התחתית בארה"ב כבר מאחורינו

נתוני התמ"ג האמריקאי היו כל כך גרועים, שאני מאמין שמכאן ואילך נצפה בהם רק צומחים

יום שישי שעבר היה יום קשה בארה"ב. הרפובליקאים והדמוקרטים המשיכו במשחק שלהם, ומתחו אותו כמעט עד לדקה ה-90. אבל קשים יותר היו נתוני הצמיחה בארה"ב. הציפיות היו לצמיחה ברבעון השני של בין 1.8% ל-2%, ובפועל הצמיחה הייתה 1.3% בלבד. אבל הנתונים הקשים באמת היו נתוני הצרכן האמריקאי.

הצרכן האמריקאי כנראה לא שונה מהצרכן הישראלי המקומי. עליית הדלק, מחירי המזון והמיסים שחקו אותו (ואותנו) כל כך שפשוט לא נשאר לו כסף לרכוש מוצרים צריכה (מה שנקרא: "מוצרים ברי קיימא").

כבר התייחסנו לזה בעבר כשאמרנו שמדידת האינפלציה בארה"ב (וישראל) פשוט לא נכונה, והאינפלציה גבוהה ושוחקת את הצרכן. כאשר מחירי המוצרים הבסיסיים שוחקים את ההכנסה הפנויה של הצרכן האמריקאי, הוא לא תורם לצמיחה. ומכיוון שהצריכה הפרטית בארה"ב מהווה באופן כללי כ-70% מהתוצר זה מהווה משקולת משמעותית.

אבל נתוני הכלכלה החלשים בארה"ב דווקא מעודדים. באופן מחשיד (לבעלי תיאוריית הקונספירציה השונות) או מגוחך (לאנשי הסטטיסטיקה) עודכן נתון הצמיחה של הרבעון הראשון לרמה של 0.4% בלבד. כמעט מיתון. ברננקי הלך לישון עם נתוני רבעון ראשון חלשים במיוחד (כהגדרתו) של 1.8%, והתעורר עם נתוני מיתון של 0.4%. מעניין איך הוא יגדיר אותם עכשיו?

עדכון הנתונים והנתון של הרבעון השני שפורסם מציירים תמונה שונה מזו שהיתה לפני יום שישי. בעוד שחשבנו שהכלכלה האמריקאית ממשיכה להאט ותעבור לצמיחה אנמית ברבעון הנוכחי, הרי שנראה כעת כי הכלכלה כבר הגיעה לתחתית.

חיים נתן - צמיחה
 חיים נתן - צמיחה

גרף העמודות מראה את נתוני הצמיחה בארה"ב. הסיבה שצמיחה ומיתון נקראים גם "מחזורי עסקים", היא המבנה המחזורי שלהם. מיתון - צמיחה - האטה - מיתון - יציאה מהמיתון - צמיחה וחוזר חלילה. זוהי אקסיומה כלכלית שלמרות נסיונות מקבלי ההחלטות להביא למחזור צמיחה אינסופי וארוך, עוד לא נמצאה השיטה הכלכלית לעשות זאת. בהקשר הזה אין חדש תחת השמש ולא יהיה כנראה לעולם. גרף נתוני הצמיחה בארה"ב רומזים כי ברבעון הראשון כבר ראינו את התחתית.

אבל זה לא נכון לבחון רק את מבנה הגרף. ישנו גוף מחקר בארה"ב שנקרא consumer metrics institute הגוף מנסה לחזות את מצב הכלכלה האמריקאית דרך הצרכן וברמה היומית. שיטת החישוב של הגוף מבוססת על נתונים אלקטרוניים זמינים כגון נתוני קופות, מכירת רכבים, מודעות דרושים וכו'. עד יום שישי האחרון, תהו כלכלני אותו הגוף כיצד ייתכן ונתוני הצמיחה הרשמיים לא מתאימים לנתוני הצרכן שהם רואים. עדכון הנתונים ביום שישי הגדיל את המתאם, וסגר חלק מהפער.

גם על פי נתוני ה-Consumer Metrics Institute, נראה כאילו הקושי של הצרכן הגיע לתחתית (הקו הכחול), ומכאן מצבו של הצרכן משתפר ותורם לכלכלה.

חיים נתן - צרכן
 חיים נתן - צרכן

אם נסתכל על הנתונים האלו, הרי שנראה שהטענה של ברננקי כי בחצי השני של השנה הצמיחה בארה"ב תתחזק נראית נכונה. בהנחה ונתוני המאקרו יתחילו לתמוך בדעה הזו, הרי שנקבל נתונים טובים מציפיות השוק, והשוק יתנהג בהתאם

  • חיים נתן הוא ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות ענין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.