הטייקונים: "מצטרפים למחאת האוהלים"

(עדכון) - שלחו מכתב לנתניהו: "אמון הציבור בהבטחות הממשלה נפגם, עשה מעשה" ■ מאוחר יותר, התברר כי עידן עופר, אחד החתומים לכאורה על המכתב, כלל לא ידע על קיומו ■ נתניהו יכנס ביום ראשון הקרוב את הוועדה לבחינת הריכוזיות במשק

פורום ראשי החברות ובכירי המשק בישראל שיגר הבוקר (ה') לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב בו הם מבקשים "להביע תמיכה במאבק מעמד הביניים וקורא לעשות מעשה בנושא החברתי". במכתב, אשר הגיע ל"גלובס", מציעים ראשי המשק תוכנית בת 5 נקודות מרכזיות: הכרת על שנת 2012 כ"שנת מעמד הביניים", דיור בר-השגה, מיקוד תקציבים לעלויות גידול הילדים, רווח מדרגות המס, פתרון למצוקת הרופאים. ראשי המשק מבקשים בסוף המכתב להיפגש עם ראש הממשלה על מנת לדון בתוכנית ובתוכנית שלהם.

בין מחברי המכתב ניתן למנות את נוחי דנקנר, בעל השליטה בקונצרן IDB; יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק; דודי ויסמן, בעל השליטה בדור אלון והריבוע הכחול; מוזי ורטהיים, בעלי השליטה בקוקה קולה ובנק מזרחי-טפחות וחיים כצמן, בעל השליטה בגזית גלוב. גם שרי אריסון, בעלת השליטה בקבוצת האריסון (בנק הפועלים ושיכון ובינוי) שייכת ל"פורום ראשי המשק" אך איננה השתתפה באופן פעיל בהכנת המכתב.

"חובה עלינו להביע את הערכת המדינה והתייחסותה למעמד הביניים - אותם אלו המשרתים בצבא, המשלמים מ"ה - הנושאים את המדינה על כתפיהם. יש לבצע טיפול שורש בעלות החיים למשפחה ממוצעת בישראל. דומה שזה עיקר המאבק. בין אם המדובר בקוטג', בדיור או בעלויות גידול הילדים. אין צורך, ואסור לחכות למאבק הציבורי הבא" כותבים בעלי השליטה של הקונצרנים הגדולים במשק לראש הממשלה.

לדבריהם, "כראשי החברות בישראל אנו מחויבים להמשיך ולעשות לפיתוח התעסוקה והגדלת היצע מקומות העבודה במרכז ובפריפריה. אנו מחויבים הן לעובדינו, נושאי מחאה זו, והן למשק כולו".

ראשי המשק משבחים את נתניהו על תרומתו למשק וכותבים כי "אין ספק שהובלתך את המשק הישראלי בשנים האחרונות, וההצלחה של כלכלת ישראל, מהווים את הבסיס לאמונתנו בך כי תוכל להוביל את המשק והמדינה מעבר למצוקה המובעת כעת ברחובות".

עם זאת, הם מודים בחוסר יכולת הממשלה בביצוע שינויים: "אמון הציבור בהבטחות ממשלה נפגם. במשך שנים ארוכות נפגעה יכולת הביצוע של הממשלה, דבר המעקר את אפקטיביות ההתחייבויות והצהרות המדיניות - המתקבלות בשכבות הציבור השונות בציניות. אין פתרון קסם מיידי, וחובה לומר זאת ביושר למפגינים, אולם, נכון וצריך להתמודד עם נושאים אלו".

ראשי המשק סבורים כי "יש לחזק את יכולת הביצוע של הממשלה: תכנון ארוך הטווח מחד, והרפורמה, בה התחלת, בשיפור הניהול הציבורי מאידך".

גורמים בכירים בלשכת ראש הממשלה מסרו ל"גלובס" כי אחרי בדיקה קפדנית לא נמצא מכתב שכזה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לפני זמן קצר לכנס ישיבה דחופה ביום ראשון הקרוב על מנת לבחון מקרוב את העבודה והממצאים שהשיגה עד כה ועדת התחרותיות (לבחינת הריכוזיות במשק) שהקים לפני כשנה בראשות חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר, ואייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. כך דיווחו גורמים בלשכת ראש הממשלה ל"גלובס".

הגורמים מסרו עוד כי ראש הממשלה מצפה לקבל את מסכנות הוועדה במהלך חודש ספטמבר הקרוב, לכל המאוחר. עוד נמסר כי נתניהו רואה בריכוזיות במשק את אחת הסיבות העיקריות להעלאת יוקר המחייה בישראל. כפי שנחשף ב"גלובס" ועדת הריכוזיות תמליץ על איסור נכסים פיננסים וריאליים על ידי אותו קונצרן.

בתוך כך, דוברו של עידן עופר מסר הערב: "מבלי לפגוע או להמעיט מחשיבותה וערכה של המחאה, לעידן אין קשר למכתב זה, הוא מעולם לא ראה אותו ושרבוב שמו למכתב נבדק כעת מול הפורום".

שנת תשע"ב - שנת מיקוד בחיזוק מעמד הביניים

הנקודה הראשונה בתוכנית מתייחסת למחאת יוקר המחייה והוצע להכריז על שנת תשע"ב כשנת מיקוד בחיזוק מעמד הביניים. "במסגרת תקציב 2012 יש לכלול את התקציבים המיועדים להיות מוקדשים לפתרון הבעיות המועלות כאן והמדיניות הנדרשת לפתרונן. יש להקדיש את החודשים ספטמבר-דצמבר להכנה תקציבית וביצועית ואת שנת התקציב שלאחר מכן לביצוע יעיל, חכם ואמיתי של אתגרים אלו" נכתב.

הנקודה השנייה בתוכנית קשורה לסוגית הדיור. "יש לבצע תוכניות אלו ולוודא מצד אחד את זכות הקיום הכלכלית שלהם ומצד שני כי הקריטריונים אומנם יזכו את קבוצת האוכלוסייה הזאת בזכות למגורים אלו". בנושא הדיור הוצע באופן פרטני, לגבי הפריפריה, הפשרה מיידית של קרקעות במחירים זולים יותר, הקמת פרוייקטים ציבוריים להשכרה, והוזלת מחירי התחבורה. לגבי גוש דן, הטלת אילוצי בניה רוויה, תוך חיוב היתרי בנייה של מינימום 15 קומות, תוך שמירה על אזורים ירוקים רחבים ביניהם.

הנושא השני בו מזהים המכונים "טייקונים" את הבעיה קשורה לעלויות הגבוהות הכרוכות בגידול ילדים. "מדינת ישראל עומדת בפני קשיים דמוגרפיים משמעותיים. הרוב התורם למדינה, בשירות צבאי ובתשלום מסים, הולך ומתכווץ לכדי מיעוט. יש לסייע למיעוט זה בעלויות גידול ילדים מתוך תקווה כי הדבר יסייע לצמיחתה של קבוצה זו. יש לתגבר תקציבים בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי, לרבות טרום חינוך חובה" נכתב.

בעלי השליטה בקונצרנים, שהם המרוויחים היותר במשק, מציעים גם שינוי במערכת המס באמצעות ריווח מדרגות המס למעמד הביניים. לדבריהם, מהשוואה עולמית עולה כי נטל המס גבוה במיוחד על המעמד הביניים, כאשר "מערכת המס היא הדרך היחידה לתגמל את "המעמד הנותן" בישראל, על תרומתו למדינה, והדרך לעודד צעירים נוספים לשירות צבאי ו/או לאומי/אזרחי" נכתב. אופרטיבית, הוצע להקטין את נטל המס באמצעות הוספת נקודות זכות בהיקף משמעותי לכל שנת שירות.

נציין כי ביום א' בשעה 5 אחה"צ מתוכננת צעדת עגלות שתצא מבית רה"מ לכיכר הסוס בירושלים.