללת רפואת השיניים לילדים במסגרת הסל הממלכתי נחשבת לאחת מגולות הכותרת של ליצמן, במיוחד על רקע ההתנגדויות שעורר המהלך שלו. ליצמן, כזכור, הסיט בהתחלה חלק מתקציב התוספת לסל התרופות לטובת התוכנית, וגרר תגובות נזעמות מצד ההסתדרות הרפואית וארגוני חולים. ואולם, כפי שהבטיח, הוא הצליח לגייס לצורך התוכנית גם תקציבים ייעודיים ממשרד האוצר, כך שלא רק ילדים בגילאים 0-8 ייהנו ממנה.

קשישים בשלב הבא?

רפואת השיניים לא נכללה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי שעבר בכנסת בשנת 1994, על אף המלצה של השופטת נתניהו שעמדה בראש הוועדה שסללה את הדרך לגיבוש החוק. מזה שנים טענו בכירים במערכת הבריאות כי חלל הפה אינו שונה מכל איבר אחר בגוף שכן נכלל בסל הממלכתי, וכי ההחלטה לפסוח על רפואת השיניים נבעה מן העלות הגבוהה שלה. ליצמן מקווה כי השלב הבא יהיה מתן טיפולי שיניים לקשישים מעל גיל 70, אולם הוא מודה כי הדבר לא צפוי לקרות במהלך הקדנציה הנוכחית.