לא רק יוגורט

סטארט-אפ: חיידקים פרו-ביוטיים שמנקים את העובש בתעלות המזגנים

מי שלא מבלה את ימיו ואת לילותיו באוהלים - כלומר: מרבית הציבור - נהנה בוודאי מצינון המזגנים. ומי שיש לו חוש ריח חזק בוודאי הצליח לאתר ארומה של עובש מכיוון המושיע המקרר.

"בתוך המזגנים שלנו יש כמויות של עובש שמתחבא בתעלות המיזוג וקשה לאתרו", מסביר יולי חורש מהסטארט-אפ ביוזון. לא מעטים מאיתנו, בעיקר כאלה שעובדים שעות ממושכות במשרד ממוזג, מרגישים את השפעת העובש מהמזגנים ומנסים לצאת לעתים תכופות לנשום אוויר גם בחום הכבד. זה לא חייב להיות ככה. חורש הביא לתשומת לבנו עיקרון מדעי פשוט יחסית, שמאפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

חיידקים, הוא מסביר, חיים לפי עיקרון הקרוי "חוש מניין". זה טבוע בגנים שלהם. זה אומר שבכל מצב נתון יהיה על משטח מסוים (בהנחה שיש בו משאבים לצריכה) מספר מסוים ובלתי משתנה של חיידקים. "אבל הנה עוד עובדה מעניינת על חיידקים", ממשיך חורש, "הם לא מבדילים בינם לבין עצמם. אם יש קבוצה של חיידקים ידידותיים (כלומר: לא מזיקים) על משטח מסוים, החיידקים ה'רעים' מפסיקים להתרבות בהתאם לחוש המניין. על העיקרון הזה עובדים המשקאות הפרו-ביוטיים למיניהם. לעובש יש מאפיינים שדומים לאלה של חיידקים, ולכן העיקרון הזה חל גם עליו".

הסטארט-אפ של חורש, נותן מענה לדבר הזה באמצעות החדרת החיידקים הפרו-ביוטיים לתעלות המיזוג שלכם. אבל הוא מבקש להציף בעיה גדולה יותר: "אנחנו לא שמים לב לסביבת העבודה שלנו, ואחר כך אנחנו מתפלאים שאנחנו חוזרים חולים הביתה". או במילים אחרות: אולי כדאי שתנסו לפתוח חלון מדי פעם.