חקירת רשות ני"ע מרחיקה את בן זקן מהשליטה במנופים

מנופים נסחרת ב-20% מתחת לשווי שלפיו אמורים ג'קי בן זקן ונניקשווילי לרכוש את מניות מרקוס וובר, שותפם בחברה ■ האלטרנטיבה: וובר ונניקשווילי רוכשים את מניות בן זקן במחיר נמוך יותר

בית משפט השלום בת"א האריך אמש ביומיים את מעצר הבית של ג'קי בן זקן, מבעלי השליטה בחברת מנופים פיננסיים, ושל הפיננסייר איתן אלדר. השניים חשודים שיחד עם צביקה קולנברנר הריצו את מניית מנופים בחודש נובמבר 2010 כדי שהחברה תיכנס למדד ת"א 100.

העבירות שבהן חשודים השלושה הן תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במרמה ומרמה והפרת אמונים בתאגיד. בן זקן, אלדר ומעורבים נוספים בפרשה נחקרו ביום רביעי שעבר על-ידי רשות ני"ע, שאף פשטה על משרדי מנופים באשדוד והחרימה מסמכים.

בד בבד ממשיכה מניית מנופים להתרסק, ולאחר ירידה של כ-8.5% אתמול הוסיפה וירדה היום ב-4%. מאז תחילת השנה השלימה מניית מנופים ירידה של 26% והיא משקפת היום לחברה שווי של 762 מיליון שקל בלבד. הירידה התלולה בשווי החברה עשויה לפגוע בעיקר בבן-זקן, שעשוי לאבד את מניותיו בחברה.

בן-זקן ושותפו הוותיק אברהם נניקשווילי חתמו בתחילת יולי על עדכון להסכם לפירוק גרעין השליטה במנופים, שלפיו ירכשו השניים את מניות שותפם, מרקוס וובר (המחזיק כ-40% מההון) תמורת 385 מיליון שקל - לפי שווי חברת של 963 מיליון שקל (91 אג' למניה).

מועד הקלוזינג של העסקה נקבע ל-1 בספטמבר השנה, ואם הרוכשים לא יצליחו להשלים אותה, תהיה לוובר ולנניקשווילי (המחזיק 21.3% ממנופים) אפשרות לקנות את מניות בן-זקן במנופים (11.5%) תמורת 97 מיליון שקל - לפי שווי חברה של 846 מיליון שקל (80 אג' למניה).

פתרון מימון יצירתי

בן-זקן ונניקשווילי, שהתקשו למצוא מימון לרכישת מניות וובר, מצאו פתרון יצירתי לכך כשחתמו בחודש שעבר על הסכם לרכישת השליטה בחברה הבורסאית זד.בי.איי, שבשליטת צביקה בארינבוים, תמורת 127 מיליון שקל.

מטרת הרכישה היא שימוש בקופת המזומנים הדשנה של החברת הבת, בי.ג'י.איי (שבה כחצי מיליארד שקל), לרכישת מניות וובר במנופים.

אלא שכעת קשה לראות כיצד תאשר אסיפת בעלי המניות של בי.ג'י.איי עסקה לרכישת מניות מנופים לפי שווי של כמעט מיליארד שקל (תנאי ההסכם עם וובר) שעה ששווי השוק של החברה נמוך בכ-20% מכך. במצב כזה ייאלץ בן זקן למכור את מניותיו במנופים לוובר ולנניקשווילי.

בחזרה לחקירת רשות ני"ע במנופים. החשודים - בן זקן, אלדר וקולנברנר - הפקידו את דרכונם ברשות, וכן ערבות בנקאית בגובה של 1.3 מיליון שקל כל אחד, ונאסר עליהם ליצור קשר עם נחקרים אחרים. הרשות טוענת, כי מאמצע חודש נובמבר 2010 ועד אמצע דצמבר, התבצעה פעילות להעלאת שער מניית מנופים באמצעות עסקאות עם צד ג' ועסקאות החשודות כעצמיות ומתואמות - הכול, כאמור, במטרה שמניית מנופים תיכנס למדד ת"א 100.

קולברנר, השם החדש בפרשה, הוא מנהל תיקי השקעות לשעבר, הפועל באמצעות חברות ובאמצעות חשבונות שונים שבהם הוא מיופה כוח. קולברנר מחזיק ב-2.45% ממניות חברת איתי פיננסים (לשעבר פאי פיננסים), שבשליטת אלדר ושותפיו רועי גיל וגלי ליברמן.

הרשות טוענת שבמהלך נובמבר העביר אלדר, במהלך המסחר, הוראות לרכישת מניות מנופים בהיקפי מסחר גדולים ובלימיטים גבוהים משמעותית משערי הבסיס. חלק מהוראות הרכישה שהועברו לקראת תום יום המסחר התבצעו מול הוראות מכירה שהעביר צביקה קולנברנר בתיאום עמו, ומול הוראות מכירה שהעביר אלדר מחשבונות אחרים שבהם הוא מיופה כוח.

אלדר, לרוב בתיאום עם קולנברנר, היווה חלק מהותי מהקונים, ופעל מול קולנברנר, שהזרים את הוראות המכירה, וביחד הביאו להעלאת שער המניה. נוסף לכך, כל אחד מהם ביצע כמה עסקאות עצמיות בין חשבונותיהם השונים, שהשפיעו על שער המניה.

בן זקן חשוד שיזם את התוכנית, מימן אותה ודאג שגורם שלישי ירכוש מאלדר את מניות מנופים לאחר שרכשן. אלדר רכש באותם ימים כ-14.5 מיליון מניות מנופים ו-13.4 מיליון מניות נמכרו לאחר מכן במחירים נמוכים יותר בעסקאות מחוץ לבורסה לגורם שלישי, על פי החשד מטעמו של בן-זקן. כל החשודים מכחישים בשלב זה את החשדות נגדם, אך החקירה עדיין לא הסתיימה.

כדי לסיים את החקירה יידרשו חקירות נוספות של החשודים, וכן חקירות של מעורבים נוספים בפרשה. את הצורך בהטלת מעצר בית הסבירו ברשות "לאור חומרת העבירות, אופן ביצוען בצורה מתוחכמת ומוסווית והיקפן ולאור הסנקציה החמורה הקבועה בגינן. יש חשש ממשי שאם לא יישלחו החשודים למעצר בית תוך הטלת תנאים מגבילים הם יפעלו לשיבוש החקירה בדרך של תיאום גרסאות, השפעה על עדים ומעורבים פוטנציאליים, השמדת ראיות וכדומה. נוסף לכך, קיים חשש ממשי להימלטות מאימת הדין".