עדי צים: "תנובה צריכה להוריד מחירים ב-20%-30%"

הקמעונאים מתמרמרים על הצהרתה של זהבית כהן כי לא תעלה מחירים עד סוף השנה: "מה שווה ההצהרה של זהבית כהן? חלק מהמוצרים כבר עלו מתחילת השנה ב-15% ואפילו יותר"

בראיון שנערך עמה בסוף השבוע האחרון, אמרה מנכ"לית אייפקס ויו"ר תנובה, זהבית כהן, כי תנובה לא תעלה מחירים עד סוף השנה הנוכחית. לדברי כהן באותו ראיון, היא הופתעה מעוצמת המחאה ברשת. היא קראה לכל המעורבים בעליית מחיר הקוטג' - הרפתנים, המחלבות, רשתות השיווק הגדולות והמדינה - לתת את חלקם להורדת המחירים: "אם רק אחד בשרשרת יתרום, זה יהיה פלסטר למחלת סרטן".

דבריה של כהן זוכים לביקורת חריפה מצד הקמעונאים. "תנובה צריכה להוריד מחירים ב-20%-30% במקרה הקל", אומר עדי צים, מבעלי השליטה ברשת מחסני כמעט חינם. "בשנתיים וחצי האחרונות תנובה העלתה מחירים גם מעל 30%. המחירים כבר לא ריאליים, והם יפגעו בה. השנה הזאת, זו פעם שנייה של עליות מחירים.

"זה לא שהם העלו הכול רק ב-3%. הם העלו הרבה מוצרים בשיעורים חדים. יש מוצרים שמתחילת 2011 כבר עלו ב-15%, ויש כאלה שאף יותר. אז מה שווה ההצהרה שהיא לא תעלה מחירים? כל מה שתנובה מפסידה על המחלבה ברומניה, היא לוקחת מעם ישראל. שתעלה את המחירים ברומניה".

קמעונאי אחר מצטרף לצים: "תנובה העלתה מחירים כבר פעמיים השנה, אז מה היא צריכה להעלות עוד פעם? בפועל, מינואר 2011 היא העבירה כבר שני מחירונים, אז מה, היא חשבה להעביר עוד שניים השנה? גם לעפרה שטראוס לא חסר. היא אמרה 'טעינו'. מה זה טעינו? מודה ועוזב ירוחם?".

הקמעונאים גם ממורמרים על הניסיון של יצרניות המזון לגלגל את האחריות לפתחן. "מנסים לגלגל את הכדור לרשתות השיווק", אומר אייל רביד, מבעלי השליטה ברשת ויקטורי. "אנחנו עובדים על רווח נתון וסגור. מרגע שספק כמו תנובה או שטראוס מגיע עם מחירון חדש, הרי הוא הגדיר את העלות לרשת והגדיר את המחירון לצרכן.

"במחירון יש עמודה מפורשת של מחיר מומלץ לצרכן. הפער בין המחיר המומלץ לצרכן למחיר הקנייה הוא הרווח של הקמעונאי. השיעור הוא אותו שיעור, ובשקלים זה גדל. אם לא הייתה ההגדרה הזאת, היה אפשר לגלגל את הכדור לרשתות, אבל זה לא המצב.

"לכן כשאני אומר 'תורידו מחיר', זה פוגע בנו הקמעונאים, אבל צריך להוריד מחיר כי החברות פספסו את הצרכן. הקהל עסוק כל היום בדיבור על עליות מחיר בסופרמרקט. ברגע שהיצרנים לא רואים את הצרכן ומשאירים זאת רק לרשתות, אז המשולש יצרן-רשת-צרכן נפגע".

- אסם וזוגלובק הודיעו כי הן מקפיאות את עליית המחיר האחרונה. זה מספק אותך?

"לא. לשתי החברות לא הייתה סיבה להעלות מחיר. אסם העלתה במחירים בינואר, וזוגלובק העלתה באפריל. אסם באה עם עליית מחיר כי היא ראתה שרכבת עליות המחיר נוסעת, והיא קפצה על הקרון הפנוי.

"אסם היא חברה ציבורית. יש לה יעד רווח מתחילת השנה לכל השנה. אם עליית המחיר הזאת מופיעה ביעדי הרווח שלה לשנת 2011 והיא ביטלה אותה, אז למה היא לא הוציאה הודעה לבורסה שהיא תקטין את הרווח לשנת 2011?

"היעדר הדיווח הוא הוכחה לכך שאסם לא תכננה את הרווח הנוסף הזה, אלא פשוט ראתה שיש רכבת עליות מחיר ואז שלחה מחירון. לכן גם לא הייתה לה בעיה להקפיא את המחירון הזה. באשר לזוגלובק, הדיו עוד לא יבשה על עליית המחיר שזוגלובק ביצעה רק באפריל 2011, אז איך בכלל היא רצתה להעלות מחיר שוב בחודש יולי?"

"דרושה עסקת חבילה"

מתנובה נמסר: "בינואר האחרון התייקרו מחירי המטרה ב-6.5%, ולמרות זאת לא העלתה תנובה את מחיר הקוטג'. למרות התייקרויות מחירי המזון בארץ ובעולם, תנובה מתחייבת לא להעלות מחירים עד סוף השנה ובמקביל הצהירה כי הדרך היחידה להוזיל את הקוטג' היא במסגרת עסקת חבילה - כאשר הרפתנים, המחלבות, רשתות השיווק והממשלה יתרמו את חלקם. תנובה הראשונה שמוכנה להוריד את המחיר בעסקה כזאת.

מאסם נמסר: "החברה דוחה את הדברים בשאט-נפש, ואין פלא שהקמעונאי אינו מתבטא בשמו, הן בגלל הבורות והאווילות שהוא מפגין והן כיוון שיש בדברים עילה לתביעת דיבה".

מזוגלובק נמסר: "עליית המחיר שהחברה ביצעה באפריל לא גילמה את כל עליית מחירי חומרי הגלם והאנרגיה, ולמרות זאת החברה ביטלה את עליית המחיר הנוספת בשל הרגישות הרבה למה שמתרחש היום".