יזם ההיי-טק דוידי גילה חייב עשרות מ' ש' לפועלים ולאומי

מסתבר שגילה לא הסתבך רק בפשיטת-רגל באיטליה והחוב לדיסקונט ■ גילה בתגובה: "לוקח זמן עד שההשקעות מניבות"

במארס האחרון חשף G בכתבת השער של המוסף ("הג'וב האיטלקי", 17.3), את ההסתבכות העסקית של דוידי גילה, מי שנחשב שנים לבעל מגע הזהב בהיי-טק הישראלי. חברה שבראשה עמד גילה, ושאמורה הייתה לפרוס רשת אינטרנט אלחוטית ברחבי איטליה, הוכרזה כפושטת רגל; גילה נאלץ לעזוב את החברה בעקבות סכסוך עם שותפיו בה, בית ההשקעות גולדמן סאקס וקרן השקעות רוסית; ובנוסף, בנק דיסקונט הגיש נגדו תביעה בטענה לאי-פירעון חוב. המידע שנחשף העלה סימני שאלה לגבי איתנותו הפיננסית של מי שחתום על אחד האקזיטים הגדולים בתולדות ההיי-טק הישראלי - מכירת DSPC לאינטל ב-1999 תמורת 1.6 מיליארד דולרים.

כעת חושף G כי הצרות של גילה עמוקות אף יותר. פרט לחוב לדיסקונט, שהסתכם לטענת הבנק במיליוני שקלים בודדים, מתקשה גילה לפרוע גם חובות לבנק הפועלים ולבנק לאומי, המסתכמים בכסף גדול הרבה יותר - עשרות רבות של מיליוני שקלים. באחד מהם אף החליטו להגדיר כמה עשרות מיליוני שקלים כ"חובות מסופקים". כלומר, כאלה שהבנק בספק רב אם ייפרעו בעתיד מצדו של גילה.

הנתונים הללו מסקרנים, בין השאר על רקע פעילותו הפילנתרופית הענפה של גילה. בין השאר תומך גילה ואף משמש יושב ראש ג'יי סטריט, הארגון היהודי-אמריקאי שפועל לקידום פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני באמצעות נסיגה לקווי 1967 והקמת מדינה פלסטינית.

חתם ערבות אישית לחובות

איך מסתדרים יחד פילנתרופיה וחובות כבדים? לדברי מקורביו של גילה מקורם של החובות בהשקעות שבוצעו בחברות היי-טק שונות שטרם התרוממו. מדובר, לטענתם, במעגל תמידי שבו שרוי משקיע בתחום הון סיכון, וגילה אינו שונה מהקולגות שלו. גילה, כך המקורבים, משוכנע שבסופו של דבר יתבררו חלק מההשקעות כמוצלחות באופן שיאפשר לו לפרוע את חובותיו. לדבריהם, הבנקים עובדים עם גילה כבר קרוב לשלושים שנה, מכירים היטב את אמינותו (ובעבר גם הרוויחו לא מעט כסף בזכות עסקות שהוביל גילה) ולכן מאמינים ביכולות הפירעון שלו (אף שגילה אכן אינו נזיל בשלב זה).

"לדוידי יש עדיין 'מגע מידאס'", הם נחושים. יועץ התקשורת שלו מספק גרסה רשמית לדברים, שלפיה "גילה מחזיק כיום בהשקעות אטרקטיביות בפורטפוליו רחב של חברות היי-טק". לכל אחת מהחברות הללו, אומרים המקורבים, קיים ניתוח לגבי מצבן והתאריך שבו הן צפויות לאקזיט.

ככל הידוע, החוב הגדול בבנק הפועלים נגרם בעיקר כתוצאה מהשקעה בחברת סייקל גרופ, שהוקמה בשנות ה-90 על-ידי אחיו של גילה ועל-ידי שותף נוסף, ועסקה בייצור מצע לחתולי בית, הסופח את ריח ההפרשות שלהם, ובשיווקו. בחברה השקיעו בעבר פיבי אחזקות שבשליטת צדיק בינו, והחברה הציבורית אורלייט - וגילה רכש מאז את אחזקותיהן. גילה אף חתם על כתב ערבות לחובות החברה ללא הגבלת סכום, מה שהוביל גם לתביעה שנחשפה בעבר ב-G, שהגיש נגדו בנק דיסקונט, בטענה לאי-עמידה בהסכמים. גילה טען אז בתגובת נגד שדיסקונט חייבו אותו בריבית חריגה ולא סבירה, והדברים עודם עומדים תלויים בערכאות.

בבנק לאומי, ככל הידוע, החוב של גילה הוא בעיקר תוצר של כישלון SDS, שעסקה בפיתוח כלי תוכנה עבור מתכנני שבבים. גילה היווה את "הרוח החיה" בחברת הסטארט-אפ שבה "שרפו" מיליוני דולרים גם קרנות הון סיכון בולטות דוגמת ג'מיני, כרמל ונצ'רס ואינפיניטי - עד שב-2006 היא נסגרה על רקע אי-עמידה ביעדים. לטענת מקורבי גילה, הוא היה היחיד מבין השותפים שחתם ערבות אישית לטובת החברה.

"עיתוי הכתבות אינו מקרי"

מקורביו של גילה מדגישים כי היזם לא לווה כסף מהציבור באמצעות אג"חים, ובמקרים מסוימים הביא "כסף מהבית" כדי לשלם משכורות לעובדים, ומשוכנעים כי גם הבעיות הנוכחיות ייפתרו. גילה אמור בעתיד הקרוב להגיע להסכמים סופיים עם שותפיו ב-ARIADSL, החברה שיועדה לפרוס את רשת האינטרנט באיטליה - מה שעשוי לשלשל לכיסו כספים שיקלו את הנזילות הפיננסית שלו. פשיטת הרגל של החברה, חוזרים וטוענים מקורביו, הייתה עניין טכני לחלוטין שנבע מהסכסוך בין השותפים - בעוד שלחברה עצמה יש עדיין פוטנציאל עסקי עצום.

אשר לגילה, שביקר לאחרונה בארץ במסגרת פעילותו הפוליטית כיו"ר ג'יי-סטריט, הוא משוכנע שהפרסומים על מצבו הפיננסי מקורם בהתנכלות של גורמי ימין. "עיתוי הכתבות נגד דוידי גילה אינו מקרי", מסר ל-G יועץ התקשורת שלו, איתי בן-חורין. "הוא בא על רקע התעצמות כוחו של ארגון ג'יי-סטריט בקרב יהדות ארצות הברית, בממשל ובקרב האופוזיציה במדינת ישראל, אשר מדירה שינה מעיני גורמים שונים.

"הדרך שבה מנסים גורמים שונים לפגוע בהצלחת הארגון היא השמצת אחד ממוביליו. במשך שלושים השנים האחרונות גילה הקים והוליך חברות שיצרו ערך של מיליארדי דולרים במדינת ישראל. חברות אלה הפכו עשרות מנהלים ועובדים לאנשים אמידים המוליכים חברות וקרנות הון סיכון עד עצם היום הזה. לכן, אין להתפלא שהמערכת הבנקאית מכירה את הסייקל שיש בענף הון סיכון, שבו לוקח זמן עד שההשקעות מניבות. זהו המצב כיום.

"חשוב לציין שבניגוד לתופעת 'הסדרי החוב' הרווחת בישראל, דוידי גילה עומד אישית מאחורי השקעותיו, וכאשר ההשקעות יגיעו לפרקן החובות ייפרעו. גילה מחזיק כיום בהשקעות אטרקטיביות בפורטפוליו רחב של חברות היי-טק.*גם בתקופה זו, גילה ממשיך לתמוך בפרויקטים חברתיים וציבוריים בישראל ובארצות הברית, ומערכת הקשרים הענפה שלו ממשיכה לשרת את המטרות הלאומיות והכלכליות של מדינת ישראל".