מחוץ לגבולות המחיר

רוח התקופה מחייבת למחות על יוקר, בנוגע להשקעות כדאי להרחיב קצת את נקודת המבט

עניין רב עורר מאמרו של ינון אריאלי שהתפרסם במדור זה ביום א' תחת הכותרת "המחיר המגוחך של בתי ההשקעות".

אין ספק - המאמר נכתב ברוח התקופה, שבה רגישות הציבור למחיר גבוהה מתמיד, ומעוררת מחאות, שמקבלות ביטוי בהחרמת הגבינה עם הבית ובדרישה למבנה קצת יותר צנוע כקורת גג עם נגישות למקומות תעסוקה במחיר סביר.

רכוב על גל זה, העביר אריאלי את המסר השחוק שכדאי להפסיק "להיות פראיירים" ובמילים פחות בוטות: להבהיר שיש אלטרנטיבה לעמלות המשולמות לבנקים בגין פעילות בניירות ערך, וחבל שציבור המשקיעים נרדם בשמירה, בזמן שהבנקים גובים מחשבונו סכומי עתק בגין דמי שמירה, שבאחרונה החלו להתפרסם תחת שמם החדש "דמי ניהול".

בטור זה, הנכתב בתגובה לטור של ינון אריאלי, איני מבקש להתנגד לדברים שכתב, אלא לטעון שבתי השקעות עדיפים על פני הבנקים, אך לא רק בגלל המחיר.

כשם שנכון לבצע סקר שוק לפני רכישת כל מוצר באשר הוא, חשוב לא פחות לעשות זאת גם בדבר חשבון ההשקעות, אך גם בבחירה זאת יש להתבונן בפרספקטיבה רחבה יותר, מחוץ לגבולות המחיר.

בשלב זה, ברצוני לספק כגילוי נאות שאני, כמנכ"ל מיטב טרייד, בהחלט צד בעניין, וברור ובהיר לכל שאני חפץ שתנהלו את השקעותיכם אצלי, ולא בבנקים. עם זאת, אני מאמין שהגם שעובדה זאת פוסלת אותי מלהמליץ, היא בהחלט לא משנה את העובדות, שאותן אציג לעיל.

להלן מספר נקודות שאותן חשוב לדעתי לבחון בטרם בוחרים באמצעות מי כדאי לסחור בבורסה:

  • חבר בורסה - יש לוודא כי בית ההשקעות הינו חבר בורסה.
  • זמינות השירות - בבתי השקעות תקבלו תמיכה גם בשעות הערב המאוחרות וגם בסופי שבוע, בעוד שבבנקים תקבלו לרוב שירות רק מהסניף שלכם על מגוון רחב של פעולות השקעה, בעוד שהפעילות באמצעות חדרי המסחר הראשיים של הבנקים, מוגבלת בהיקפה.
  • מקצועיות - ללקוחות רבים, חשוב מאוד הקשר עם הסניף, עם זאת, הקשר האמור גובה מחיר יקר - בתי ההשקעות חיים ונושמים את הבורסה - מצוידים במערכות שוק מתקדמות בזמן אמת, בעוד שהפקידים והיועצים בסניפים של הבנקים אינם חשופים, על פי רוב, למערכות כאלו.
  • מערכות המסחר - בתי ההשקעות מציעים מערכות אינטרנטיות מתקדמות למסחר בבורסה - מערכות המספקות נתונים בזמן אמת המתעדכנים תדיר ללא צורך ברענון המסך ומאפשרות לכם לראות גרפים מתקדמים הכוללים ניתוח טכני ללא עלות נוספת, בעוד שברוב הבנקים אין זה המצב.
  • הגורם המבצע בארה"ב - נושא חשוב לסוחרים בוול סטריט, איכות הביצוע חשובה אף יותר מהעמלות שנגבות, לכן, יש לברר מיהו עושה השוק איתו עובד הבנק ומה גודלו.
    חלק מהבנקים המקומיים, מפעילים שלוחות שלהם כעושי השוק בוול סטריט, דבר שעשוי להשפיע על רמת הנזילות שהם יכולים להציע ובכך לספק איכות ביצועים פחות טובה מכפי שיוכל להציע ברוקר מקומי גדול.
  • ערכים מוספים - חשוב לבדוק מה עוד אתם מקבלים מהגוף שעימו אתם סוחרים, בבתי ההשקעות תוכלו לקבל סקירות שוק - יומיות וחודשיות, המלצות (אם חתמתם על המסמכים הנדרשים) הכוונה והרבה שירותים נוספים המבטיחים לכם מוצר איכותי יותר ולא רק זול יותר, שירות אשר לא מוצע ללקוחות הפרטיים של הבנקים.

בנקודה זאת, ברצוני לחזור למאמרו של עמיתי ינון אריאלי ולחזק את דבריו בנושא העמלות שמשלמים מי שפועלים באמצעות הבנקים. הבה נתחיל בדמי המשמרת - דבר שאמור לכאוב לכל אחד ואחד מכם, ולכאוב מאוד.

לצורך המחשה, המחזיק בתיק ני"ע בשווי 250 אלף שקל בבנק, ישלם 1500 שקלים דמי משמרת בכל שנה (לפי דמי משמרת ממוצעים בשיעור 0.6% שנתי), גם אם לא ביצע כל פעולה.

אם אתם סבורים שאינכם משלמים עמלה זאת, בדקו שוב - לרוב הבנקים מחייבים את חשבונכם אחת לרבעון, ברבע מהסכום האמור, אולי משום שכך יותר קל "להחליק" את הגבייה.

לסכום יש להוסיף עמלות קניה ומכירה בשיעור עד פי 6 ו-7 מהנהוג בבתי ההשקעות ולכך יש גם להוסיף עמלות אחרות כגון: "עמלה טלפונית", "עמלת אי ביצוע" ו"עמלת הברוקר בחו"ל".

בנקודה אחרת בטור שחיבר אריאלי, הוזכר גם כי "הכסף יותר בטוח בבתי ההשקעות" - כאן איני מסכים עם הכותב והרשו לי להסיר דאגה מליבכם - לדעתי האישית, המערכת הפיננסית והבנקאית בישראל יציבות עד מאוד, ולכן אני מרגיש בנוח לנהל את חשבונות הנאמנות של לקוחותינו בבנקים ישראלים.

ברצוני לחדד נקודה זאת בדבר הביטחון בכספכם - ככל הנראה, התכוון הכותב לכך שהחוק מחייב את בתי ההשקעות (שהם חברי בורסה), להחזיק את כספי לקוחותיהם בנפרד מכספי החברה (חשבון הנוסטרו שלה) ולכן כספי הלקוחות אינם חשופים להפסדים ולרווחי בית ההשקעות, וכספים אלו מוחזקים בחשבון אשר מוגדר כ"חשבון נאמנות לקוחות", אשר מעמדו המשפטי של החשבון טוב יותר ובעל הגנות נוספות ביחס לחשבון פרטי.

נקודה נוספת ולא פחות חשובה - ניירות ערך, רשומים בבורסה על שמו של המחזיק, ובהיבט הזה אין הבדל בין "מיטב טרייד ני"ע" שהיא חבר בורסה, לבין כל בנק גדול אשר משמש כחבר הבורסה שלכם, לצורך פעילות המסחר בשוק ההון.

הכותב הינו מנכ"ל מיטב טרייד ני"ע, חבר הבורסה של בית ההשקעות מיטב