סנגורי קצב לעליון: "מהראיות עולה מערכת יחסים רומנטית בהסכמה"

לקראת הדיון בערעורו טוען קצב: התמונה העולה מהראיות אכן סותרת את גירסתי לפיה לא היו כל יחסים עם א' ממשרד התיירות, אך אין בכך כדי לפטור את ביהמ"ש מלהתייחס לסתירותיה

‎‎הראיות במשפטו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, המוליכות למסקנה כי בינו לבין א' ממשרד התיירות התקיים רומן בהסכמה, אינן בבחינת "טענת הגנה חלופית" כפי שטען בית המשפט המחוזי, אלא זו המסקנה העולה מבחינה אמיתית ונקייה של הראיות, תוך הטלת הנטל להוכיח את אשמתו של קצב על כתפי התביעה, כפי שראוי להיות - כך טוענים סנגוריו של קצב במסמך עיקרי הטיעון שהגישו היום (ג') לבית המשפט העליון.

הרכב שופטי העליון, ובהם השופטים מרים נאור, סלים ג'ובראן ועדנה ארבל, ידונו בתחילת חודש אוגוסט בערעורו של קצב, שהורשע במחוזי בשתי עבירות אונס ועבירות מין נוספות ונדון ל-7 שנות מאסר בפועל.

לדברי סנגוריו של קצב, עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר, אברהם לביא, מיקי חובה, גיא שמר וצבי ואתורי, "מהראיות האובייקטיביות שבתיק עולה תמונה שונה בתכלית מזו שמציגה המתלוננת בגירסתה, שאינה עולה בקנה אחד עם טענות אינוס. אכן תמונה זו סותרת את גירסתו של הנאשם, אך אין בכך כדי לפטור את בית המשפט מלהתייחס לראיות האובייקטיביות ולסתירות והשקרים מפי המתלוננת בנוגע לכך".

התמונה הראייתית הזו, לדברי הסנגורים, היא של "מערכת יחסית רומנטית בהסכמה, או ניצול מרות שאינו עולה כדי שלילת ההסכמה". אלא שבשל גירסתו של קצב בעדותו בבית המשפט, שהכחיש כל קשר רומנטי כזה או אחר עם א' ממשרד התיירות, "פטר את עצמו בית המשפט מלדון בתמונה העולה מהראיות האובייקטיביות".

‎‎הקלטות סותרות

‏במסגרת עיקרי הטיעון מדגישים הסנגורים את דרישתם לכלול את הקלטות שיחותיהם הטלפוניות של א' ממשרד התיירות עם אורי יואלי, מקורבו של קצב. בית המשפט המחוזי סירב לכלול את ההקלטות הללו כראיות קבילות, מאחר שהקלטות המקוריות שעליהן הוקלטו השיחות לא נשתמרו.

לדברי הסנגורים, אף שבית המשפט סירב להסתמך על ההקלטות לצורך סתירת גירסתה של המתלוננת, הוא הסתמך עליהן לצורך הוכחת סתירות בגירסתו של קצב עצמו. לדבריהם, דבריה של א' בשיחות המוקלטות סותרים את עדויותיה במשטרה ובבית המשפט.

‏עוד מתקוממים סנגוריו של קצב על הדופי שמצאו שופטי המחוזי במנהגו של קצב לשמור ולתעד את המכתבים והפתקים שקיבל לאורך השנים, כולל מכתב ה"שנה טובה" שכתבה לו א' ממשרד התיירות בעת עבודתה בלשכתו.

"בית המשפט המחוזי עסק רבות בשאלה מדוע שמר קצב ראיות כאלה או אחרות, המתעדות באופן אובייקטיבי את מציאות הדברים, וכמעט שייתר את הדיון בשאלה האמיתית העולה מראיות אלה: מציאות שונה בתכלית מזו שהביאה המתלוננת בגירסתה. בית המשפט כמעט ולא התמודד כלל עם פער זה בין המציאות, כפי שעולה מגירסתה של המתלוננת מול המציאות מתוך אותן ראיות".

‎‎‏"אישיות חמה"

‏פרק מיוחד בעיקרי הטיעון מטעם הסנגורים עוסק בהחלטת בית המשפט המחוזי לאפשר לתביעה להעיד את המתלוננות שתלונותיהן התיישנו, במסגרת עדות על שיטה ומעשים דומים.

"מעדותן של המתיישנות בעניין אופיו של קצב", טוענים הסנגורים, "ניתן ללמוד כי החיבוקים שחיבק את המתיישנות לא נשאו אופי מיני, אלא היו חלק מאופיו ואישיותו החמה של קצב. בנוסף, לא ניתן היה לקבוע כי עדותה של א"כ ממשרד התחבורה נכנסת להגדרת עדות שיטה, מאחר שלא נמצאה בעדותה שיטה ייחודית המבדילה את קצב מכל אדם אחר".

בשבוע הבא יגישו סנגוריו של קצב את פרקי הערעור העוסקים באישומים הנוספים נגד קצב בעניין ל' ו-ה' מבית הנשיא וכן האישום בדבר שיבוש מהלכי משפט. בעוד כחודש, לקראת הדיונים בערעור, תגיש גם הפרקליטות עיקרי טיעון מטעמה. (ע"פ 3372/11). ‏‎‎‏