"האיחוד האירופי חייב לצמצם את עלויות החוב של יוון"

שר האוצר השוודי, אנדרס בורג: "המהומה באירופה לא צפויות להסתיים בקרוב" ■ לדבריו בורג, "כל מאמץ לגייס תמיכה חיצונית צריך להיעשות בהנחה שהדבר משפר את חובה של יוון"

"האיחוד האירופי צריך לצמצם את עלויות החוב של יוון", אמר היום (א') שר האוצר השוודי אנדרס בורג (Anders Borg), זאת ברקע המשך הדיונים לגיבוש תוכנית חילוץ נוספת ליוון - לאחר שהועברה תוכנית הצנע במדינה, בהיקף 78 מיליארד אירו. "המהומה בתוך אירופה אינה צפויה להסתיים בזמן הקרוב", דברי בורג.

שנה עברה מאז אישרו האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית את חבילת הסיוע הראשונה של ליוון בהיקף של 110 מיליארד אירו, ועתה מתגברים באירופה הקולות הקוראים להעניק ליוון תמיכה נוספת לזו שניתנה לה במסגרת חבילת הסיוע המקורית, כמו גם לצמצום עלויות האשראי של המדינה.

שרי אוצר אירופים צפויים להיפגש מחר בבריסלי, כדי לדון במסלולי החילוץ האפשריים, אולם הסכמה סופית בנושא כנראה שלא תתקבל לפני הסתיו. "כל מאמץ לגייס את תמיכת הבנקים, המשקיעים וחברות הביטוח צריך להיעשות בהנחה שהדבר משפר את חובה של יוון", אמר בורג.

המשקיעים מודאגים מ"תגובת שרשרת"

נזכיר כי הפיתרון הבולט במסגרת גיבושה של תוכנית חילוץ נוספת ליוון, הינו גלגול 70% מהחזקותיהם של בעלי האג"ח היווניות לתקופת זמן של 30 שנים - הצעה שהועלתה על ידי נשיא צרפת ניקולא סרקוזי ומנהלי הבנקים במדינה, והוסכמה גם על הבנקים בגרמניה. (להסדר החוב - הסיפור המלא)

מנגד, הצהירה בשבוע שעבר סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P, כי פיתרון זה לא יימנע מיוון להכריז על חדלות פירעון: "יוון בסופו של דבר תצטרך לעמוד בפני חדלות פירעון בגלל התוכנית של הבנקים בצרפת לגלגול החובות של המדינה". זאת, לאחר שסוכנות הדירוג חתכה בחודש הקודם את דירוג האג"ח של יוון ל-CCC לעומת רמת B.

אירופה מנסה למתן את הדאגה סביב משבר החוב ביוון, שעתה מעורר בהלה גדולה יותר מזו שעורר לפני שנה. בניגוד לכפי שהיה בשנת 2010, משבר החוב הנוכחי מאיים על מדינות הפריפריה באירופה - כאשר מומחים פיננסים חוששים מ"תגובת שרשרת" שתוביל לקריסת כלכלות נוספות ביבשת: לאחר שאירלנד ופורטוגל ביקשו סיוע חירום בהיקף כולל של 146 מיליארד אירו, המשקיעים עדיין מודאגים לגבי מדינות נוספות, דוגמת ספרד ואיטליה.