"אם ארה"ב לא תגדיל תקרת הגירעון - תהיה קטסטרופה"

כך אומר גרג מק'ברייד, אנליסט בכיר ב-BankRate.com, בהתייחסו לצורך בפיתרון בעיית תקרת החוב של ארה"ב ■ "תהיה קטסטרופה גרועה יותר ממפולת 2008", הוא מזהיר, "עצוב שרוב האמריקנים לא מבינים כמה רע יכול המצב להיות"

"אם לא תהיה עסקה שתסדיר את תקרת החוב, דבר שסביר להניח שלא יקרה, השקעותיכם יצנחו" - כך כותב רוברט פאול בטור דעה שכתב היום (ג') באתר מרקטוואץ'. "זו איננה בדיחה. השמיים מעל עולם ההשקעות כולל אלו שמעל ההשקעה באג"חים, במניות ובשוקי הכספים והסחורות - יצנחו. אלא אם המחוקקים יעלו את תקרת החוב הפדראלית בארה"ב אל מעל ל-14.3 טריליון דולר".

"זה יהיה לא פחות מקטסטרופה וגרוע יותר מהמשבר הפיננסי שחווינו בסוף העשור הראשון של שנות ה-2000, אם הדוד סאם לא יצליח להביא להעלאה חוקית של תקרת החוב המגבילה את יכולת לקיחת ההלוואות של הממשל, מה שיוביל לכך שארה"ב לא תעמוד בהתחייבויותיה לבעלי החוב", כך טוען גרג מק'ברייד, אנליסט בכיר ב-BankRate.com שמוסיף "לא יהיה שום מקום מסתור בטוח".

במסיבת העיתונאים שקיים אתמול הנשיא אובמה, הוא קרא לפשרה בין המפלגות בעת בה מנסים מנהיגי המפלגות הדמוקרטית והרבופליקנית לגבש עיסקה אשר תאפשר לממשלה להמשיך וללוות כספים תוך שהיא מתחייבת להוריד את היקף הגירעון הצפוי בעשור הבא. מנהיגי המפלגות נפגשו כבר ביום א', אך הפגישה הסתיימה ללא תוצאות ביחס למיסוי.

אובמה אמר כי הוא ימשיך להיוועץ עם המפלגות כל יום עד שיגיעו לעסקה שתאפשר את העלאת תקרת החוב. אובמה גם הבהיר כי אין בכוונתו לקבל צעדים זמניים לחצי שנה או פחות. נזכיר כי הקונגרס צריך לאשר את העלאת תקרת החוב של הממשל עד ל-2 באוגוסט, ולא צפויה ארה"ב להגיע למצב מסוכן של חדלות פירעון על חובותיה, מה שעלול להוביל את הכלכלה שוב למיתון, מה שייצור פאניקה בשווקים הפיננסיים ברחבי העולם.

"הדבר העצוב הוא שמרבית האמריקנים (וגם המחוקקים המייצגים אותם) לא מבינים עד כמה רע יכול המצב להיות אם ארה"ב לא תצליח לעמוד בהתחייבויותיה ולשלם את חובותיה, גם אם יהיה מדובר בהתחייבות הקטנה ביותר", אמר מק'ברייד והוסיף, "לב העניין הוא שהאנשים ברחוב לא מבינים את הקשר ולא מבינים את ההשלכות שיהיו על ארה"ב, אם המחוקקים לא יעלו את תיקרת המס. זה מה שיקרה אם ממשל אובמה והקונגרס לא יגיעו לעסקה ולהסכמות ביחס לתוכנית שתאפשר את העלאת תקרת המס ולפשרה ביחס לתוכנית הפחתת הגירעון התקציבי ב-10 השנים הבאות".

אמיר איל, יו"ר קבוצת אינפיניטי מנסה להרגיע את המודאגים ואומר באופן נחרץ ל"גלובס": "זה בכלל לא מותר בספק שארה"ב תגדיל את תקרת החוב. זה לא יקרה. מי שאומר את זה לא מבין את הפוליטיקה האמריקנית", לדבריו "האמריקנים ישמרו את הריביות גם עוד חמש שנים ברמה האפסית אם יהיו צריכים. הנזק הסוציו כלכלי שיגרם במקרה הלא סביר שתקרת החוב לא תעלה - יהיה אדיר וישפיע על כלכלת העולם כולו ולכן אף אחד לא יתן לזה לקרות".