מייסד ויקיפדיה בשדרות רוטשילד: "זו תקופה מדהימה"

‎ג'ימי ויילס: "המחאה בישראל שונה מהמהפכות בעולם הערבי כי אין כאן טנקים מסביב, רק אנשים שמנצלים את הזכות להפגין; האינטרנט עוזר לאנשים להתאגד בלי יותר מדי ארגון מסביב"

כנס ויקיפדיה השנתי, שנערך לראשונה בישראל, הביא היום (א') את מייסד האנציקלופדיה החופשית, ג'ימי ויילס, המבקר בארץ, גם אל הלוקיישן הכי חם במדינה - מתחם האוהלים בשדרות רוטשילד בתל-אביב.

בעוד הוא פוסע בשדרה ומקבל תרגום חופשי לשלטי המחאה הרבים הפזורים ברחוב המתוקשר ביותר בשבועות האחרונים, מצא ויילס את הקו הקושר בין המיזם שהקים בדיוק לפני 10 שנים לבין המחאה החברתית הגדולה ביותר בישראל בשנים האחרונות.

"אני חושב שהקשר העיקרי שאני רואה בין ויקיפדיה לבין המחאה בישראל היא הזכות של אנשים להביע את עצמם ולהישמע בפומבי", הוא אומר.

בביקור הקודם שלו בישראל, במסגרת ועידת הנשיא בחודש יוני השנה, הייתה זו מחאת הקוטג' שתפסה את הכותרות. "אנשים קצת צחקו אז על נושא המחאה, אבל אני חושב שזו כנראה הייתה רק הכנה לקראת המחאה שאנחנו רואים היום", הוא מודה, בעודו אפוף באנשי תקשורת שמבקשים לסקר את ביקור ההזדהות שלו.

ויילס אמנם לא עצר לדבר עם שוכני האוהלים, אך המראות הספיקו לו כדי להבין את גודל המחאה. "זו תקופה מדהימה עבור ישראל עם כל מפגן המחאה מסביב. אני חושב שהרבה אנשים מסביב לעולם עוקבים אחרי מה שקורה כאן", הוא אומר ומיד מוסיף: "זה מאוד שונה ממה שראינו ב'אביב הערבי'. פה אתה לא רואה טנקים מסביב. אנשים מנצלים את הזכות הבסיסית לצאת ולהפגין".

את ההפגנה ההמונית אמש (מוצ"ש) ויילס לא ראה בגלל כנס ויקימניה, אבל הספיק להתעדכן היום דרך העיתון. "קצת התבאסתי שהפסדתי את ההפגנה, כי זה היה נראה מדהים עם כל הקהל שהגיע", הוא מודה.

ומה באשר למחאה דומה בארה"ב, במסגרת הורדת דירוג האשראי של המדינה? ויילס לא שולל אפשרות כזו. "אמנם זה קצת אבסטרקטי להפגין על משהו כמו הורדת דירוג של ארה"ב, אבל כשיהיה צריך לאזן את התקציב והחוב, יהיו קיצוצים. וכשהאמריקנים יראו שהשינויים שנעשים לא הוגנים, אז ייתכן שנראה אותם יוצאים לרחובות", הוא אומר, אבל מבהיר כי קשה יהיה לתפוס אותו מקים אוהל מחאה בארה"ב.

"באוהל שלי אני משתמש כשאני הולך לעשות קמפינג ביער, אז ספק אם אני אקים אוהל מול גבעת הקפיטל", אומר ויילס.

לדבריו, רשת האינטרנט, שהיוותה את התשתית למיזם הגדול ורחב-הממדים שיצר, היא זו שדחפה קדימה את המחאה הנוכחית. "האינטרנט עוזר לאנשים להתאגד יחד בלי יותר מדי ארגון מסביב. דברים קורים במהירות רבה יותר מאשר בעבר. פעם היו הפגנות גדולות, אבל הן לרוב נערכו על-ידי ארגונים גדולים. פה זה היה הרבה יותר ספונטני ומהיר, וזה מה שמדהים בכל העניין", אומר ויילס.