המפסיד הגדול של משבר הקוטג'

מוקדם להעריך את היקף הנזק שתספוג תנובה. הנזק שנגרם למאיר שמיר ברור כבר כעת

האם מאיר שמיר הוא המפסיד הגדול של משבר הקוטג' בתנובה? תזכורת: באוקטובר 2010 סיכם שמיר באמצעות החברה הציבורית מבטח שמיר שבשליטתו, על מכירת חלקו בתנובה (החזקה עקיפה ב-21% מהמניות) לידי בנק לאומי ומשקיעים נוספים, תמורת סכום של 1.23 מיליארד שקל.

למרות שהמכירה נכפתה על שמיר על-ידי רשות ניירות ערך (עקב סירובה של קרן אייפקס, בעלת השליטה בתנובה, לאפשר את פרסום הדוחות הכספיים של קונצרן החלב), מבחינתו מדובר היה באקזיט מדהים.

הובטחה לו תשואה של מאות אחוזים ורווח של קרוב למיליארד שקל, על השקעה שביצע רק 3 שנים קודם לכן - עת רכש לצד אייפקס את מניות השליטה בתנובה. האקזיט נועד להפוך את שמיר לאחד מאנשי העסקים הנזילים בישראל, הניצב בעמדה מצוינת לביצוע עסקאות ענק בעתיד.

אלא שלמרבה ההפתעה שמיר לא הזדרז לפדות את הטופס הזוכה, והמשיך להחזיק בו חודשים ארוכים. מאז ינואר השנה, מועד הסגירה המקורי שנקבע בהסכם המכירה, ועד השבוע שעבר, נדחתה השלמת העסקה לא פחות מ-4 פעמים. למביט מהצד קשה היה להימנע מהתחושה ששמיר מנסה לחלוב עוד ועוד מפרת המזומנים, תרתי-משמע, שנפלה בחלקו.

עדות לכך ניתן למצוא בדיווח שהעבירה מבטח שמיר לבורסה באמצע מאי השנה. לפי הדיווח, דירקטוריון החברה לא אישר את עסקת המכירה של מניות תנובה במתווה המוסכם, אלא החליט "למנות ועדה שתפקידה יהיה לברר האם סכום התמורה הוא המחיר הראוי וההוגן לביצוע ההסכם. זאת לנוכח הפרסומים בתקשורת המתייחסים לשוויה הכלכלי של תנובה".

הפרסומים שאליהם התייחס שמיר באותו דיווח נגעו לשוויה המוערך של תנובה במצגת שהציגה זהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס, שבועות ספורים קודם לכן בלונדון, בפני השותפים בקרן.

באותה מצגת, כך פורסם, העריכה כהן את שוויה של תנובה בעשרות אחוזים מעל השווי שלפיו חתם שמיר על עסקת המכירה לבנק לאומי.

חודש חלף, המגעים נמשכו, ובזמן שהצדדים עסוקים בדיונים על מועד חדש, חמישי במספר, לסגירת העסקה - פרץ משבר הקוטג'.

מוקדם עדיין להעריך את היקף הנזק, הכספי והתדמיתי, שתספוג תנובה כתוצאה מהמחאה הציבורית חסרת התקדים נגד החברה ומוצריה. הנזק שנגרם לשמיר בעטיו של המשבר, ברור כבר עתה.

לאחר שפקע תוקף הסכם המכירה של מניותיו בתנובה, וכשבבנק לאומי נשמעים כבר קולות התומכים בביטול העסקה - על רקע הצונאמי המתמשך שבו נתונה חברת החלב בשבועות האחרונים - קשה להאמין כי שמיר יוכל לקבל יותר מהסכום הראשוני שהובטח לו בהסכם. למעשה, גם זה כבר לא מובטח.

על שמיר להתייחס למשבר הקוטג' כאל צלצול השכמה או סולם שבאמצעותו יוכל לרדת מהעץ, ולנסות לסגור עסקה עם גליה מאור, במקרה שמנכ"לית לאומי עדיין מוכנה לשלם את המחיר שסוכם בין הצדדים אשתקד.