התבטאות חברת הכנסת שלי יחימוביץ' שהיא חוששת שהוזלת מחיר הקוטג' תוביל לפיטורים הזכירה דברים שאמר בעבר עופר עיני בנוגע למרווחי השיווק של חברות הדלק, גם הוא הביע את חששו כי הצרתם תוביל לפיטורי עובדים.

את סל המזון שלנו אפשר לדעתי להוזיל בקלות ב-30-40%. והנה דוגמאות:

עופות - גידול עוף בישראל יקר במידה שמעמידה בסימן שאלה את הכדאיות. המים יקרים, המזון ברובו מיובא, ועם כל העלויות הנלוות עולה עוף בפתח המשחטה כ-11.5 שקלים לקילוגרם. ניתן לייבא עוף באיכות גבוהה מאד בעלות 6-7 שקלים לקילוגרם כולל הובלה. למה לא עושים זאת? מועצת הלול, רבנויות, הכשרים, מסים והיטלים.

בשר בקר - רוב הבקר היום מיובא, אולם העלויות גבוהות. השחיטה הכשרה והשימוש בחלקים ספציפיים של הבקר לאחר שנשחט מכפילים למעשה את מחיר הבקר המיובא, שעולה כיום כ-8 דולר לקילו במקום 5 דולר לכל היותר. נוצר מצב אירוני שבו מפעל בדרום אמריקה ישלח בדיוק אותו קונטיינר לישראל ולרשות הפלסטינית, והקונטיינר הישראלי יהיה יקר יותר ב-20%.

דגים - בעיקר דגי ים. למרות מיעוט הדגה בים התיכון, יש עדיין היטלי מס שנועדו לשמור על ענף הדיג הישראלי. היטלי המס שומרים היום בעיקר על חוות הגידול של דגי הים, וגורמים לכך שנשלם מחיר יקר ב-20-30% מהמחיר באירופה ובאמריקה.

אם בבשר, דגים ואולי חיתולים אפשר להצדיק פערים בהבדלי איכויות, הרי שהסיפור הבא יבהיר כיצד פועל האבסורד שלנו גם במוצרים שלא יכולים להיות בהם הבדלים כאלה:

לא מזמן קיבל משווק שאת זהותו לא אסגיר הצעה מאחד ממפעלי קוקה-קולה במזרח אירופה לייבא בקבוקים לישראל. קוקה-קולה הוא כידוע לכל מוצר אחיד, שנוסחת הייצור שלו זהה בכל מקום שבו הוא מבוקבק ונמכר. מחיר היבוא, בתוספת כל עלויות השינוע, היה נמוך ב-30% מהמחיר שהוא נדרש לשלם ליצרן הישראלי.

כשניסיתי לברר אצלו מדוע אינו מייבא, הוא תיאר את מסלול המכשולים הבא: זה מתחיל ברגולציה - אפילו שמדובר במוצר כזה צריך היתרים ממשרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה. לטענתו, עם הפנייה למשרדים, לא עובר זמן רב עד שהידיעה על כוונתו דולפת למשרדי קוקה-קולה בישראל, אשר יפנו לקוקה-קולה העולמית בתלונה בסגנון "התמלוגים שלנו לא מספקים אתכם?", אשר, ברוח הסכמי עסקים - תאסור על היצרן במזרח אירופה למכור למשווק הישראלי, אשר מצידו יקבל נזיפה מקוקה-קולה ישראל, בעוד שאנחנו נמשך לשלם 30% יותר.

ראו מה קורה כשמתירים לייבא מוצר פסטה. לפני שנפתח השוק ליבוא אני הייתי משלם על פסטה 7-8 שקלים. היום אני קונה פסטה איכותית תמורת 2-2.5 לחפיסה, ברשתות רמי לוי ו"אושר עד" שבהן אני נוהג לעשות את קניותיי. אני לא מאמין שמישהו מפסיד מזה. אולי היבואנים והמשווקים מרוויחים קצת פחות, אבל הם לא מפסידים.

אני מבין היטב לליבם של הלולנים, הרפתנים ומגדלי הפלחה. בשרשרת הייצור, מפעלים ומשווקים הם האחרונים להרוויח מניפוח המחירים. הפתרונות לא צריכים לבוא על חשבונם, אולם אין שום סיבה בעולם שעל מנת להגן ולפעול עליהם, המעטים, ימשיך ציבור גדול לשלם מחירים מופרזים על מוצרי הצריכה הבסיסיים שלו.

יתרון אחרון, שלא ארחיב בו הפעם, הנובע מהורדת מחירים הוא החיסכון למשק כתוצאה מהשלכות הירידה באינפלציה.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך-כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד, ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.