מה קרה מאחורי הקלעים בוועדת האיתור למנהל רשות המסים

ברגע האחרון: ועדת האיתור למנהל רשות המסים המליצה על משה אשר לתפקיד ■ למה נפסל משה טרי, מה יעשה שטייניץ עם ההמלצה, והאם אשר הוא מינוי תמוה או האיש הנכון לתפקיד?

מינוי בדקה ה-90

מועמד אלמוני יחסית נוסף צפוי להתמנות לאחד מתפקידי המפתח במשק הישראלי. הפעם מדובר במשה אשר, פקיד שומה מפעלים גדולים ברשות המסים, שלפי המלצתה של ועדת איתור בראשות מנכ"ל האוצר, חיים שני, יתפוס את כס מנהל רשות המסים. מדובר בהמלצה מפתיעה, שכן משה טרי, יו"ר רשות ניירות ערך האגדי, היה "סגור" לתפקיד.

לכאורה, ועדת האיתור התכנסה אמש (ד') רק כדי להשלים את המינוי של טרי. ואולם, אז "לפתע" גילו כי טרי אינו עומד בדרישת הניסיון הדרוש לתפקיד בתחום המיסוי (10 שנים) - ומינויו נפל.

לאחר פסילת טרי, המועמד הפנימי מתוך הרשות לרשת את יהודה נסרדישי הפורש היה דורון ארבלי, מנהל המכס - מינוי מוסכם ואיש בעל כישורים, שמסוגל להוביל את הרשות, לכל הדעות. אך גם שמו נעלם, כלא היה. ב-10:00 בלילה צץ לראשונה שמו של אשר.

"לא יאומן", הייתה הבוקר (ה') התגובה השכיחה שקיבלנו מבכירי המערכת, כששמעו כי טרי נפסל וארבלי התאדה. קיימת הסכמה שאשר הוא איש מקצועי ונחמד, אך מכאן ועד מינויו למנהל רשות המסים הדרך ארוכה.

הכשל של משרד האוצר

ההתנהלות של משרד האוצר סביב מינויו של מנהל רשות המסים היא מבישה ושערורייתית. שר האוצר, יובל שטייניץ, ידע ואף דאג להדגיש ולספר כי הוא לא יחדש את מינויו של נסרדישי למנהל הרשות זה כבר שנה שלמה לפחות. אבל למרות זאת, הכול הלך לאט, כאילו רשות המסים לא ממש חשובה ואינה סובלת כלל מבעיות.

באמצע פברואר התמנה שני ליו"ר ועדת האיתור, אך רק בסוף מארס הקימו את הוועדה. היא עבדה לאט-לאט, בדקה 20 מועמדים, ואחרי 3.5 חודשים גילתה את אשר. אם זה לא מספיק, עד אתמול בבוקר טלפנו עוזריו של שני לשני מועמדים נוספים שיבואו להופיע בפני הוועדה. למה? כי פתאום גילו כי יש בעיה עם הסעיף שדורש ניסיון במיסוי, שטרי אינו עומד בו.

מה עשו חברי הוועדה בשבועות האחרונים? מי שהציע את תפקידו לטרי לא טרח לבדוק את הדברים הבסיסיים? בגלל שמדובר בוועדת איתור ולא במכרז, היו חברי הוועדה אלה שניסחו את הדרישות, לכן הם ורק הם האחראים.

ברור לכל בר-דעת כי "הבעיה" של טרי הייתה ניתנת לפתרון. "רק בן אדם שאין לו מושג על מה הוא מדובר יכול לדרוש 10 שנות ניסיון בתחום המיסוי. אם היה אחד כזה, הוא היה נדרש לעשות הסכם ניגוד עניינים, והיו מטילים עליו מגבלות מכאן עד ארגנטינה", אומר אחד מבכירי אנשי המסים בארץ.

הכעס של שטייניץ

יובל שטייניץ רותח. זעמו של שר האוצר זועק לשמיים: בהשוואה לרוב המינויים שביצע - הפעם, בהודעה לעיתונות, אין כל התייחסות שלו למינויו של אשר. לא ברכה ולא דברי שבח. יתרה מזאת, בהודעתו של שטייניץ צוין במפורש כי המינוי כפוף לאישורו של שר האוצר.

השאלה הגדולה מכולן היא מה יעשה שטייניץ עם ההמלצה של ועדת האיתור. מי שטירפד את מינויו של טרי, סינדל ביעילות את שטייניץ. שר האוצר רשאי לדחות את ההמלצה, ולטעון כי ברגע שוועדת האיתור העבירה לו שם אחד, אין לו חופש פעולה או בחירה. אלא שדחיית ההמלצה תיראה רע במישור הציבורי ותהווה הבעת אי-אמון ואף הכרזת מלחמה כלפי שני, מנכ"ל משרדו.

כמובן שברירת המחדל היא לקבל את ההמלצה. אך אז שטייניץ, ורק הוא, יהיה חתום על אחד מהמינויים השנויים במחלוקת במשרד האוצר. שטייניץ חיפש כוכב, אך קיבל "נסרדישי" ללא מחצית מהניסיון שלו. מישהו הרס לו את החגיגה, והוא כועס - ובצדק.

"חכה, זה עוד לא נגמר", מבטיח גורם בכיר באוצר.

טרי בנעלי פלדמן

מה לא עשו לטרי כדי שיקבל עליו את התפקיד? דיברו איתו, עם אשתו, עם ילדיו, שניסו לשכנעו שלא לקבל על עצמו את התפקיד. הם טענו שהוא לא צריך את החשיפה התקשורתית ואת "תיק רשות המסים", שסדרת פרשיות שחיתות לכאורה לא מעניקות לה דקה אחת של מנוחה. אך לבסוף, אחרי מסע שכנועים ארוך ומטיש, טרי ומשפחתו הסכימו.

מה שעשו לרו"ח זאב פלדמן לפני 3 שנים, עשו כעת לטרי. אותו מהלך אווילי וזדוני: ברגע האחרון, אופס, יש בעיה קטנה, אתה לא יכול להיות, צר לנו. תודה.

טרי יכול להתנחם בדבר אחד: פלדמן הוצג בעיתונים בפרשיית אי-מינויו למנהל הרשות כ'פושע', ואילו טרי - רק כ'חסר ניסיון'. ואנחנו, משלמי המסים, במקום לקבל מנהיג כריזמטי שישקם את רשות המסים - נקבל פקיד אפור וחסר ניסיון.

האיש הנכון או מינוי תמוה? תלוי את מי שואלים

הרוחות במסדרונות רשות המסים סוערות סביב המלצת ועדת האיתור למנות למנהל רשות המסים את משה אשר, פקיד שומה מפעלים גדולים. "העובדים בהלם, זה פשוט לא יאומן ולא הגיוני. זה כמו שאלוף-משנה בצה"ל יתמנה לרמטכ"ל", אומר בכיר ברשות ל"גלובס".

משה אשר (46), רואה חשבון ועורך דין בהשכלתו, מכהן ב-5 השנים האחרונות כפקיד שומה למפעלים גדולים ברשות המסים. במסגרת תפקידו הוא אחראי על תיקי הבנקים, חברות הביטוח ותעשיית הרכב.

בין הנושאים המרכזיים בהם טיפל הוא יישום המלצות ועדת בכר מול הבנקים וחברות הביטוח. קודם לכן כיהן אשר כמנהל אגף בכיר בחטיבה המקצועית ברשות המסים, ולפני כן שימש במשך 6 שנים יועץ מקצועי ל-3 נציבי מס הכנסה. אשר, המתגורר במבשרת-ציון ואב לשניים, אינו נחשב לדמות בולטת ברשות.

"הוא אדם אפור, אדם שלא התבלט. מערכת כזו לא יכולה להיות מנוהלת על-ידי אדם שלא היה חלק מהמטה. אין לאף אחד מושג מי האיש, אנשים לא מבינים איך המליצו לתפקיד על אדם שהגיע מהשורות האחרונות", מוחה הבכיר. "העובדים אומרים שהמינוי לא יעבור, אבל ימים יגידו. חד וחלק, משהו כאן לא בסדר. זה לא עולה על הדעת שהוא עקף מועמדים שהם סמנכ"לים. מה בעצם הוועדה אומרת? כולם לא שווים, אז הבאנו מישהו מלמטה?"

תמיכה באשר במגזר הפרטי

במגזר הפרטי דווקא חושבים שמינויו של אשר למנהל רשות המסים הוא לא פחות ממצוין. "אשר הוא בעל מקצוע מעולה עם ידע חשבונאי ומשפטי. מינוי מבפנים בתקופה זו הוא נכון לרשות. המינוי ירגיע את המערכת ויאפשר סבב מינוים וקידומים בתוכה", אומר רו"ח מיקי בלומנטל, שותף בפירמת רואי החשבון פאהן-קנה.

גם עו"ד אחו פראנק, ראש מחלקת מסים במשרד צלרמאייר-פילוסוף-רוזובסקי צפריר-טולדאנו, שמכיר את אשר מספר שנים, סבור שמדובר במינוי ראוי. "התרשמתי שמדובר במנהל מצוין. אשר פועל תמיד במקצועיות ובהגינות, כדי לתת פתרונות מעשיים לנישומים", הוא אומר. "נראה כי מאז החלו החקירות ברשות המסים לפני 4 שנים, המערכת מפחדת לקבל החלטות, ואני מאמין כי אשר יידע להחזיר למערכת את הביטחון הדרוש לה ואת יכולת קבלת ההחלטות, מבלי שתיאלץ לגלגל כל עניין לפתחו של בית המשפט, כפי שהיא עושה היום".

עו"ד קובי כהן, שותף במשרד כהן-ברזילי ושות', לשעבר פקיד שומה היחידה הארצית לשומה ברשות, סבור כי ניסיונו של אשר כעוזר לשעבר של 3 נציבי מס הכנסה יסייע לו "להחליק לנעלי המנהל. הוא איש נעים-הליכות, שיכול להוביל מהלכים יפים ברשות המסים ולהסתדר".

רו"ח איריס שטרק מברכת גם היא על מינויו של אשר. "משה אשר הוא ותיק ומכיר היטב את המערכת. הוא מקצוען ובעל ניסיון רב. רשות המסים השכילה להצמיח מנהיגות מתוכה, מהלך שמאפשר לעובדי הרשות אופק וקידום. אין ספק כי המהלך יוביל להישארות של הרבה כוחות טובים בתוך המערכת ולחיזוקה לאחר התקופות הקשות והזעזועים שעברה".

משה אשר

תפקיד: פקיד שומה מפעלים גדולים ברשות המסים ב-5 השנים האחרונות

גיל: 46

מצב משפחתי: נשוי+2

השכלה: תואר ראשון בראיית חשבון ובמשפטים

נושאים באחריותו: אחראי על תיק הבנקים, חברות הביטוח ותעשיית הרכב. טיפל ביישום המלצות ועדת בכר

תפקידים קודמים: מנהל אגף בכיר בחטיבה המקצועית ברשות המסים, יועץ מקצועי ל-3 נציבי מס הכנסה