יוזמה בליכוד: הכנסת תוכל לפסול מועמדים לשפיטה בעליון

לפי הצעת החוק של חברי הכנסת יריב לוין וזאב אלקין, שמו של כל מועמד לעליון לא יועלה לדיון בוועדה לבחירת שופטים, אלא רק לאחר שוועדת החוקה של הכנסת אישרה את המועמד

‎‎שני חברי כנסת מהליכוד, יריב לוין וזאב אלקין, יוזמים מהפכה בהליכי מינוי שופטים ונשיא לבית המשפט העליון. לפי הצעת החוק שהניחו השניים על שולחן הכנסת, שמו של כל מועמד לעליון לא יועלה לדיון בוועדה לבחירת שופטים, אלא רק לאחר שוועדת החוקה של הכנסת אישרה את המועמד.

‏הוועדה תערוך למועמדים שימוע פומבי, שישודר בשידור חי, ובו יישאל המועמד "בכל הנוגע לעמדותיו המשפטיות והחוקתיות, לתרומתו לחשיבה המשפטית, לתפישת עולמו הנוגעת לשאלות צדק ומשפט, לעניין האיזון הראוי לדעתו בין ערכים שונים ולעניין תפישתו את עיקרון הפרדת הרשויות".

‏לפי הצעת החוק, אם הוועדה תפסול את מועמדותו של מועמד, לא יוכל אותו מועמד לכהן בעליון. בדרך זו, החוק יקנה לכנסת זכות וטו על מינוי שופטים ונשיא לעליון, ובכך יאזן את זכות הווטו, הנתונה היום רק לשופטים בוועדת לבחירת שופטים, כאשר 3 נציגי השופטים יכולים להטיל וטו ולמנוע כל מינוי שאינו מקובל עליהם.

‎‎‏"שבירת האליטה השמאלית"

לדברי ח"כ לוין, "הצעת החוק תשבור את שליטת האליטה השמאלית הרדיקלית במערכת המשפט ותשיב את ריבונות העם והכנסת לחיים הדמוקרטיים בישראל. מי שמתיימר לפסול חוקים, ראוי שיעמוד למבחן הציבור וייבחר בהליך שקוף ודמוקרטי.

"בנוסף, ההסדר המוצע יביא לקיצה את שיטת 'החבר מביא חבר', שבה נוהגים שופטי העליון בהליכי המינוי, וימנע את מינוים של שופטים בעלי אג'נדות פוסט-ציוניות. להצעה חשיבות מיוחדת על רקע העובדה שבחודשים הקרובים עתיד להיבחר נשיא העליון הבא. בדרך זו תבוא לסיומה שיטת הסניוריטי (בחירת הנשיא לפי הוותק - י' י') הנהוגה היום".

‏בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי הליכי השימוע הפומבי יאפשרו לכלל הציבור ללמוד על תפישת היסוד של המועמדים, וכי "ראיון המועמדים יבטיח שקיפות הולמת של דעותיהם ועמדותיהם, ובכך יסייע גם לחברי הוועדה לבחירת שופטים, בדרך שתאפשר לזרמים מחשבתיים שונים בחברה להשפיע על שיטת המשפט ועל ההלכות הנפסקות בערכאה העליונה".

‏יצוין כי הליכים של שימוע פומבי למועמדים לשפיטה מתקיימים בכל מקרה באופן בלתי פורמלי בפגישות שמקיימות ועדות משנה של הוועדה לבחירת שופטים עם המועמדים לשיפוט ולקידום. ‏‎‎‏