גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אינטל ומיקרוסופט בגל חדשנות אדיר"

סמנכ"ל האסטרטגיה בענקית המחשוב לנובו, דן סטון, מספר בריאיון ל"גלובס" על שוק המחשוב המשתנה במהירות: "מחשבי הלוח לא בנויים להחליף את המחשב האישי"

הדיווחים של חברות המחקר על נתחי השוק בתחום המחשוב האישי לרבעון השני של השנה, תפסו את ספקית המחשוב האישי, לנובו, בתזמון מוצלח. מדוחות גרטנר ו-IDC עולה כי לנובו עקפה את ספקית המחשוב המתחרה Acer, ועלתה מהמקום הרביעי בנתח השוק למקום השלישי - עם כ-12% מהשוק; קפיצה משמעותית לעומת נתח השוק אשתקד. התרחבות במכירות החברה ב-22% הייתה בעיקר בארה"ב וביפן, היכן שהחברה חלשה באופן מסורתי.

הביצועים של לנובו הם רק זווית אחת. החברה נעזרה ברוח גבית סביב הזעזועים ב-Acer, שטיפסה למקום השני בנתח השוק לפני פחות משנתיים, בעקבות הפופולריות שצבר מחשב ה-Netbook שלה - Aspire One. השינויים המהירים בשוק המחשוב השאירו את Acer עם נתח שוק צונח, עזיבה של המנכ"ל במארס השנה על רקע חילוקי דעות עם הדירקטוריון, אסטרטגיה בסימן שאלה ומאמצי ארגון מחדש באירופה, בעקבות בדיקה פנימית על ערוצי ההפצה של החברה.

כל אלו הם מסימני הזמן, שמורגשים היטב בטבלאות האקסל של האנליסטים בחברות המחקר הטכנולוגי. אחרי יותר משלושה עשורים עם מוצר ברור - מחשב אישי נייח ונייד - נכנס השוק לטלטלה. הטלפונים החכמים, מחשבי הלוח וה-Netbooks שינו את השוק ואת קהל היעד. השינויים ניכרים גם לאורך שרשרת המזון. ספקיות השבבים, התוכנה והשירותים למחשוב האישי השתנו, וכן המתחרים - אפל תופסת לפתע נתח שוק נכבד, או לפחות את תשומת הלב של הלקוחות הפוטנציאלים.

"כאן כדי להישאר"

"האתגר אינו להתמודד מול אפל, אלא משהו מהותי בהרבה", משוכנע דן סטון, סמנכ"ל האסטרטגיה התאגידית של לנובו, בריאיון ל"גלובס". "כל מי שבתחום מנסה להבין כרגע את המקום החדש שלו בשרשרת הערך החדשה בתעשייה". בגרטנר העריכו כי שוק המחשוב האישי יצמח ב-9.3% השנה - נמוך מתחזיות קודמות ומאשר בשנה שעברה. על ההאטה תשפיע דחיית החלטות לרכש מחשבים ניידים חדשים בעקבות הצפי למחשבי לוח חדשים, אך כמעט ללא קניבליזציה.

סטון טוען כי מוצרי המחשוב החדשים לא ידחקו את המוצרים הוותיקים, אלא יתווספו למבחר הקיים. לדבריו, "זה חלק משגשוג בתחום ולא קניבליזציה. מחשבי הלוח לא בנויים להחליף את המחשב האישי, הנייח או הנייד". בהתאם, הוא מעריך, לא יעלם ה-Netbook כל כך מהר. "ה-Netbook לא עבר מן העולם, אלא נשאר כסגמנט, ויש אנשים שיצאו ממנו מעט מוקדם מדי. זה יהיה 5%-15% מהשוק באופן די יציב לאורך הזמן".

לנובו השיקה בשבוע שעבר את מחשב הטאבלט ה-IdeaPad K1, וכן גרסאות משולבות (Hybrid) של מחשבים ניידים, שבהן המסך מתנתק ונהפך למחשב לוח נפרד. "השקענו הרבה בטאבלטים - והם כאן בכדי להישאר", מצהיר סטון. מחשב הלוח של החברה ירוץ על מעבדי Nvidia, שמבוססים על פלטפורמת ARM, עם מערכת הפעלה מסוג אנדרואיד של גוגל, רחוק מסביבת המחשוב האישי המוכרת. סטון מאמין כי "ב-3-5 השנים הקרובות נראה טכנולוגיות בתחום יותר ממה שהיה בעבר, אחרי 25 שנים באווירת ה-Wintel. אני מאמין שאינטל ומיקרוסופט ייזמו גל חדשנות אדיר כתגובה לכניסה של התחרות".

מורשת סינית

לנובו נכנסת לגל השינויים הזה בעמדה מעניינת. החברה היא ספקית המחשוב האישי הגדולה ביותר, שסל המוצרים שלה מסתמך על מחשוב אישי, כמעט ללא שרתים או מוצרים נלווים אחרים. דוח החברה לרבעון הראשון (רביעי פיסקאלי) מראה כי 95% מהכנסות החברה, שהסתכמו בכ-4.9 מיליארד דולר, מגיעים ממחשוב אישי. כ-61% מכלל המכירות הן של מחשבים ניידים.

הריאיון עם סטון - ישראלי במקור, שעבר לפני כעשור לארה"ב ועובד בלנובו כארבע שנים - נעשה ימים ספורים לאחר שהחברה הודיעה על רכישת יצרנית המחשבים הגרמנית Median תמורת כ-660 מיליון דולר. זו הרכישה השנייה של החברה השנה, לאחר ההשתלטות על NEC היפנית בינואר והקמת חברה משותפת, תמורת כ-175 מיליון דולר. אלו מהלכים חריגים יחסית, אך מתאימים לאסטרטגיית "הגן ותקוף" (Protect and Attack) שבה דוגלת החברה בשנה האחרונה.

"זו חברה גלובלית עם מורשת סינית", מזכיר סטון. החברה נהפכה כזו עם רכישה משמעותית בהרבה - של חטיבת המחשוב האישי המפסידה של IBM ב-2005. לחברה החדשה נדרש כמעט חצי עשור בכדי לחזור ולעמוד על הרגליים, מה שכלל מהלך Turn-Around, שינויים אסטרטגיים ומיזוג בין התרבויות העסקיות. כיום נסחרת החברה לפי שווי של כ-6.4 מיליארד דולר בבורסת הונג קונג, כאשר עיקר כוחה מגיע מהשוק הסיני שאחראי ל-45% ממכירותיה ברבעון הראשון, והיא מחזיקה בו 27%.

הצמיחה של החברה, מתאר סטון, עשויה לכלול גם את שוק השרתים, היכן שהחברה כמעט ולא מורגשת. לדבריו, "שוק השרתים ריכוזי מאוד עם דל, IBM ו-HP, ואנחנו צריכים להיות חכמים בחדירה". סטון לא ממהר להצהיר על חדירה לתחומים נרחבים יותר במגזר הארגוני, כגון אחסון או תקשורת, אם כי אינו פוסל אותה. מה שהוא כן שולל, זו כניסה לתחום השירותים, כדוגמת המהלכים שביצעו IBM, דל או HP. "לא נפגע בשותפים שלנו", הוא אומר.

"להביא יותר סטארט-אפים ישראליים ללנובו"

התקנים חדשים הם לא השינוי היחיד שבו נתקלים משתמשי המחשב האישי של היום. "הצרכן היום רוצה לשנות גם את המגע עם המחשב", קובע דן סטון תוך התייחסות לחשיבות נושא זיהוי המחוות או מסכי המגע בסביבת המחשוב האישי. "זה יהיה שונה מאוד - ההבדל בין מחשב, מחשב לוח או טלפון - ותנועות יחליפו מקלדת באופן מלא. גם האינטראקציה ביניהם תהיה מאוד מעניינת".

הריצה אחרי טכנולוגיה מהסוג הזה מביאה את לנובו גם למרחב ההיי-טק הישראלי, לדוגמה עם N-trig שמספקת חיישנים למסכי מגע, גם בעבור מחשבים ניידים של לנובו. "אנחנו מכירים יותר סטארט-אפים בתחום, בכדי להבין את הטכנולוגיות ואיך זה יכול לסייע לנו", אומר סטון שמתעניין גם בממשקים אלחוטיים בין התקני המחשוב, כגון באמצעות טכנולוגיות WiFi משופרות, תדרי ה-60 Ghz, או USB אלחוטי. "הפרויקט האישי שלי הוא להביא יותר קשרים עם סטארט-אפים ישראליים ללנובו", מצהיר סטון.


נתחי שוק מחשבים אישיים

עוד כתבות

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי