מעט מדי, מאוחר מדי

הורדת מחיר הקוטג' ע"י תנובה מעוררת את החשש שלא טובת הצרכנים עומדת לנגד עיניה

קבוצת תנובה התמהמה. יותר מדי זמן. מה שתנובה מציעה היום לצרכנים הוא מעט מדי ומאוחר מדי. גם הפתרון החלקי והמוגבל שלה (הוזלת הקוטג' בלבד) מעלה את החשש שלא טובת הצרכן עומדת לנגד עיניה של תנובה אלא החשש מפניו, אחרי שהחריף אתמול (ג') את המאבק נגדה, והחשש מפני הרגולציה שהממשלה תפעיל בשוק, אשר תגרום לה נזקים כספיים הרבה יותר גדולים.

"הצרכן הישראלי אמר את דברו", אומרים היום (ד') בתנובה, ובכל זאת, נראה כי תנובה לא הקשיבה לדברים האלה עד הסוף. הקוטג' הוא רק סמל לחזית שפתחו הצרכנים נגד יוקר מחירי המזון ומוצרי הצריכה בארץ. במקום הצעה לפתרון כולל, בתנובה מציעים פתרון נקודתי למוצר אחד. למרבה הצער, הצעות לפתרונות כאלה נשמעים גם מפי פוליטיקאים.

סדרת התחקירים שפורסמה ב"גלובס" חשפה שהמלך עירום. יצרניות המזון הסבירו שהן חייבות, פשוט חייבות, להעלות את המחירים על המוצרים בשל התייקרות חומרי הגלם בעולם.

בפועל התברר שאותן יצרניות מוכרות את מוצרי הכחול-לבן שלהן בחו"ל במחירים זולים בהרבה, שמחירי חומרי הגלם והנפט עוד לא הגיעו לשיא שכבשו בשנת 2008, שהחברות הבינלאומיות שפועלות כאן שוחטות אף הן מחירים, שפעמים רבות העלאת המחיר נעשית במסווה, ושבשורה התחתונה - מחירי המזון במדינות מערביות בעולם הרבה יותר זולים.

הצרכן הישראלי לא פראייר, הוא פשוט האמין להן. עכשיו האמון הזה נשבר, והשבר עמוק הרבה יותר ממה שיכול לכסות גביע אחד של קוטג'.

הפתרון הוא לא בהוזלה של מוצר זה או אחר. תמונת השוק העגומה מחייבת מענה כולל שיצמצם את כוח המונופולים והיצרניות הגדולות, יפתח את השוק לתחרות אמיתית, ובמסגרתו תקבל הממשלה אחריות על הצרכן.

התחקירים והאירועים שבאו בעקבותיו הוכיחו כי יש צורך ואפילו חובה בכוח שיאזן את תאוות הרווח של היצרנים.