"להביא לצעירים 100 אלף קרוואנים במקום דירות"

כך אמר ח"כ שלמה מולה (קדימה) בדיון בוועדה המשותפת לפנים וכלכלה, שדנה בהצעת החוק הליכי התכנון והבנייה להאצת הבנייה למגורים

‏"גודל המצוקה היה ברור לנו עוד לפני שאנשים יצאו לרחובות אבל זהו כמובן עוד ביטוי לגודל הבעיה", כך אמר היום ח"כ כרמל שאמה-הכהן, יו"ר הוועדה המשותפת לפנים וכלכלה שדנה בהצעת החוק הליכי התכנון והבנייה להאצת הבנייה למגורים (הווד"לים). שאמה-הכהן אמר את הדברים בפתח הדיון מסדרת הדיונים להכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) מהאיחוד הלאומי כינה את רה"מ בנימין נתניהו "קמצן", ואמר כי "ראש הממשלה אמר שאין בועת נדל"ן כי פשוט אין נדל"ן. יש 100 אלף יחידות דיור שחסרות והאפשרות היחידה לפתור את הבעיה היא בבנייה תקציבית. בנינו תוך שנתיים 120 אלף יחידות דיור כשאריאל שרון היה שר השיכון בזמן העלייה הגדולה של שנות ה-90. המדינה צריכה להכניס את היד לכיס ולהוציא 12 מיליארד שקל כמו שהוציאה אז כדי לקלוט את העולים החדשים. צריך להבהיר לראש הממשלה, שהוא קצת קמצן, שהדרך היחידה היא להכניס את היד לכיס ולהקציב 12 מיליארד שקל ולעמוד מול הקבלנים והקהל. אין אפשרות אחרת כשיש מחסור של 100 אלף יחידות דיור. החוק הזה (של הווד"לים) הוא בסדר, אבל בשביל מדינה נורמלית".

מהליכוד נמסר בתגובה לדבריו של כץ: "בתקופת ממשלת קדימה הוגבלה בנייה במרכז הארץ, דבר שהביא לנסיקה במחירים. מאז כניסתו לתפקיד, פועל ראש הממשלה בנימין נתניהו לטיפול במשבר הדיור. מתוך הבנה כי הפתרון היחיד הוא הגדלת ההיצע, הממשלה פועלת במספר מישורים לקידום דיור בהישג יד. לשם כך קידמה הממשלה את הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל שתאפשר שיווק מאסיבי של קרקעות ותביא לשחרור חסמים ביורקרטיים, הוקמו ברחבי הארץ ועדות לתכנון מהיר של יחידות דיור וכן אושר מתן מענק של 100 אלף שקל לרכישת דירה בפריפריה. זאת לצד צעדים בתחום המיסוי ולהסבת משרדים ודירות להשקעה לדירות מגורים. יודגש כי בשנת 2010 שווקו כ-34 אלף יחידות דיור - עלייה של 36% מתקופת הממשלה הקודמת".

ח"כ נחמן שי (קדימה) ציין בדיון כי הוא לא רואה בחוק הווד"לים פתרון למצוקת הדיור ואילו ח"כ שלמה מולה (קדימה) התרפק גם הוא על הפתרון למצוקת הדיור בשנות ה-90: "המדינה בתקופת העלייה של שנות ה-90 בנתה הרבה מאוד אתרי קרוואנים. היא הציפה קרוואנים לשיכון עולים, ונכון, לא היה נעים לראות שיכונים כאלה שנתיים-שלוש אבל זה נתן פתרון מלא באותה התקופה מבלי לעבור על חוקי התכנון והבנייה. אם אנחנו יודעים שחסרים היום 100 אלף יחידות דיור, תביאו 100 אלף קרוואנים במחירים סבירים לאפשר לזוגות הצעירים לחסוך כסף ולהגיע לדירה נורמלית, וגם הזוגות שישתכנו באתרי קרוואנים יכולים בינתיים לחיות בשכירות. אני חושב שהצבת קרוואנים במרכז הארץ ביישובים בהם נדרשים הרבה פתרונות בזמן מהיר בתקופה זו תביא לתכנון חכם ונכון. תעשו בנייה תקציבית וכך תפתרו את הבעיה. לכן אם אנחנו רוצים לעצור את השוק המשתולל הזה נגד הצעירים, זה פתרון אחד".

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) הוסיפה כי "אני הכי שונאת להגיד אמרתי לכם, אבל אני אגיד בכל זאת. לפני שנתיים אמרתי שהממשלה לא תשרוד בגלל המרד הציבורי בגלל הקוטג' ומחירי הדיור. אז הנה, אמרתי לכם. צריך להביא איזשהו פתרון לציבור. אני אומרת, לפני שרצים להצביע בואו נחזור בעצמנו ונבדוק את כל התוכניות שקיימות פה. 10 שנים לא היתה מדיניות דיור ועם הווד"לים האלה למשך 10 שנים נוספות לא תהיה מדיניות דיור. בואו קודם נבחן את התוכניות לפני שנצביע עליהן כי אחרת זו תהיה בכייה לדורות".