"אם ה-S&P יפרוץ רמות השפל - נראה מכירת חיסול"

ראלף אקמפורה, מבכירי המנתחים הטכניים בעולם, מספק בראיון בלעדי "לגלובס" תחזית מגננה לתקופה הקרובה, וממליץ היכן להשקיע עכשיו

הוא פעיל בשוק למעלה מ-40 שנה, מבכירי המנתחים הטכניים בעולם, מאלו שהניחו את היסודות בענף. יש הרואים בו גורו של הניתוח הטכני, אחרים קמו לו כמבקרים הטוענים שהניתוח הטכני בכללו הוא סוג של "רוח רפאים" - מתקיים כל אימת שמאמינים בו. כך או אחרת, אי אפשר להתעלם מראלף אקמפורה, ממייסדי ארגון המנתחים הטכניים בארה"ב (MTA). בראיון בלעדי ל"גלובס", לרגל הגעתו לארץ לכנס בנושא שיתקיים ביום שלישי הקרוב בקריה האקדמאית אונו, כנשיא כבוד לשכת המנתחים הטכניים, עונה אקמפורה על השאלות הבוערות כעת בשווקים.

"העקרונות הבסיסיים של הניתוח הטכני לא השתנו בעשור האחרון. למעשה, ניתוח טכני תקף היום יותר מאשר בעבר. ההבדל הגדול הוא שעל המשקיע להבין כי כשאומרים 'טווח ארוך', אין הכוונה להחזיק פוזיציה למשך עשרות שנים, אלא לחודשים ואולי כמה שנים", אומר אקמפורה.

מאז תחילת מאי נמצאים השווקים בירידות שמהוות אתגר למנתח הטכני, שכן פירושן שהמוכרים שולטים בשטח. "בתחילת 2011 הייתי מאוד אופטימי, והתנחמתי בעובדה שהאביב הערבי והטרגדיה היפנית לא גרמו למכירה כוללת עולמית. אבל משהו השתנה במאי - הנפט ירד בחדות, הכסף נפל ב-35% והשווקים עברו למגננה ולהתרכזות במניות מזון ושירותים", הוא מציין.

- האם אנחנו נמצאים בפני מיתון או תיקון?

"אנו עומדים בפני תיקון ולא מיתון. אך הוא עלול לכאוב, ולשמש קריאת השכמה לפוליטיקאים וראשי תאגידים גדולים לניקיון בית.

"השווקים נמצאים היום תחת לחץ, אבל רוב החששות כבר גולמו בביצועים גרועים של סקטור מניות המשלוחים העולמי וסקטור הפיננסים. הראשון קשור לתחזיות צמיחה - הוא הגיע לשיאו בנובמבר של השנה שעברה, ומאז איבד כ-24%. הדבר מהווה איתות חשוב לכך שאנחנו הולכים לעבר האטה. כאשר משלבים זאת עם אובדן המומנטום במגזר התעשייתי העולמי, יש לעמוד על המשמר, כי תיתכן חולשה נוספת. הפיננסים מהווים כ-17% ממדד ה-S&P 500 . לכן, הביצועים הגרועים במניות אלו ימשיכו להכביד על השוק.

"רמת המפתח לדאו ג'ונס ומדד ה-S&P 500 היא בשפל שלהם ממארס (11,555 נקודות ו-1,256.88 נקודות בהתאמה, א' פ'). אם אלו יפרצו אני צופה עוד מכירת חיסול של כ-10%. בינתיים אני ממליץ על עמדת הגנה. רצוי להפחית חשיפה, ישירה או עקיפה, לסחורות ולמדינות. מנגד, סקטור מוצרים ושירותי צריכה לא-מחזוריים נראה אטרקטיבי, בשל האופי ההגנתי שלו. זה כולל מזון ומוצרי משק בית".

בנוסף ממליץ אקמפורה על ענף הבריאות והשירותים, שהציגו ביצועים טובים יותר משאר השוק. "אלה מדגישים את האופי ההגנתי של המשקיעים היום. עד שלא נראה ביקוש אגרסיבי בטכנולוגיה והנפקות משניות, למשל, התחזית שלי תישאר הגנתית.

"נכון להיום הנאסד"ק 100 והשווקים בקנדה ובישראל ירדו מתחת לשפל שלהם. ההשלכות הן כי הם כבר במצבי תיקון הרומזים על הידרדרות נוספת. עד כה הדאו ג'ונס התעשייתי נסחר מעל השפל שלו במארס, אבל סדרה של עליות נכשלות באחרונה מעלה כי גם הוא עלול להיות חשוף לחולשה נוספת".

גם בחולשה הנוכחית מוצא אקמפורה אופטימיות. "זה יטהר את האוויר. אני מאמין כי בהגעת הרבעון הרביעי השווקים הגלובליים ייהנו ממהלך התאוששות נאה".

לא מתרגש מאלגו טריידינג

בניגוד לארה"ב ושווקים מפותחים נוספים בעולם, התעשייה הפיננסית בישראל לא חיבקה את מקצוע הניתוח הטכני, למרות שבשנים האחרונות נראה כי חל שינוי בעמדה זו, עם פתיחתם של קורסים רבים בתחום. אקמפורה שמבקר בפעם השנייה בארץ, מבקש לשנות זאת. "הנסיעה הראשונה שלי הייתה לפני 20 שנה, ואני מבין שאני צריך לכבוש מחדש את הרוח המקומית".

אקמפורה מלמד ניתוח טכני כבר 48 שנים. הוא מנוסה, לא נוטה להתרגש בקלות, ויכול לספר ממרום שנותיו על אירוע שהפך לאבן דרך בקריירה שלו. "נפילת השוק ב-1987 מהווה טראומה מבחינתי. הלוואי שיכולתי לומר שצפיתי את חומרת הירידה, אך לצערי חיפשתי רק מכירה מתקנת ולא שלב דובי דרמטי".

- האם מסחר ממוחשב - אלגו טריידינג - פוגע באמינות הניתוח הטכני?

"אלגו טריידנג יוצר תנודתיות עצומה לטווח הקרוב. אני קורא לתנועות האלה 'רעש', ומתחשב בתנודות בלתי מנוהלות לטווח הקצר. על בסיס שנייה לשנייה לא ניתן לקרוא באופן טכני תנודות אלה, והן אינן מכתיבות תנועות שוק עיקריות. כל השווקים השוריים והדוביים ניתנים לזיהוי טכני לטווח הארוך".

- מהו הכלי הטכני הטוב ביותר?

"הניסיון הוא המורה הטוב ביותר, אך אם אני מוכרח לבחור, זו תהיה תיאוריית דאו - היא עוזרת לזהות את המגמה העיקרית בשוק".

- אילו טיפים תוכל לתת למנתח טכני?

"לא להילחם במגמה העיקרית. שמור על דיסציפלינות, והשתמש בהן כדי להגן מפני הפסדים גדולים. למנתח טכני הבכיר אני ממליץ לא להגיע לתלות יתר בתשומה טכנית או תיאוריה אחת. כל הכלים הטכניים עובדים, חלק מהזמן".