עם "חברים" כאלה

במדיה החברתית אורבות סכנות לגמרי לא וירוטאליות לילדים. מה ההורים יכולים לעשות?

בעבר, לפני עידן האינטרנט, היו הורים מודאגים נוהגים להיכנס לחדרי הילדים שלהם ולחפש את היומן האישי שבו נהגו לכתוב, כדי לוודא שילדיהם אינם מסתבכים עם אנשים לא רצויים.

כמו אז, גם היום נוהגים ההורים להזהיר את ילדיהם לבל ידברו או יצרו קשר כלשהו עם אנשים זרים. אך כיום הפכה האזהרה הסטנדרטית לבעייתית לאחר שהילד של ימינו מתקשר באופן שוטף על בסיס יומיומי עם זרים, המכונים כיום במדיה החברתית ובמיוחד בפייסבוק "חברים", ונחשף לדעות ולרעיונות שלעתים אינם תואמים את הערכים שהוקנו לו.

ההורים, המודעים היטב לסכנות הנשקפות לילדם, מנסים בדרכים שונות להתמודד עם הבעיה, כאשר אחת השיטות המקובלות היא לבקש "חברות" על בסיס פרופיל מתחזה, ובכך להיכנס למעגל הווירטואלי של התקשורת החברתית שבו פעיל הילד שלהם.

שיטה זו זוכה לביקורות רבות בשל הפלישה לפרטיות הילד. מחקר שהתפרסם לפני כשבועיים מראה כי 55% מההורים הבריטיים מוצאים דרכים להיכנס למדיה החברתית כדי לתעד את הפעילות של ילדיהם בה.

המחקר, שפורסם במגזין "טיים", מראה עוד כי 11% מההורים גולשים בפייסבוק כדי לעקוב אחר ילדיהם, ו-13% השתמשו בחשבונות מנויים של חבריהם לאותה מטרה.

מתברר כי חלק מההורים המרואיינים אמרו כי הם עשו זאת בשקיפות מלאה מול ילדיהם, ולמעשה התנו את כניסת ילדיהם לפייסבוק בהסכמתם למעקב. "הבת שלי הבינה כי סיסמת הכניסה לדף שלה היא פריבילגיה שלי בדיוק כמו שלה", אמרה אחת האימהות.

מחקר אחר, שהתפרסם במגזין "LapTop" האמריקני, מציג נתונים דומים לפיהם 55% מההורים משתמשים במדיה החברתית ובעיקר בפייסבוק ובטוויטר כדי לעקוב אחר פעילות ילדיהם.

המחקר, שהתבצע על-ידי One Poll, מראה כי 41% מההורים בודקים באופן קבוע את העדכונים הווירטואליים החברתיים של הילדים, כאשר 39% מהם גולשים ב-Wall, כ-29% בוחנים את התמונות, ו-13% מההורים משתמשים במנויים של חברים כדי לבלוש אחר מעשיהם של הילדים.

בלי רגשות אשם

מחקר אחר, שנערך על-ידי ה-Consumer Reports, מצא כי 7 מיליון ילדים החברים בפייסבוק הם מתחת לגיל 13, שהוא הרף התחתון המותר לשימוש באתר. ואכן, כפי שמתברר, כל מנוי יכול לכתוב ככל העולה על רוחו, בין אם תאריך הלידה, ובין אם נתוני פרופיל כאלה ואחרים, מה שהופך את פייסבוק ליעד מבוקש בקרב חורשי-רע.

מומחים סבורים כי הנזק האמיתי הנגרם לילדים הוא בחשיפה לעולם ערכי שונה בתכלית מזה שחונכו להאמין בו בבית ובבית-הספר, הבא לידי ביטוי בקלות הבלתי נסבלת של היכולת להתחזות למישהו אחר, ובכך להגיע להישגים אישיים וחומריים בדרכי מירמה.

המחקרים מציגים תובנה ברורה כי להורים אין כל רגשות אשם בשל הפלישה לפרטיות, מתוך גישה כי הבטיחות של ילדיהם קודמת לכל.

באחרונה יצא לשוק ה-SocialGuard של חברת צ'ק פוינט, המאפשר להורים לפקח על התנהלות ילדיהם בפייסבוק, בלי לפלוש לתחום הפרטי שלהם. אלה המשתמשים במוצר החדש יכולים להשתמש באחד השירותים שלו הקרוי ZoneAlarm המייצר סוג של פשרה בין הצורך של ההורים בשקט נפשי ובין הרצון לאפשר לילד תחושה של פרטיות וחופש פעולה.

ה-ZoneAlarm בודק את דפי המנוי של הילד בכל 5 דקות, במטרה לזהות יוזמות של זרים המנסים ליצור קשר עם הילד. השירות הייחודי יודע לזהות במידה טובה של דיוק אקרים, מזייפי גיל, וכאלה המחפשים להזיק בדרכים שונות לילדים.

האלגוריתם של השירות הייחודי יודע לזהות דפוסי שפה מחשידים, נתונים מחשידים המוצגים בפרופיל של מבקש החברות, ורמזים על כוונות לא טהורות.

למוצר החדש יש מספר חסרונות, שהבולט שבהם הוא שכדי להתחבר למנוי של הילד, ההורים צריכים לקבל ממנו את הקודים הדרושים למערכת שלו. יש בכך יתרון מוסרי מסוים, שכן כך הילד מסכים למעשה שהוריו יפקחו על אלה שהוא מקיים איתם קשרים, אך כמובן שאין זה מונע ממנו לפתוח מנוי חדש בשם אחר ולקיים בו את אותם קשרים שאין לו עניין לשתף בהם את הוריו.

יחד עם זאת, בדיקות שנערכו על-ידי וולטר מוסברג ושהתפרסמו ב"וול סטריט ג'ורנל", מראות כי ב-SocialGuard אכן ממלא את תפקידו כראוי ומעביר להורים באמצעות המייל התראות ענייניות ומדויקות למדי בזמן אמיתי.

מוסברג נרשם כמנוי מפוברק במטרה ליצור חברות עם ילדים שונים ותויג מיד כ"זר פוטנציאלי", שמשמעותו היא כי אינו שייך לפרופיל החברתי של הילדים, מאחר שלא נמצא קשר כלשהו בינו לבין הילדים או חבריהם.

כאשר מוסברג "המתחזה" הציג את עצמו כבן 14, אך בפרופיל שלו צוין כמי שסיים את בית-הספר התיכון בשנת 1972, שלחה התוכנה אזהרה חמורה למייל שלו. כך גם קיבל מוסברג לכתובת המייל שלו התראה כאשר אחד הילדים מהמעגל החברתי הווירטואלי של המנוי הציג לינק לאתר הדרכה לשיטות יעילות לפריצת מנעולים.

מחיר השימוש בתוכנת ה-SocialGuard הוא נוח מאד ועומד כיום על 2 דולר לחודש, מה שמבטיח לו חדירה משמעותית לשוק.

לבדוק, לבדוק, לבדוק

העיתון המקוון NJ.COM מציג אמצעי נוסף, ה-Spector Pro, למעקב אחר פעילות הילדים בפייסבוק. Spector Pro מאפשר להקליט ללא ידיעת המנוי, מיילים, הודעות וצ'טים, מה שהמוצר של צ'ק פוינט אינו מאפשר באופן מוחלט, על-פי גישה אידיאולוגית של איזון בין הפרטיות לבין הבטיחות של הילד.

הגישה של מפתחי Spector Pro באה לידי ביטוי באמירה של אם בשם מרי קוזאקייביץ', שהצהירה כי "ללא קשר עם רמת האמון שאתה רוכש לילד שלך, תבדוק, תבדוק ותבדוק פעם נוספת - או שלא תאפשר לו לגלוש במדיה חברתית".

במסגרת החשיפה התקשורתית של המוצר מוצגת תמונה סטטיסטית, שלפיה אחד מכל 7 ילדים שיש להם מנוי במדיה חברתית נחשף להצעות סקס, וכרבע מהילדים מקבלים מ"חברים" תמונות פורנוגרפיות.

נתונים אלה, והנטייה ההורית להגן על ילדיהם בכל מחיר, עומדים בסתירה לזכויות הילד לפרטיות, הנשמרות היטב במוצר של צ'ק פוינט, אך מחמיצות את הצ'טים, המיילים והמסרונים שלא ניתן לפקח עליהם.

אחד החסרונות המשמעותיים של תוכנה זו הוא בכך שניתן להשתמש בה גם כדי לעקוב אחר תקשורת חברתית אינטרנטית של מבוגרים, מה שעל-פי חוקים של מדינות שונות הוא על גבול הפלילי.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com