זהבית כהן נפגשה עם יוזמי חרם הקוטג'; תוזיל מוצרים?

(עדכון) - יו"ר תנובה בפגישה עם מובילי חרם הקוטג': "לא יכולה להוריד מחירים ברווחיות שיש לי" ■ עפרה שטראוס למובילי החרם ביום שישי: "אם אוריד מחירים היום, אצא אידיוטית"

מנכ"לית אייפקס ויו"ר תנובה, זהבית כהן, נפגשה היום (ג') בשעות הצהריים עם שני נציגים ממובילי חרם הקוטג', איציק אלרוב ובני גרוברמן.

בפגישה, שארכה יותר משעתיים, לא הצליחו מובילי החרם לחלץ מפיה של כהן הבטחה להורדת מחירים, זולת אמירתה הכללית כי "הממשלה וכל הגורמים יצטרכו לתת את חלקם, וגם תנובה תיתן את חלקה".

כהן גם הטיחה ביקורת ברשתות השיווק. "אני מוכרת קוטג' במחיר מסוים לרשת השיווק, הוא נמכר במחיר מסוים ברשת שיווק, ותעשו לבד את החשבון מי לוקח את הקופה", אמרה כהן לנוכחים.

כהן יזמה את הפגישה כבר ביום ראשון השבוע, לאחר שמובילי החרם הקימו בסוף השבוע האחרון מאהל מחאה מול ביתה של יו"ר שטראוס, עפרה שטראוס. לפי הערכות, כהן חששה כי מאהל דומה יוקם מול ביתה ברמת-השרון, ולכן בחרה ליזום את הפגישה, שעשויה לשרת את תנובה בריכוך המחאה הצרכנית נגד החברה. שטראוס, נזכיר, יצאה אל המפגינים ושוחחה אתם ארוכות.

גרוברמן סיפר ל"גלובס" אחרי הפגישה: "דיברנו על כל משק החלב. עלו הרבה נושאים. סוכם שנצא בקריאה לכל השותפים בשרשרת הערך: הממשלה, הרפתנים, היצרנים ורשתות השיווק ליצור שולחן עגול כדי לפתור את הבעיה.

"זהבית אומרת שתנובה תשתף פעולה ותיתן את חלקה להורדת המחירים. היא אמרה 'אני לא יכולה להוריד מחירים ברווחיות שיש לי, אם כל שרשרת הערך לא תוריד מחירים'. היא אמרה שתנובה נפגעה במכירות, כי כל מה שקורה מסביב גורם נזק, ותנובה תמשיך להיפגע כל עוד הנושא דורש טיפול. היא אמרה שאנחנו הצרכנים הגוף היחיד שיכול לדרוש מהמדינה להתערב".

לדבריו, כהן אמרה עוד: "אין לנו שליטה על המחירים כמו חשמל ומים, ויש לעלויות הללו משמעות אדירה בשרשרת הייצור. תבינו שזה לא רק מחיר המטרה של החלב. קחו אותי ואת המחלבות האחרות, את התמ"ת ואת האוצר - ותושיבו אותנו ביחד".

"הכוח בידיים שלנו"

מוביל החרם, איציק אלרוב, הבהיר לאחר הפגישה: "אנחנו ממשיכים עם כל הצעדים. זה לא גרם לנו להרים דגל לבן. אנחנו ממשיכים לקרוא לציבור להוריד למינימום את צריכת מוצרי החלב. במקביל אנחנו יוזמים שולחן עגול שבו ישתתפו כל הגורמים ששייכים לשרשרת המזון. זו לא תהיה ועדה ממשלתית שניתן יהיה למרוח אותה.

"תנובה הסכימה להשתתף בשולחן העגול. לא מדברים אלינו חיוכים. אני צריך צעדים אופרטיביים, ואת זה לא קיבלנו. מוצרי המזון יקרים, ולא הרווחנו שום דבר. הדרך היחידה להמשיך ולמחות היא להימנע מהצריכה. הכוח נשאר בידיים שלנו. אנחנו מחליטים לאן הכסף יילך".

שטראוס: "שהממשלה תוריד את המע"מ"

בתוך כך הגיעו ל"גלובס" פרטים נוספים מהשיחה שקיימה עפרה שטראוס עם מובילי החרם בסוף השבוע האחרון. לדברי אחד המשתתפים בשיחה, שטראוס אמרה להם: "אם אני אוריד מחירים היום אני אצא אידיוטית".

לדבריו, בהתייחס לשאלה מדוע שטראוס לא מורידה מחירים כדי להתחרות בתנובה, "היא אמרה שסבא וסבתא שלה הקימו מפעל שמבוסס על ערך מוסף גבוה ומוצרים ייחודיים כי ידעו שהם לא יכולים להתחרות בתנובה, והיא ממשיכה באותה הדרך. היא אמרה שהיא עושה מבצעים במקום הורדת מחירים, ושהם רואים בצורה ברורה את הירידה במספר היחידות הנמכרות של המוצרים".

עוד סיפר אחד המשתתפים: "היא מחכה לשלב שהממשלה תכנס אותה ואת שאר השותפים בשרשרת הערך כדי שכולם ייתנו את חלקם. היא גם אמרה 'אני מבינה שזה לא רק קוטג', שכל הסביבה השתנתה'".

שטראוס גם מתחה ביקורת מרומזת לעבר מדיניותה של תנובה להעלות מחירים בהתאם לביקוש, כפי שהומלץ לחברה על-ידי מקינזי ועל-ידי הכלכלנית הראשית של תנובה. "אני מבינה שהנושאים של קשיחות הביקוש לא לקחו בחשבון את העומס שכל המצב מטיל על הציבור כולו. אני מבינה שכאשר אנשים משלמים יותר על חשמל, דלק וכל דבר אחר, הם יכולים להקצות פחות בשביל לשלם על המוצרים שלי. אני לא יכולה לדבר עם המתחרים שלי, ולכן אני צריכה שהממשלה תכנס את כולם. שהממשלה תוריד מע"מ, תוריד חשמל ודלק", אמרה שטראוס.

שטראוס גם מתחה ביקורת על רשתות השיווק באומרה שאם היא תוריד מחירים או שהמע"מ יירד, אין ביטחון שההוזלה תגיע לצרכן. לדבריה, שטראוס עושה בדק-בית של כל שרשרת הייצור, כי ברור לה שהסביבה העסקית השתנתה.