השופט משה גל יוצא נגד הסמכת הכנסת לפסול מינוי שופטים

מנהל בתי המשפט תוקף את הצעת החוק לפיה ועדת החוקה של הכנסת תוסמך לפסול מינוי שופטים לעליון: "כבר כיום הכוח הפוליטי של ח"כים החברים בוועדה למינוי שופטים הוא גדול"

מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, תוקף הבוקר (ה') את הצעת החוק לפיה ועדת החוקה של הכנסת תוסמך לפסול מינויים של שופטים לבית המשפט העליון.

"כבר כיום הכוח הפוליטי של חברי הכנסת החברים בוועדה למינוי שופטים הוא גדול", הסביר גל בראיון לגלי צה"ל. "בוועדת הבחירה היום יש 3 חברים, והשופטים צריכים להיבחר ברוב של 7, כך שממילא הקואליציה יכולה למנוע מינוי של שופט".

במערכת הפוליטית העריכו הבוקר כי הן היוזמה לפיה הכנסת תוסמך לפסול מינויים לעליון והן הקמת ועדות לחקירת מקורות המימון של ארגוני השמאל לא יקודמו. הווטו על המועמדים לעליון צפוי לרדת מעל הפרק, בעקבות התנגדותו החריפה של ראש הממשלה נתניהו, ואילו כוונת הקואליציה לאפשר חופש הצבעה בנושא חקירת ארגוני השמאל צפויה לקבור גם את היוזמה הזו.

היוזמה להכפפת מינוי השופטים לאישור הכנסת הועלתה בימים האחרונים על-ידי חברי הכנסת דני דנון ויריב לוין, בעקבות הצלחתו של חוק החרם לעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

לפי ההצעה, ועדת החוקה של הכנסת תחליט האם לאשר את מועמדתו של שופט לבית המשפט העליון, לאחר שתקיים שימוע בעניינו.

הערכה: היוזמה לאישור שופטים תידחה

כאמור, במערכת הפוליטית מעריכים הבוקר כי הן היוזמה לפיה הכנסת תוסמך לפסול מינויים לעליון, והן הקמת ועדות לחקירת מקורות המימון של ארגוני השמאל, לא יקודמו. הווטו על המועמדים לעליון צפוי לרדת מעל הפרק בעקבות התנגדותו החריפה של ראש הממשלה נתניהו, ואילו כוונת הקואליציה לאפשר חופש הצבעה בנושא חקירת ארגוני השמאל צפויה לקבור גם את היוזמה הזו.

ראש האופוזיציה, ציפי לבני, הגיבה בבוז ליוזמה החדשה. "נתניהו לא מבין מה זה דמוקרטיה. המאבק שלנו לא תם עד שהמעשים הקשים שהממשלה הזו עושה לא יסתיימו. נתניהו מנסה לייצר כאן סוג של מדינה שהיא לא מדינת ישראל שאנחנו או שהורינו חלמו עבורינו ושאנחנו רוצים להשאיר לילדינו", אמרה בראיון לגלי צה"ל.

בליכוד אמרו הבוקר בתגובה: "ראש הממשלה בנימין נתניהו מכבד ומגן על שלטון החוק. טענותיה המופרכות של יושבת ראש האופוזיציה נובעים מחולשתה הפוליטית והאישית".