טבע לבתי המרקחת באנגליה: הפטנט על הליפיטור לא תקף

פייזר תבעה את טבע על הפרת הפטנט לתרופה, ומזהירה את בתי המרקחת לא למכור את התרופה ■ אין עדיין הכרעות בדיונים המשפטיים על הקופקסון

כמה תרופות שטבע מפתחת נמצאות במוקד הליכים משפטיים מהיומיים האחרונים. מדובר בהליך משפטי בבריטניה ובהליך אחר בארה"ב, לצד תביעה חדשה, גם היא בארה"ב.

טבע, בניהולו של שלמה ינאי, היא חברות תרופות שעוסקת בעיקר בתחום הגנריקה, אך יש לה גם פעילות גדולה בתחום התרופות המקוריות. ככזאת היא מעורבת בהליכים משפטיים שקשורים לפטנטים שמגינים על התרופות, הן כנתבעת והן כתובעת.

ההליך בבריטניה נוגע לתרופה Lipitor שמיועדת להפחתת כולסטרול. התרופה נמכרת על-ידי פייזר, וטבע פיתחה את הגרסה הגנרית שלה ומכרה אותה במשך כמה ימים בחודש שעבר בבריטניה. לפי הערכות, טבע הוציאה לשוק מלאי בהיקף של כ-23 מיליון דולר. פייזר הוציאה צו מניעה, ואתמול היה מועד הדיון בנושא. בינתיים, החברות עדיין חלוקות בשאלה האם טבע הפרה את הפטנט שמגן על התרופה או לא, ובית המשפט יצטרך לדון בכך בהמשך.

בינתיים, טבע בריטניה מעדכנת את לקוחותיה, בתי המרקחת, בנוגע לליפיטור הגנרי (בשמו הנוסף atrovastatin). החברה מציינת שאין כל שינוי בסטטוס של התרופה הגנרית: בתי המרקחת לא מנועים ממכירת המלאי שכבר קנו; הם אינם חלק מצו המניעה; במקרה "הבלתי סביר" שפייזר תנקוט נגדם צעדים, טבע מתחייבת לסייע להם משפטית; טבע עצמה אינה יכולה לספק להם מלאי נוסף כרגע.

"אנו נשארים בדעה שהפטנט אינו תקף, ומאוכזבים מכך שפייזר ממשיכה לנסות ולהפחיד בתי מרקחת על-ידי איומים משפטיים", כותבים בטבע בריטניה.

בהליך אחר טבע היא התובעת. מדובר במשפט נגד החברות שמפתחות גרסה גנרית לתרופת הדגל של טבע, קופקסון שמיועדת לטיפול בטרשת נפוצה.

התרופה נמכרת ביותר מ-3 מיליארד דולר לשנה. אתמול התקיים דיון בנושא אחד מתוך רבים, ובו טענו החברות הנתבעות שטבע התנהלה באופן לא הולם בעת רישום הפטנט. ההערכה היא שהדיונים יימשכו לאורך כמה ימים או שבועות. האתר המשפטי האמריקני Law360 מדווח שבדיון אתמול נשמעה עדותה של ד"ר אירית פנחסי, לשעבר סמנכ"לית מו"פ ייחודי בטבע.

הליך מול רוש

ההליך הנוסף קשור ל-Aloxi, תרופה נגד בחילות של חברת התרופות השוויצרית Roche. רוש תובעת את טבע וחברות גנריות נוספות בטענה שהן מפירות פטנט שמגן על התרופה עד שנת 2024 בכך שהן מפתחות גרסאות גנריות לתרופה.

תרופה אחרת שעדיין לא קשורה לטבע היא Treanda, שמיועדת לטיפול בלוקמיה, והיא מפותחת ומשווקת על-ידי חברת ספלון, שטבע הודיעה באחרונה על רכישתה. לפי דיווחים בארה"ב, הרשויות האמריקניות ביקשו מספלון לספק מסמכים שקשורים לאופן שיווק התרופה.

הרשויות מבקשות הבהרות בנוגע לשיווק התרופה שלא להתוויה שאושרה לה. טבע הודיעה על רכישת החברה האמריקנית תמורת 6.8 מיליארד דולר, אך הרכישה עוד לא הושלמה. ספלון מפתחת תרופות מקוריות בתחומי האונקולוגיה, טיפול בכאב ועוד, והיא אמורה לסייע לטבע להרחיב את סל התרופות המקוריות שלה ולהקטין את התלות במכירות הקופקסון.

טבע נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב, ושווי השוק שלה הוא 44 מיליארד דולר.