ישי: ללא פתרון למצוקת הדיור - אתפטר מהממשלה

ש"ס מאיימת במשבר קואליציוני נוכח מחאת האוהלים ■ יועצי ישי מגבשים "רשימה שחורה" של מוצרים להחרמה

משבר הדיור מגיע גם לממשלה: יו"ר ש"ס ושר הפנים אלי ישי איים הבוקר (ג') בהתפטרות מפלגתו מהממשלה אם לא ייפתר משבר הדיור. "ש"ס לא הצטרפה לממשלת קדימה בגלל קצבאות ילדים, הלכנו על זה לבחירות והושגה תוספת. אני גם מזכיר שגם טרם אישור חוק המענקים לזוגות צעירים שיזמה ש"ס, היינו קרובים למשבר פוליטי משמעותי. אני מעדיף תוצאות ופתרונות ולא משברים פוליטיים. אם לא תהיה ברירה יהיה משבר קואליציוני", אמר ישי הבוקר.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים מגבשים במשרד הפנים שורה של צעדים מעשיים לפתרון מצוקת הדיור. בין היתר, פועל ישי לתמרץ יזמים למימוש תוכניות שאושרו בתכנון ולא הופנו לביצוע. הכוונה היא למנוע מצב בו יש תוכנית למגורים אישור תכנוני ואין תאריכי יעד ליישום.

צעד נוסף שמתכנן שר הפנים הוא לרכז ולתת עדיפויות לתוכניות למגורים שאושרו ולא מומשו בשל תנאים בהוראת התוכנית (כדוגמת חיוב כביש גישה). כמו כן, בטווח הארוך הורה השר לקדם תכנון אסטרטגי כולל דיון בגבולי שיפוט מוניציפאלי כדי למנוע משבר עתידי. ישי גם הציע כי במסגרת הוועדות לדיור לאומיות (וד"לים) ניתן יהיה לדון גם בקרקע פרטית ובכך ניתן יהיה להסיר חסמים, אך הדבר נדחה על ידי גורמים ממשלתיים אחרים.

במקביל, מינה שר הפנים צוות משרדי וצוות מפלגתי לגיבש צעדים להתמודדות עם גל התייקרויות ועליות המחירים. בכוונתו של השר ישי להגיש לממשלה שורת צעדים והמלצות ליישום לטווח המיידי ולטווח הארוך. הצוות הפוליטי של השר ישי בודק בימים אלו מוצרי צריכה פופולאריים ורשימת חברות במשק המופקדות על ייצור זה וזאת כדי למפות את המוצרים ולהביאם בפני השר ישי ולשקול כיצד לנהוג. עוד נבחנת ביסודיות הוספת המוצרים לפיקוח. הצוות נוטה להמליץ בפני השר ישי על מספר צעדים משולבים שיוגבלו לפרקי זמן ולא מהלך אחד בולט.

"מחאת הצעירים חוצה מפלגות וחוצה מגזרים. זו מחאה צודקת ומחאה כואבת", אומר ישי. "חשוב לומר: מדובר בהזנחה של ממשלות רבות במדינת ישראל והממשלה הנוכחית מנסה להתמודד. אני מבקש לומר שאין זמן. אם לא יזדרזו להתמודד עם משבר הנדל"ן יאלצו להתמודד גם עם משבר פוליטי. אני מצהיר: אני רוצה יציבות. אני לא רוצה זעזועים אבל אני רוצה גם פתרונות. אם לא יהיו פתרונות יהיו זעזועים. הזוגות הצעירים במדינת ישראל לא צריכים לסבול בגלל חסמים בירוקרטים או בגלל הרצון של מדינת ישראל הרוויח עוד קצת כסף. אני לא אוהב לאיים איומים פוליטיים ואני לא מרבה לאיים. אבל בנושאים שהם לכלל אזרחי ישראל אין פשרות. חוק המשכנתאות מנע משבר פוליטי חמור, ואני בטוח שהתעוררות מיידית של הממשלה תמנע זעזוע עתידי".